یک جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات، گفت: تغییر سبک زندگی و رفتارهای هیجانی در بین جوانان باعث شده تا دیسک کمر و گردن در بین افراد ۱۶ تا ۲۲ سال به شدت شیوع پیدا کند.

شیوع دیسک کمر و گردن در جوانان/ عارضه ای با ۳۰ نوع علامت

سلامت نیوز:یک جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات، گفت: تغییر سبک زندگی و رفتارهای هیجانی در بین جوانان باعث شده تا دیسک کمر و گردن در بین افراد ۱۶ تا ۲۲ سال به شدت شیوع پیدا کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،علی محمدی مقدم، اظهار داشت: استفاده طولانی مدت نوجوانان و جوانان از سیستم‌های الکترونیکی نظیر تلفن همراه، تبلت و رایانه باعث شده تا نوع ایستایی و شکل ستون فقرات در دراز مدت تغییر کرده و مهره‌های کمر و گردن تحت فشار قرار گیرد که البته همین امر سن کمردرد و فتق دیسک را پایین آورده است به طوری که طی چند سال اخیر شاهد شیوع این عارضه در بین افراد زیر ۲۲ سال هستیم.


وی تصریح کرد: رفتارهای هیجانی نظیر انجام حرکات دینامیکی ورزشی بدون آمادگی و یا وزنه زدن‌های سنگین در باشگاه‌ها باعث شده تا این روزها جوانان زودتر از افراد مسن زیر تیغ جراحی روند.


محمدی مقدم با بیان اینکه فشارهای کم دائمی می‌تواند باعث فتق دیسک شود؛ افزود: اعمال فشارهای کم اما مکرر مانند سال‌ها پشت میز نشینی و یا استفاده بیش از اندازه موبایل می‌تواند به تدریج دیسک کمر را تحریک کند به همین دلیل گاهی علت فتق دیسک را باید در سبک زندگی جستجو کرد ممکن است فرد بدون ورزش و تحرک ساعت‌ها نشسته باشد پس نمی‌توان به طور قطعی گفت که علت بیرون زدن دیسک فقط به بلند کردن وسایل سنگین خلاصه شود.


وی، استرس زیاد و بالا رفتن سن را از دیگر عوامل دیسک کمر عنوان کرد و افزود: با افزایش سن اغلب موارد دیسک مایعات را از دست داده و خشک می‌شود با این کار، دیسک اسفنجی فشرده شده و ممکن است به شکستن حلقه و بیرون زدگی منجر شود، همچنین از آنجا که دیسک در حال خراب شدن است با استرس مداوم روی ستون فقرات، نوکلئوس پولپوزوس (هسته داخلی) ممکن است به خاطر پارگی آنولوس (ناحیه حلقوی)،از محل طبیعی خود خارج شود.


محمدی مقدم ادامه داد: هر کمر دردی نشانه دیسک نیست بلکه دردی که انتشار آن در پاها نیز وجود داشته باشد حائز اهمیت است البته علائم دیسک کمر در پاها نیز بسیار متغیر است و حدود ۳۰ نوع علامت مختلف دارد که از آن جمله می‌توان به احساس ناتوانی یا گرفتگی در پاها و به خصوص درد پشت زانوها، بی حسی و ضعف عضلانی، احساس گزگز و خواب رفتگی اشاره کرد.


این متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: کم تحرکی و ضعف عضلات ناحیه کمر و شکم باعث ضعیف شدن دیسک می‌شود و با یک حادثه و فشار به اعصاب موجب بروز کمر درد و درد ساق پا، ران می‌شوند.


وی ابراز کرد: جراحی و لیزر آخرین مرحله درمان فتق دیسک محسوب می‌شوند همواره توصیه می‌شود تا افراد ابتدا با استراحت و انجام برخی از حرکات ورزشی این عارضه را در منزل درمان کنند ولی اگر چنین نشد فیزیوتراپی و کاهش وزن برای افراد چاق توصیه می‌شود و در نهایت اگر این موارد نتوانست به بیمار کمک کند روش‌های جراحی کمتر تهاجمی را پیگیری می‌کنیم.


محمدی مقدم خاطرنشان کرد: کمر درد به همراه از دست دادن کنترل روده یا مثانه یکی از خطرناک‌ترین عارضه دیسک است که طی آن ریشه‌های عصبی در مهره‌های کمر فشرده شده و تمام احساس و حرکت را قطع می‌کنند. در صورتی که اگر به پزشک مراجعه نشود می‌تواند به فلج شدن و از دست دادن کامل کنترل بر مثانه و روده منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha