سلامت نیوز :غذاهایی مثل سالاد الویه ، کالباس وسوسیس که سریعتر فاسد می شوند برای سفر مناسب نیستند و غذایی را که برای سفر آماده می کنید، در طول راه کاملا خنک نگهدارید.
سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكی ضمن بیان این مطلب اظهارداشت:‌ بهترین صبخانه ای كه در سفر توصیه می شود پنیر، گوجه فرنگی، خیار ویا تخم مرغ آب پز وکمی مربا یا عسل است كه از منزل تهیه شده باشد.
دكتر زهرا عبداللهی با تأكید بر این كه پنیر، سرشیر، خامه محلی را نباید در طول سفر تهیه كرد،‌ گفت:‌ این قبیل مواد لبنی معمولا از شیر پاستوریزه نشده تهیه می شود و مصرف آنها خطر ابتلا به بیماری تب مالت را به همراه دارد ویا ممکن است به دلیل کهنه گی، خطر مسمومیت و اسهال و استفراغ را به دنبال داشته باشد.
به گفته وی،‌ از شیر محلی نیز به این دلیل كه پاستوریزه نشده است نباید استفاده كرد مگر این كه آن را به مدت 10 دقیقه درحال هم زدن جوشاند.
سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه به افرادی كه مایلند در رستوران های بین راهی غذا بخورند توصیه كرد: به جای سالاد که احتمال آلودگی آن زیاد است، ماست بخورند زیرا انواع آلودگی های انگلی و میکروبی با مصرف سبزی ها و سالاد آلوده به بدن منتقل می شود.
دكتر عبداللهی خاطرنشان كرد: مصرف سس مایونز وسایر سس های چرب از نظر تغذیه ایی به طور کلی توصیه نمی شوند مخصوصا در طول سفر از مصرف سس مایونز ویا سس های خامه ایی جدا خودداری کنند.
وی گفت: غذاهایی را در رستوران سفارش دهند که سس، ادویه و چاشنی زیاد نداشته باشند زیرا گاهی ممکن است در رستوران ها به غذاهای کهنه و مانده مقدار زیادی سس و چاشنی اضافه کنند که تغیر رنگ و طعم نامطبوع  ناشی از فساد غذا مشخص نشود.
این متخصص تغذیه خاطرنشان كرد: اگر افراد کباب برگ و یا جوجه کباب سفارش می دهند، تاکید کنند که کاملا پخته شود تا درصورت وجود آلودگی اولیه، در اثر حرارت کافی از بین برود زیرا کباب کوبیده و همبرگر و یا هر غذای دیگری که در رستوران با گوشت چرخ کرده تهیه می شود، معمولا حاوی مقدارزیادی چربی است و به همین دلیل، احتمال فساد پذیری آن زیاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha