سلامت نیوز: جرائم پزشکی در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است و این موضوع می‌تواند ضربه بزرگی به بدنه سلامت مردم بزند.

وقتی پزشکان قلابی برای مردم نسخه می‌پیچند!/ نظام پزشکی: مردم دکترهای متخلف را گزارش دهند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، سال‌هاست که یکی از مشکلات حوزه نظام سلامت و پزشکی، وجود اطبای قلابی و متخلف در مطب‌های اجاره‌ای است که با استفاده از نام و آوازه دیگر پزشکان اقدام به درمان بیماران می‌کنند، موضوعی که بارها مورد شکایت بیماران قرار گرفته و حتی پرونده‌هایی قضائی هم در این خصوص تشکیل شده است. چه بسیار افرادی که زیر تیغ پزشکان قلابی دچار ضایعه شده و سلامتی خود را از دست داده‌اند و چه جان‌هایی که توسط پزشکان قلابی و متخلف گرفته شده است.


در ادامه این تخلفات چندی پیش نیز یک شرکت بیمه‌ای مرتبط با نظام سلامت با یک دکتر دندان پزشک  تماس گرفته و اطلاع می‌دهد نسخه‌ای که او برای بیمار مربوطه پیچیده با مشکل شماره نظام پزشکی روبه‌رو است؛ این در حالی بود که خود پزشک مربوطه از چنین نسخه و بیماری اطلاع نداشت! با پیگیری‌های پزشک مشخص می‌شود فردی در یک مطب واقع در اسلامشهر با سابقه ۱۰ ساله و به صورت تجربی اقدام به درمان افراد و دندانپزشکی می‌کرد که بلافاصله با شکایت پزشک اصلی مواجه شد؛ پس از پیگیری‌های متعدد شخص پزشک و با کمک مراجع قضائی مطب پزشک قلابی پلمب شد؛ اما بعد از مدتی و به دلایل نامعلوم دوباره مطب پزشک قلابی اقدام به شروع ویزیت بیماران کرده است و دندان‌پزشک اصلی همچنان به دنبال شکایت خود است!


جرائم پزشکی در کنار پیشرفت‌ها
جرائم و تخلفات پزشکی همواره یکی از موضوعاتی بوده که در سال‌های اخیر مورد بحث قرار گرفته است، پزشکان که وظیفه خطیر حفظ سلامت و جان بیماران را بر عهده دارند، همواره از آنان این انتظار می‌رود که باید کمترین میزان خطا را داشته باشند، لذا در کنار اخبار مرتبط با پیشرفت‌های پزشکی و نوآوری‌های جدید این عرصه، اخبار مرتبط با تخلفات و جرائم پزشکی هم از آن گونه مطالبی هستند که همیشه مورد اقبال افکار عمومی قرار داشته و این پرسش مطرح بوده که تخلفات و جرائم پزشکی به چه رفتارهایی اطلاق می‌شود در این میان هستند افرادی که به شکل‌های مختلف اقدام به تخلف می‌کنند.


لزوم تجدید نظر در قوانین جرائم پزشکی
فربد رهنمای چیت‌ساز، مدیرکل نظارت بر سازمان نظام پزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در مورد رسیدگی به تخلف پزشکان قلابی اظهار کرد: رسیدگی در سازمان نظام پزشکی پس از طرح شکایت توسط بیمار یا خانواده وی یا اعلام گزارش تخلف توسط بازرسان سازمان یا سایر مراجع قانونی با ارجاع موضوع به شورای حل اختلاف تخصصی مستقر در نظام پزشکی شروع شده، چنانچه این شورا موفق به سازش و مصالحه شد، موضوع مختومه خواهد شد و در غیر این صورت، پرونده به دادسرای انتظامی ارجاع داده می‌شود.


وی افزود: فعالیت غیر مجاز در حوزه پزشکی جرم است؛ اما متأسفانه طبق قانونی که از سال ۷۹ ابلاغ شده است، مجازات زندان برای متخلفان این حوزه حذف شده است شاید این  دلیلی است که ما در این زمینه بیشتر شاهد تخلفات هستیم که سازمان نظام پزشکی از نمایندگان می‌خواهد که نسبت به قوانین مربوط به جرائم پزشکی بازبینی داشته باشند.


مدیر کل نظارت بر سازمان نظام پزشکی کشور گفت: کماکان مسیرهای برخورد قانونی با افراد متخلف وجود دارد از جمله تعزیرات حکومتی در امور پزشکی می توان از این طریق با آنها برخورد کرد.


وی گفت: اینکه پزشکان پس از مشاهده تخلف چه  باید کنند، باید بگویم که ابتدا به مراجع قضائی و سپس به سازمان نظام پزشکی مراجعه می کنند همچنین مردم می‌توانند با تماس به سازمان نظام پزشکی می‌توانند این موضوع را گزارش کنند و یا به شماره ۱۹۰ تماس گرفته و تخلف را گزارش دهند و ما نیز با کمک مراجع قضائی به صورت جدی با متخلفین برخورد می‌کنیم.


رهنمای چیت‌ساز بیان کرد: اگر فردی بخواهد از خدمات پزشکی استفاده کند که در فضای مجازی با پزشک آشنا شده است  توصیه ما این است اول به سایت نظام پزشکی مراجعه کرده و مشخصات پزشک را جستجو کنند تا مشکلی پیش نیاید.


دادسراهای پزشکی
شهر تهران دادسراهای مختلفی دارد که بعضی از آنها به امور ویژه اختصاص یافته‌اند؛ از آن جمله دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی است که مردم می‌توانند برای رسیدگی به مشکلات و پرونده‌های قضایی خود در رابطه با قصور و تخلفات پزشکی در هر سطحی به آنجا مراجعه کنند.


مرجع تشخیص جرائم کیست؟
مرجع تشخیص به جرائم سازمان نظام پزشکی است و به دلیل تخصصی بودن موضوع از نظرات کارشناسی متخصصان مربوطه استفاده خواهد شد، اگر تخلف پزشکان متضمن یکی از عناوین مجرمانه نباشد فقط به‌عنوان تخلف انتظامی با آن برخورد خواهد شد. رعایت نکردن موازین شرعی، قانونی، مقررات صنفی و حرفه‌ای، شغلی و سهل‌انگاری در انجام وظایف قانونی به‌وسیله شاغلان حرف پزشکی و وابسته به پزشکی،‌ تخلف محسوب می‌شود. به تخلفات انتظامی در سازمان نظام پزشکی و به جرائم در دادسرا و دادگاه‌های کیفری رسیدگی می‌شود و رسیدگی هر یک از آن‌ها مانع رسیدگی دیگری نیست و چنانچه عمل پزشک متضمن تخلف انتظامی و جرم باشد، هر یک از مراجع انتظامی و مراجع قضایی مطابق صلاحیت‌های خود مکلف به رسیدگی هستند.


لزوم ورود دستگاه‌های اجرایی و نظارتی به جرائم پزشکی
به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس در اصلاح قوانین در حوزه جرائم پزشکی باید ورود کنند همچنین لزوم همکاری قوه قضائیه با وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی کشور و نیروی انتظامی در برخورد با متخلفین حوزه پزشکی بیشتر از هر موقعی احساس می‌شود و باید هرچه سریعتر به موضوع رسیدگی به جرائم پزشکی ورود کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha