چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 298261

یک متخصص پوست، مو و زیبایی درباره روش‌های از بین بردن ترک‌های پوستی توضیحاتی ارائه کرد.

چگونه ترک‌های پوستی را درمان کنیم؟

سلامت نیوز:یک متخصص پوست، مو و زیبایی درباره روش‌های از بین بردن ترک‌های پوستی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هدی عین اللهی متخصص پوست، مو و زیبایی پ درباره ترک‌های ‌پوستی اظهار کرد: ترک‌های پوستی به استریا معروف بوده و فرمی از اسکار روی پوست است که احتمال دارد به مرور زمان کاهش پیدا کند، اما به صورت کامل ناپدید نخواهند شد. این ترک‌ها در زمان بارداری معمولاً در ۳ ماهه آخر و روی شکم ایجاد می‌شوند. همچنین این ترک‌ها بر روی پستان‌ها، ران، لگن، کمر و باسن هم دیده می‌شوند که به نام استریا گراویداروم معروف هستند.


عین اللهی تصریح کرد: ترک‌های پوستی اغلب در اثر کشش سریع پوست به دنبال رشد یا تغییر وزن سریع ایجاد می‌شوند. البته ممکن است در اثر تغییرات هورمونی زمان بلوغ، بارداری، رشد یا درمان‌های جایگزینی هورمونی هم ایجاد شوند.


او با بیان اینکه استرچ مارک یا ترک پوستی، خطوط قابل رویتی هستند که روی سطح پوست بدون رنگ و سایه ایجاد می‌شوند، تاکید کرد: استرچ مارک معمولا روی شکم ایجاد می‌شود، اما ممکن است روی ران‌ها، بالای بازو، باسن و سینه هم دیده شود. همچنین ترک‌های پوستی در بانوان بسیار شایع‌تر از آقایان است.


دلایل ایجاد ترک‌های پوستی

این متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به دلایل ایجاد استریا یا ترک‌های پوستی اظهار کرد: مهمترین عامل ایجاد ترک‌های پوستی، کشیدگی پوست به طور ناگهانی است، برای مثال در زمان بارداری و بلوغ بروز پیدا می‌کند، اما کشیدگی پوست تنها یکی از عوامل ایجاد ترک‌های پوستی است و عوامل درونی نیز در بروز آن‌ها موثر هستند.


عین اللهی ادامه داد: از جمله عوامل درونی ایجاد ترک‌های پوستی، تغییرات هورمونی است که سبب عدم تعادل در فیبروبلاست‌ها (سلول‌های تولید کننده الاستین و کلاژن) می‌شود. این امر منجر به کاهش تعداد و کیفیت فیبر‌های کلاژن و الاستین شده و در نتیجه پوست فیبر‌های کلاژن دچار پارگی خواهد شد.
او درباره تاثیر عوامل دیگر بر بروز ترک‌های پوستی گفت: بیماری‌های زمینه‌ای و مصرف دارو‌های مختلف به خصوص دارو‌های کورتونی در پیدایش ترک‌های پوستی تاثیرگذار هستند. مصرف طولانی مدت کورتون‌های موضعی قوی هم می‌تواند باعث ایجاد استریا یا ترک‌های پوستی شود.


این متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به تاثیر لیزر در از بین بردن ترک‌های پوستی، اظهار کرد: ممکن است برخی از مبتلایان به ترک‌های پوستی استفاده لیزر را آخرین راه حل بدانند، اما بعضی از انواع لیزر فقط در مراحل اولیه استریا‌ها مؤثرند و بهتر است زودتر به کار روند تا نتایج آن بهتر باشد. بعضی از انواع لیزر‌ها نیز در مراحل بعدی درمان ترک پوستی موثر خواهند بود و باید دانست که درمان این معضل ترکیبی بوده و از روش‌هایی مانند میکرونیدل، کربوکسی تراپی، درمااکسی و انواع لیزر می‌توان استفاده کرد.


عین اللهی درباره روش‌های درمان خانگی ترک‌های پوستی، گفت: آلوئه ورا گیاهی است که به بازسازی بافت پوست کمک می‌کند و به همین ترتیب دارای خواص معجزه آسایی است. افراد باید روزانه ژل تازه را از برگ گیاه آلوئه ورا خارج کرده و آن را در ناحیه‌ای که دچار ترک خوردگی است، ماساژ دهند. به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه آن را روی پوست خود باقی بگذارند و در پایان با آب ولرم شستشو دهند. 


او ادامه داد: آب لیموترش خواص زیادی دارد و سرشار از اسید و ویتامین c است، در واقع استفاده از آن خواص پاک‌سازی سلول‌های مرده را دارد، جای زخم را تا حدودی محو می‌کند و به طور قابل ملاحظه‌ای علائم ترک پوست را کاهش خواهد داد.
عین اللهی اظهار کرد: برای کاهش ترک پوست نیمی از لیمو را باید با ملایمت روی ترک‌ها حداقل به مدت ۱۵دقیقه به صورت دورانی ماساژ داده و سپس بدن را با آب ولرم بشویید.


عوارض مصرف دارو‌های کورتونی برروی پوست

عین اللهی درباره عوارض مصرف زیاد دارو‌های کورتونی گفت: نازک شدن پوست، افزایش عروق پوستی، قرمز شدن پوست از عوارض مصرف زیاد دارو‌های کورتونی است، استفاده طولانی مدت از این دارو‌ها باعث ایجاد ترک‌های پوستی و ضایعات عفونی خواهد شد که در این صورت لازم است تا مصرف دارو‌های کورتونی قطع شوند و دارو‌هایی برای رفع این عوارض از سوی پزشکان مربوطه تجویز و مصرف شوند.
او اضافه کرد: مبتلایان به اگزما برای درمان بیماری خود ممکن است از دارو‌های کورتون دار استفاده کنند، در واقع دارو‌های کورتونی به علت اینکه از مکانیسم خود‌ایمنی برخوردار هستند باعث رفع تمام بیماری‌ها خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha