چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 298262

سلول‌های مرده پوست اتفاقی رایج در همه افراد است. این سلول‌های مرده باعث مسدود شدن منافذ پوست و بروز علایم پیری روی صورت می‌شود. لایه‌برداری یا پیلینگ فرایند برداشتن این سلول‌های مرده از لایه بیرونی پوست است.

بایدها و نبایدهای لایه‌برداری پوست

سلامت نیوز:سلول‌های مرده پوست اتفاقی رایج در همه افراد است. این سلول‌های مرده باعث مسدود شدن منافذ پوست و بروز علایم پیری روی صورت می‌شود. لایه‌برداری یا پیلینگ فرایند برداشتن این سلول‌های مرده از لایه بیرونی پوست است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،ازآن‌جا که توانایی پوست برای دفع این سلول‌های مرده با افزایش سن کم می‌شود، این فرایند باید با یکی از روش‌های شیمیایی، مکانیکی و لیزری با تجویز و انتخاب متخصص پوست انجام ‌شود. دراین مطلب به برخی نکته‌ها و ممنوعه‌های این فرایند می‌پردازیم. 

 فواید لایه‌برداری صورت

این کار با از بین بردن سلول‌های پوستی مرده و دیگر لکه‌های سیاه پوستی، صورت شما را تمیز می‌کند.

تمام جوش‌های سرسیاه و سرسفید از بین خواهد رفت. این کار باعث درخشندگی و بهبود تاثیر محصولات مراقبت از پوست می‌شود چرا که با از بین رفتن سلول‌های مرده، کرم‌ها و دیگر محصولات مراقبتی بهتر جذب پوست می‌شوند. لایه‌برداری با بالا‌بردن کیفیت گردش خون در صورت باعث جوان‌سازی پوست می‌شود.

دفعات استفاده از لایه‌برداری سطحی و خانگی در هفته

پیشنهاد می‌شود هر فرد دو بار در هفته لایه‌برداری سطحی را انجام دهد. البته در صورت نرمی پوست برای پیشگیری از حساسیت آن، بیشتر از یک‌بار در هفته نباید انجام شود. برای افرادی که در نواحی گرم زندگی می‌کنند شاید نیاز به لایه‌برداری بیش از دو بار در هفته باشد تا مانع جمع شدن سلول‌های مرده پوستی بر اثر آفتاب‌سوختگی شود.

فصل های بهار و پاییز به دلیل اعتدال دمایی بهترین زمان برای انجام لایه‌‌برداری است. در لایه‌برداری‌های عمقی و غیرخانگی بسته به حساسیت پوست تعداد دفعات لایه‌برداری در سال باید با مشورت پزشک باشد.

انتخاب لایه‌بردار مناسب با تجویز پزشک

لایه‌بردارهای غلظت بالا که برای درمان کک‌ومکاسکارهای آکنه، کومدون‌های آکنه و لایه‌بردارهایی که ترکیب فنول دارند بهتر است با تجویز پزشک باشد.انتخاب نادرست لایه‌بردار منجر به تحریک و التهابات پوستی، خشکی پوست، تشدید رنگدانه‌های پوستیایجاد لک و حساسیت در برابر نور آفتاب و کمرنگی یا پررنگی در نواحی مختلف پوست می‌شود. همچنین با درنظر گرفتن رنگ پوست و با توجه به این‌که کرم‌های لایه‌بردار در همه افراد واکنش مشابهی ندارند، بهتر است انتخاب لایه‌بردار مناسب را به پزشک بسپاریم.

عوارض لایه‌برداری پوست

از جمله عوارض ناشی از این فرایند، تیره شدن پوست در اثر برخورد زودهنگام با نور آفتاب پس از لایه‌برداری است. خطر عفونت با ویروس تبخال هم افراد را با هر نوع لایه‌برداری پوست تهدید می‌کند بنابراین افراد پیش از لایه‌برداری باید درمان پیشگیرانه با داروهای ضد ویروس انجام دهند. همچنین ممکن است افرادی که لایه‌برداری با فنول انجام می‌دهند دچار بی‌رنگی پوست شوند چون در این لایه‌برداری، ملانوسیت‌ها که وظیفه ساخت رنگدانه‌های پوست را دارند توانایی تولید رنگدانه را از دست می‌دهند.

موارد  لایه برداری

‌‌1- آکنه؛ جوش‌های سرسیاه و سرسفید، ضایعات التهابی و ضایعات کیستیک

2- تغییرات رنگدانه‌ای پوست؛ کک‌ومک، لک های صورت و لک‌های تیره ایجاد شده به دنبال ضایعات التهابی

3- تغییرات ناشی از نورآفتاب مانند چین ‌وچروک‌های ظریف و کراتوزهای آفتابی

4- اصلاح اسکارهای ظریف مواردی که نباید لایه برداری کرد

1-پوست‌ با حساسیت بالا

2- پوست تیره

3- مصرف داروهایی که منجر به حساسیت پوست در برابر نور می‌شود

4- بروز تبخال مکرر

5- درماتیت فعال صورت

6- قرار گرفتن طولانی‌مدت در برابر آفتاب

7- در بیماران با انتظارات غیر واقعی و وسواسی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha