چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 298264

گروهی از دانشمندان با پرورش فولیکول‌های مو در محیط ۳ بعدی توانستند روشی جدید برای درمان طاسی ارائه دهند.

کشف روشی جدید برای درمان طاسی سر

سلامت نیوز:گروهی از دانشمندان با پرورش فولیکول‌های مو در محیط ۳ بعدی توانستند روشی جدید برای درمان طاسی ارائه دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، گروهی از دانشمندان آمریکایی با پرورش فولیکول مو در محیط ۳ بعدی که حاوی نوعی میکرو RNA است، توانستند رشد مجدد مو را امکان پذیر کنند.


در جدیدترین مطالعه، دانشمندان در آزمایشگاه توانستند با آزمایش روی موش‌ها روشی جدید برای درمان طاسی سر پیدا کنند. طاسی یکی از مشکلات رایج است که عوامل هورمونی، ژنتیکی و زیستگاه در آن بسیار موثر است.


سازمان غذا و داروی آمریکا دو داروی مینوکسیدیل و فیناستراید را برای درمان طاسی موثر می‌داند، اما برای تاثیرگذاری این دارو نیاز به مصرف مکرر است. دانشمندان در جدیدترین راه برای درمان طاسی به دنبال تحریک فولیکول‌های سر هستند و می‌خواهند آن‌ها را از حالت غیرفعالی در بیاورند. پیوند فولیکول بسیار پرهزینه است و موفقیت آن به آمادگی فولیکول اهدایی نیز بستگی دارد. دانشمندان در آزمایشگاه توانستند سلول فولیکول‌ مو را تحریک کنند و به مناطق طاس و بدون موی سر به صورت مستقیم انتقال دهند.


با این حال فولیکول‌ها برای رشد و فعال شدن نیاز به محیط کشت مناسب دارند که فضای ۳ بعدی از جمله این شرایط است. فولیکول‌ها برای فعال ماندن نیاز دارند با سلول‌های فولیکولی دیگر در ارتباط باشند به همین دلیل محیط‌ ۳ بعدی بسیار مناسب‌تر از محیط ۲ بعدی است. 


این دانشمندان در آزمایشی روی موش‌ها مشاهده کردند ۹۰ درصد موش‌ها با استفاده از فولیکول کشت شده در محیط ۳ بعدی توانایی رشد مجدد مو را بدست آوردند.


دانشمندان با بررسی فولیکول‌های محیط ۲ بعدی و ۳ بعدی دریافتند که فولیکول‌های محیط ۳ بعدی دارای microRNA miR-۲۱۸-۵p هستند که باعث فعال بودن فولیکول می‌شود. آن‌ها همچنین معتقدند که این روش کم خطر‌ترین روش درمانی طاسی سر محسوب می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha