سلامت نیوز : روش های مقابله با پیری، تزریق فیلرهای پوستی و چربی، مزوتراپی، لیزردرمانی، لاغری موضعی با لیپولیز، ضایعات عروقی پوست، زگیل ها و حساسیت های پوستی از مهمترین موضوعات زیبایی پوست هستند که در این بسته به آن ها پرداخته شده است.

دکتر پروانه ساکت، متخصص پوست و مو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: انسان از زمان تولد به سمت پیری در حرکت است و برای مقابله با آن، توجه به سلامتی فرد از دوران کودکی امری ضروری است، چرا که جوانی مستقیماً با سلامت عمومی بدن ارتباط دارد.
وی ادامه داد: از آن جایی که 70 درصد علت پیری پوست نور خورشید است، از شش ماهگی باید استفاده از کرم ضد آفتاب مخصوص را برای نوزاد آغاز و از قرار گرفتن او در معرض آفتاب به مدت طولانی پرهیز کرد.
این متخصص تصریح کرد: مطالعات نشان داده است که مصرف بیش از اندازه مواد قندی باعث پیری زودرس می شود، بنابراین باید کودک را به رژیم غذایی حاوی میوه و سبزی ها و تا حد امکان عاری از چربی، نمک، شیرینی و رنگ های خوراکی عادت داد و از مصرف غذاهای آماده پرهیز کرد.
ساکت خاطرنشان کرد: انجام حرکات ورزشی باعث گردش خون مناسب در بدن و در نتیجه شفافیت و سلامت پوست می شود از این رو ورزش کردن از سنین کودکی یکی از راهکارهای به تعویق انداختن و مقابله با پیری به شمار می رود.
وی، با بیان اهمیت پیشگیری از بیماری ها در سلامت پوست گفت: دیابت، فشارخون بالا و دیگر بیماری های مزمن از علل پیری زودرس هستند و پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها از کارهای اولیه مراقبت از پوست محسوب می شوند، چرا که سلامت پوست در گرو سلامت قلب، کبد و کلیه و بطور کل سلامت عمومی بدن است.
این متخصص پوست و مو افزود: با افزایش سن، حجم لایه چربی، عضلات و استخوان های صورت کم می شوند و پوست تحلیل می رود و چین و چروک هایی در اثر نور خورشید یا عادات اخم و خنده بر روی پوست ظاهر خواهند شد که می توان با تزریق ژل و چربی، بوتاکس، لیزر درمانی و روش های جراحی و لیفتینگ آن ها را اصلاح کرد.
ساکت اظهار داشت: مناسب ترین سن برای جوانسازی پوست 35 تا 55 سال است اما افراد بعد از 25 سالگی می توانند از کرم های ضد چروک که حاوی مواد مرطوب کننده و لایه بردار هستند بسته به نیاز خود استفاده کنند.

* تزریق فیلرهای پوستی موقت، بهترین راه حجم دهی به صورت است

ساکت، در ادامه اظهار کرد: فیلرهای پوستی موادی هستند که برای جوانسازی پوست و پرکردن چین و چروک ها، جای آکنه و اسکار، برجسته کردن گونه و لب ها به کار می روند.
وی افزود: فیلرهای پوستی دارای انواع موقت، نیمه موقت و دایم هستند که هم اکنون از فیلرهای موقت که دارای تأییدیه جهانی نیز هستند، بیشتر استفاده می شود که حدود شش ماه تا یکسال دوام دارند.
این متخصص تصریح کرد: دوام فیلرهای پوستی بعد از یکسال بطور کامل از بین نخواهد رفت و بعد از دو تا سه بار تزریق فیلر، اثرات طولانی مدت کلاژن سازی آن آشکار خواهد شد.
ساکت، با اشاره به اهمیت استفاده از فیلرهای مرغوب و دارای تأییدیه وزارت بهداشت و مهارت متخصص در تزریق این مواد گفت: در صورت رعایت نکردن موارد فوق، ممکن است برجستگی های اضافه شبیه به جوش غرور بر روی صورت فرد ظاهر شود و یا اینکه فیلر دچار چسبندگی، حرکت در پوست و ورم های غیرعادی خصوصاً در زیر پلک ها شود.
وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد نمی توان فیلرهای دایمی را از بدن خارج کرد و این امر باعث از بین رفتن لب یا قسمتی از صورت می شود و واکنش هایی شبیه به آبسه، رنگ قرمز و ترشح ایجاد می کند.
این متخصص افزود: افرادی که دچار حساسیت در دوران حاملگی یا شیردهی هستند و هم چنین بیماران رماتیسمی نباید از فیلرهای پوستی استفاده کنند و موارد مهم دیگری نیز وجود دارد که باید با تشخیص پزشک این کار برای بیمار انجام شود.
وی اظهار داشت: در مواردی که به حجم دهی محدودی نیاز است از فیلرهایی که دوام طولانی تری نسبت به چربی ها دارند استفاده می شود اما در موارد حجم دهی زیاد، چربی لازم از بدن بیمار گرفته و به صورت تزریق می شود که در مقایسه با فیلرها مقرون به صرفه تر است.

* استفاده از مزوتراپی برای جوانسازی پوست اثربخش نیست

دکتر حبیب انصارین، متخصص بیماری های پوست در ادامه گفت: مزوتراپی به معنی وارد کردن مستقیم یک ماده یا دارو به پوست بدون استفاده خوراکی یا تزریق عضلانی آن است و برای درمان مشکلاتی مانند ریزش موی سکه ای یا گوشت اضافه حاصل از جراحی بکار برده می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: بسیاری از متخصصان از طریق مزوتراپی ویتامین ها، مواد دیگری را وارد پوست می کنند که خاصیت درمانی ندارند و همچنین نتایج دراز مدت استفاده از مزوتراپی برای کاربردهای زیبایی هنوز مشخص نشده، بنابر این بهتر است این روش به عنوان یک اقدام تکمیلی و ثانویه در نظر گرفته شود.
وی اظهار داشت: بعضی از کلینیک های پوست و مو از مزوتراپی به عنوان روش اصلی جوانسازی پوست یاد می کنند که این ادعاها درست نیست و پایه علمی ندارد و از لحاظ تأثیرات قابل مقایسه با تزریق ژل، بوتاکس و لیزر درمانی نمی باشد.

* استفاده از لیزر برای کاهش عوارض بعد از اعمال جراحی پوست

در ادامه دکتر افسانه علوی، متخصص پوست و مو از کانادا به عوارض بعد از اعمال جراحی پوست اشاره کرد و گفت: این عوارض به چند دسته تقسیم می شوند که دسته اول عوارض ناشی از تغییر رنگدانه ها هستند که بصورت تفاوت در رنگ پوست و کم یا پررنگ شدن آن مشخص می شوند.
این متخصص خاطرنشان کرد: اسکارهای ناشی از اعمال جراحی پوست از دیگر عوارضی هستند که در اثر عفونت های پس از جراحی و یا استفاده از لایه برداری و لیزر عمقی بوجود می آیند.
وی اظهار داشت: پیشگیری از بروز اسکارها با انتخاب محتاطانه بیماران بهترین روش کاهش عوارض بعد از جراحی پوست است و افرادی که پوست خیلی تیره یا خیلی روشن و یا سابقه بعضی بیماری های پوستی را دارند گزینه های مناسبی برای اعمال جراحی پوست نیستند.
علوی افزود: بعد از ایجاد اسکارها می توان با داروهای موضعی و در مراحل بعدی لیزر درمانی تا حدودی این عوارض را کاهش داد.

* ضایعات عروقی پوست در دوران کودکی خود به خود بهبود می یابند

در ادامه دکتر زهرا حلاجی، متخصص بیماری های پوست، ضایعات عروقی پوست را به دو دسته اصلی تقسیم کرد و گفت: همانژیوم های ساده نقاط قرمز رنگ کوچکی هستند که به علت تکثیر سلول های داخل جدار مویرگ تشکیل می‌شوند و تا یك سالگی به حداکثر رشد خود می رسند.
وی تصریح کرد: همانژیم ساده بیشتر در سر و صورت دیده می شود و معمولاً تا سن هشت سالگی خود به خود بهبود می یابد و جای مختصری از خود در پوست باقی می گذارد که با متدهای درمانی قابل اصلاح است.
عضو عیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در مواردی که همانژیوم در جای نامناسبی از صورت قرار گرفته باشد و مانع دید یا غذا خوردن كودك باشد یا به علت بزرگی دچار خونریزی شود باید با استفاده از لیزر و روش های درمانی این ضایعات را برطرف كنیم.
حلاجی همانژیوم های لكه شرابی را نوع دیگری از این ضایعات برشمرد و افزود: همانژیوم لكه شرابی معمولا در نیمه صورت ایجاد می شود و به تدریج پررنگ تر می شود و در صورت عدم درمان یك طرف صورت چاق تر به نظر می رسد و نقاط برجسته ای بر روی آن ظاهر می گردد.
وی اظهار داشت: در همانژیوم لكه شرابی امكان درگیری پلك فوقانی با بیماری و بالا رفتن فشار داخل چشم و نیز تشنج و اختلالات مغزی نیز وجود دارد كه باید مورد بررسی قرار گیرد و در صورتی كه ضایعه صرفا پوستی باشد با استفاده از جلسات متعدد با لیزر مخصوص قابل درمان است.
این متخصص خاطر نشان كرد: خال های عروقی از ضایعات پوستی شایع در دوران میانسالی هستند كه به صورت نقاط ریز قرمز رنگ صاف و منظم در تنه و صورت دیده می شوند اما هیچ عارضه ای ندارند و در صورت تمایل فرد با روش های جراحی و لیزر اصلاح می شوند.
وی با بیان اینكه خال های قهوه ای انواع مختلفی دارند افزود: ممكن است ضایعاتی مانند كك و مك كه جنس و ساختار متفاوتی دارند با خال ها اشتباه گرفته شوند و برای این موارد درمان دارویی یا لیزر با نظر پزشك قابل انجام است اما در مورد خال های ملانویستی استفاده از لیزر توصیه نمی شود و روش های جراحی برای این منظور مناسب تر هستند.

*انجام لیپولیز به افراد دارای اضافه وزن زیاد توصیه نمی شود

دكتر مرضیه موذن زاده متخصص پوست و مو، لیپولیز را یكی از روش های جدید لاغری موضعی در ایران برشمرد و گفت: در روش لیپولیز با استفاده از انرژی لیزر در طول موج های مختلف سلول های چربی را تخریب می كنند.
وی تصریح كرد: لیپولیز یك روش سرپایی و بی خطر برای خارج كردن چربی از نواحی شكم، پهلو، ران، بازو و زیر چانه است.
این متخصص اظهار داشت: استفاده از این روش برای افرادی كه دارای اضافه وزن كمی هستند مناسب تر هستند چرا كه در لیپولیز نمی توان حجم زیادی از چربی را بیرون كشید و میزان استاندارد آن برای هر بار استخراج حداكثر یك لیتر چربی از بدن است.
موذن زاده خاطر نشان كرد: افرادی كه از داروهای رقیق كننده خون استفاده می كنند بیماران دیابتیك، بیماران دارای اختلالات انعقادی خون و افراد دارای اضافه وزن زیاد، گزینه های مناسبی برای انجام عمل لیپولیز نیستند.

*خاراندن و كندن سطح زگیل ها، باعث افزایش تعداد آنها می شود

دكتر پرویز طوسی، رئیس انجمن متخصصان پوست ایران در ادامه افزود: زگیل یك بیماری ویروسی است كه به صورت دانه های برجسته بر روی پوست مشخص می شود و بیشتر نقاط سیاهرنگی به علت خونریزی داخل پوست بر روی آن وجود دارد.
این متخصص پوست و مو، زگیل را یك بیماری شایع در سنین كودكی و نوجوانی دانست و گفت: زگیل ها بیشتر روی نواحی دست و پا دیده می شوند و نیازی به درمان ندارند چرا كه در طی 2 تا 3 سال معمولا خود به خود برطرف می شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اظهار داشت: اگر فردی به دلایل زیبایی تمایل به برداشتن زگیل داشته باشد می تواند از داروهای موضعی، سرما درمانی (فریز كردن) و یا سوزاندن استفاده كند اما بكارگیری روش های جراحی، به علت احتمال برگشت بیماری و همچنین باقی ماندن جای زخم به بیماران توصیه نمی شود.
طوسی تصریح كرد: كنده شدن سطح زگیل و ترشح مایع حاوی ویروس HPV خصوصا در زگیل های مسطح باعث تلقیح این بیماری به نواحی دیگر بدن می شود بنابراین باید از خاراندن و كیسه كشیدن روی زگیل ها خودداری كرد.
وی در خصوص راه های انتقال این بیماری افزود: تماس های لمسی و استفاده از وسایل شخصی افراد مبتلا به زگیل باعث انتقال این بیماری خواهد شد و نیز راه رفتن در استخر و سوناهای عمومی با پای برهنه ممكن است باعث ایجاد زگیل كف پا شود.
این متخصص خاطر نشان كرد: در افرادی كه دچار نقص در سیستم ایمنی بدن هستند زگیل ها بهبود نمی یابند و به علت ضعف سیستم دفاعی بدن تعداد آنها افزایش پیدا می كند و نسبت به درمان مقاوم خواهند بود.


*حساسیت های پوست عمر بیماران را كم می كند

دكتر منصور كاشانی نصیری، متخصص بیماری های پوست، با بیان اینكه علت 4 تا 7 درصد مراجعات به كلینیك های تخصصی حساسیت های تماسی پوست (حساسیت هایی كه از طریق ساعت و یا بدلیجات ایجاد می شوند) است ادامه داد: حساسیت های تماسی بعد از آنكه دومین بیماری پوستی هستند كه بار گرانی را به سلامت جامعه تحمیل می كنند و در هر 100 هزار نفر باعث كم شدن 5/55 سال از عمر افراد می شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران خاطر نشان كرد: شایع ترین علامت حساسیت های تماسی، خارش و ایجاد دانه های ریز آبدار در سطح پوست است كه در نواحی حساس مانند پلك و اطراف چشم مقدار كمی از ماده حساسیت زا می تواند باعث به وجود آمدن انواع حساسیت های پوستی مانند اگزما و درماتیت ها شود.
وی اظهار داشت: سولفات نیكل شایع ترین حساس كننده پوست در ایران و جهان است كه در بسیاری از وسایل مانند كلید، بند ساعت، سماور و حتی در مواد غذایی مانند گوجه فرنگی و بعضی ادویه جات وجود دارد كه تماس یا خوردن آن باعث ایجاد حساسیت می شود.
نصیری كاشانی تصریح كرد: كرومات پتاسیم كه در چرم ها، چسب و كبریت وجود دارد عطرها و كلرید كبالت كه در مواد دندان پزشكی كاربرد دارد از دیگر مواد حساسیت زا هستند كه بیمار باید با آگاهی از حساسیت به این مواد از آنها دوری كند.
این متخصص گفت: جهت تشخیص حساسیت های پوستی، از Patchtest (پچ تست) استفاده می شود كه شامل شایع ترین مواد ایجاد كننده حساسیت در جهان است و به مدت 48 ساعت در پشت بیمار چسبانده می شود و برای درمان حساسیت های پوستی بكار برده می شود.


*درماتیت اتوپیك و خشكی شدید شایع ترین مشكل پوستی كودكان است


دكتر الهام بهرنگی، متخصص بیماری های پوست، با بیان اینكه درماتیت اتوپیك شایع ترین بیماری پوستی در سنین نوزادی و كودكی است افزود:‌درماتیت اتوپیك (اگزمای سرشتی) با خشكی شدید و پوسته ریزی بعد از 3 ماهگی مشخص می شود و با پیشرفت بیماری قرمزی و خارش، دانه های آبدار و اگزمای حاد ایجاد می شود كه ممكن است با عفونت ثانویه بر روی محل خشكی پوست همراه باشد.
وی اظهار داشت: در بعضی موارد درماتیت اتوپیك با درگیری های تنفسی همراه است كه علائمی مانند حملات آسم، رینیت آلرژیك (تب یونجه) و آبریزش بینی یا چشم دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران خاطر نشان كرد: درماتیت اتوپیك در نواحی صورت و گونه ها، داخل آرنج، دست ها، پشت زانو و پاها دیده می شود و در اكثر موارد تا سن 12 سالگی بهبود می یابد.
این متخصص به والدین توصیه كرد از تماس بیماران با مواد محرك جلوگیری و در طول روز و خصوصا پس از استحمام از كرم های نرم كننده برای كودكان استفاده كنند.
بهرنگی تصریح كرد: اگر بیماری درماتیت اتوپیك درمان نشود باعث آزار، مشكلات خواب و كاهش رشد كودك می شود و در بزرگسالی ممكن است به شكل اگزمای دست ادامه پیدا كند بنابراین بهتر است با داروهای خوراكی و موضعی نسبت به رفع این مشكل اقدام كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha