رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور گفت:«در مورد پنهانکاری و دیر اعلام شدن زمان ورود ویروس کرونا به ایران که ابتدا در قم شیوع پیدا کرده یا در شمال کشور نقل قول ها مختلف است برخی مسوولین گفتند کرونا با سرماخوردگی فرقی نمی کند اینها برخورد غیرعلمی است یک عادی سازی غیرمنطقی است که برای جامه می تواند ضرر داشته باشد.درباره ناپایداری سیاست ها اگر از ابتدا قم یا شمال قرنطینه شده بود، میشد از شیوع آن در کشور جلوگیری کرد. بعد از مدتی که وضع بهتر شد همه چیز آزاد شد خواه ناخواه باید آسیب شناسی کنیم که چرا موفق نشدیم کرونا را کنترل کنیم.»

باید آسیب شناسی کنیم چرا موفق نشدیم کرونا را کنترل کنیم / بالاتر بودن آمار کرونا را غیرمحتمل نمی دانم

سلامت نیوز:رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور گفت:«در مورد پنهانکاری و دیر اعلام شدن زمان ورود ویروس کرونا به ایران که ابتدا در قم شیوع پیدا کرده یا در شمال کشور نقل قول ها مختلف است برخی مسوولین گفتند کرونا با سرماخوردگی فرقی نمی کند اینها برخورد غیرعلمی است یک عادی سازی غیرمنطقی است که برای جامه می تواند ضرر داشته باشد.درباره ناپایداری سیاست ها اگر از ابتدا قم یا شمال قرنطینه شده بود، میشد از شیوع آن در کشور جلوگیری کرد. بعد از مدتی که وضع بهتر شد همه چیز آزاد شد خواه ناخواه باید آسیب شناسی کنیم که چرا موفق نشدیم کرونا را کنترل کنیم.»


به گزارش سلامت نیوز، دکتر مصطفی معین رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس گفت:« در حال حاضر در شرایط عجیب پاندمی کرونا قرار گرفته ایم که به نوعی یک ابرچالش  و یک بحران عمیق است که گفته می شود آینده جامعه بشری را تحت تاثیر قرار می دهد و هنوز ابهامات زیادی در مورد این بیماری وجود دارد و هر روز ابعاد جدیدی از این بیماری و از نظر تغییراتی که در جامعه بوجود می اورد کشف می شود و باید خود را آماده سناریوهای جدید در برابر این بیماری کنیم.»


وی گفت:« در سطح جهانی و ملی در خط مقدم دفاع در مقابل چنین ویروسی قرارداریم. در سطح ملی در راس این هرم جامعه پزشکی قرار داشته که به خاطر پایبندی به کدهای اخلاقی پزشکی و احساس مسوولیت و اعتمادی که جامعه به آنها داشته در خط مقدم مقابله با این بیماری بوده و بیشترین تلفات را داده است. در ابتدای شیوع کرونا ما امکانات اولیه محافظتی را نداشتیم و بیش از ۱۵۰ شهید مدافع سلامت داشتیم و بیش از ۶ هزار نفر از جامعه پزشکی به کرونا مبتلا شدند. در سطح ملی هم تلفات ما بیشتر از میانگین جهانی بوده است البته ممکن است آمار مبتلایان چند برابر باشد تا حتی ده برابر می توان آمار را بالاتر تصور کرد به دلیل اینکه بسیاری از بیماران مراجعه نکردند و فوت کردند. »


وی گفت:«علیرغم همه تلفات، جامعه پزشکی ما زنده و پویا در خط مقدم مقابله با این بیماری است نظام بهداشت و درمان باید قدر این سربازان فداکار خط مقدم سلامت را بدانند و بیشتر از آنها حمایت کنند. اینها سرمایه های غیرقابل جبرانی هستند که اگر از دست بروند نمی توانیم نبود آنها را جبران کنیم و ممکن است سیستم درمان ما به خاطر از دست دادن کادر درمان فلج شود. در بین پزشکان، پزشکان عمومی و متخصصین بیهوشی و متخصص زنان و مامایی بیشتر تلفات را بر اثر کرونا داده اند.»


وی گفت:« بحران پاندمی کرونا فرصت ها و تهدیدهای جدید بوجود آورده است اگر نظام، دولت و مجلس و قوه قضاییه با عزم و اراده برخورد کنند می توانیم از فرصت های پاندمی استفاده کنیم اگر به درستی از فرصت ها استفاده نکنیم تهدیدهای این بیماری جبران ناپذیر خواهد بود. در حال حاضر فرصت تغییرعادات نادرست است می توان بسیاری از کارها را از طریق فضای مجازی انجام داد. احساس خطر مشترک در سطح ملی باعث همبستگی بیشتر می شود جامعه ما از سرمایه اجتماعی پایینی برخوردار است خطر کرونا می تواند سرمایه اجتماعی را بالا ببرد و از نظردولتی زیرساخت های دولتی را تقویت کند و از پاندمی های بعدی پیشگیری کنیم همچنین در بخش سلامت می شود سرمایه گذاری های بیشتری شود.در سطح عمومی ارزش هایی همچون ایثار و شهادت طلبی می تواند تقویت شود. جامعه مدنی می تواند تقویت شود.»


دکتر معین در ادامه درباره تهدیدهای کرونا خاطرنشان کرد:« اینکه درباره شیوع کرونا در کشور پنهانکاری کنیم، اگر از بهمن ماه ویروس کرونا وارد کشور شده به خاطر ملاحضات سیاسی پنهانکاری کنیم و جامعه دچار خسارت شود، سیاست هایی که ممکن است علمی باشد ولی تحت تاثیر چه انتخابات چه عزارداری ها قرار گیرد. علم، علم است سیاست و ایدئولوژی باید در خدمت علم باشد. یک فرضیه مردود،فرضیه ایمنی گله ای است که در شان انسان و جامعه انسانی نیست سلامت و اقتصاد، سلامت و عزاداری، در تمام این دوگانه ها سلامت در اولویت است اما در سیاستگذاری مورد توجه واقع نشده است و خسارت آن را ابتدا کادر پزشکی و مردم بی پناه که دچار تلفات خواهند شد، می بینند.»


وی در پاسخ به این سوال که اگر دوران شما بود آیا با وجود شیوع کرونا کنکور را برگزار می کردید، گفت:« بنده اگر مسوولیت داشتم در این شرایط که همه کشور در شرایط هشدار و قرمز است اجازه نمی دادم نه کنکور نه عزاداری نه جشن برگزار شود. اینکه پروتکل ها قابل اجرا است یا خیر وقتی در یک صف نانوایی فاصله حفظ نمی شود و مردم از ماسک استفاده نمی کنند در تراکم میلیونی چه کنکور چه عزاداری پروتکل ها رعایت نمی شود برای برگزاری کنکور اجازه داده نمی شود مگر اینکه پروتکل ها رعایت شود.»


وی درباره میزان تخلفات پزشکی گفت:« بدون اینکه تعصب صنفی داشته باشم کمترین تخلف به لحاظ اخلاقی در مقایسه با سایر گروه های اجتماعی در بین جامعه پزشکی است.دلیل آن قداست خود طب است. جوسازی هایی که با نا آگاهی یا با گرایش های سیاسی علیه جامعه پزشکی می شود باعث بی اعتمادی مردم می شود اصل در تشخیص درست بیماری اعتماد بین پزشک و بیمار است با این جوسازی ها بیمار و جامعه دچار لطمه می شوند وقتی افراد به پزشکان بی اعتماد باشند یا برای درمان مراجعه نمی کنند یا خیلی دیر مراجعه می کنند. ما نباید تحت تاثیر جوسازی ها علیه پزشکان قرار گیریم.»


وی درباره ادعای برخی پزشکان درباره درمان کرونا گفت:« در پاندمی ها که شرایط بحرانی بوجود می آید شبه علم رایج می شود و یک عده ای نااگاهانه یا اگاهانه دنبال شبه علم خواهند بود و در فضای مجازی می توانند آن را سریع ترویج  کنند شنونده و خواننده باید عاقل باشد و آن را نپذیرد. مسوولت رسانه ها این است که اطلاع رسانی صحیح کنند سواد سلامت جامعه را پزشک باید بالا ببرد تا تحت تاثیر خرافه ها نباشند. بیشترین شبه علم و خرافات براساس روایات جعلی و انتساب آن به مقدسات ما است.»


وی درباره کرونا در پاییز گفت:« از ماه شهریور باید منتظر مشکلات فوق العاده ای باشیم بخصوص بعد از مراسم عزاداری محرم که به دنبال آن موج های جدید داشته باشیم مگر اینکه براساس فتاوای مراجع همانطور که آیت الله سیستانی داشتند با موضع گیری مسوولین عالی کشور بتوانیم فضا را تغییر دهیم و عزاداری ها در سطح منازل و در فضای مجازی باشد در غیراینصورت با پیک جدید و فاجعه باری از تلفات انسانی در کادر پزشکی و مردم روبرو خواهیم بود اتفاق دیگر در فصل پاییز الودگی هوا است که باعث مشکلات قلبی و ریوی و تنفسی خواهد شد. توام شدن پاندمی کرونا با الودگی هواو شیوع آنفلوانزا و بازگشایی مدارس و دانشگاه ها می تواند فجایع عظیمی را به دنبال داشته باشد. بارها گفته ام کشور باید یک برنامه راهبردی ملی داشته باشد و پشتوانه آن عزم ملی و حداکثر سرمایه گداری برای مهار کرونا و دوران پساکرونا باشد.»


وی در پاسخ به اینکه آیا از تمام ظرفیت ها برای مقابله با کرونا استفاده کرده اید، گفت:« مگر ما توانسته ایم از پتانسیل عظیم انسانی کشور برای پیشرفت کشور استفاده کنیم؟ اگر توانسته بودیم که سیل مهاجرت نخبگان و سرمایه داران را نداشتیم. آیا توانستیم از پتانسیل عظیم تمدن چندهزارساله و پتانسیل انقلابی در پیشبرد انقلاب استفاده کنیم؟ برای مدیرت پاندمی هم همینطور است. برای مدیریت بحران کرونا حداکثر از ۳۰ یا ۴۰ درصد پتانسیل ها استفاده شده است البته خط مقدم مقابله با کرونا که پزشکان و پرستاران هستند از بیشتر از ۱۰۰ درصد پتانسیل هایشان استفاده کرده اند و به خاطر پایبندی به اخلاق مثل جنگ هشت ساله به میدان آمدند و تلفات هم دادند اما اینکه آیا همه منابع مالی کشور پشتوانه مدیریت بحران قرار گرفت؟ خیر.آیا سلامت جامعه و بیماران اولین اولویت برای سیاستگذاری ها بوده؟ خیر. آیا سیاستگداری ها علمی و پایدار بوده؟ خیر نبوده است. به نظر می رسد باید تجدید نظر در سیاست ها شود.»


وی در پاسخ به اینکه با توجه به شرح وظایف سازمان نظام پزشکی کشور راهبرد اصلی سازمان برای کنترل کرونا چیست، گفت:« درهمه بحران ها مشارکت عمومی مهم است سه ضلع حکومت و جامعه مدنی و خود شهروندان اگر در ارتباط تنگاتنگ و هدفمند، هم راستای هم قرار گیرند بحران می تواند مدیریت و کنترل شود. بین این سه ضلع اصلی ترین نقش را شهروندان خواهند داشت. اعتمادی که به نخبگان و حکومت دارند و توصیه های بهداشتی را رعایت کنند مهمترین تضمین است که در اسرع وقت بتوانیم بحران را کنترل کنیم. آموزش های عمومی در سایت سازمان نظام پزشکی از طریق هیات مدیره نظام پزشکی در صدها شهر مورد تاکید قرار گرفت و سعی داشت در حد خودش این آموزش ها را به جامعه دهد.»


وی خاطرنشان کرد:« تاکیدی که سازمان نظام پزشکی دارد اصل قرار دادن سلامت جامعه و بیماران در همه شرایط است اگر بخواهیم اقتصاد ما در اینده به شکوفایی باشد انسان سالم باید محور آن باشد نه یک انسان بیمار اینکه همه قوای کشور کمک کنند اینها انجام شود و قرنطینه و کنترل سفرهای درون شهری انجام شود تاکیداتی است که سازمان نظام پزشکی داشته است.»


وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز،‌که با توجه به فرسودگی کادر درمان آیا پیگیری ها برای آموزش سایر نیروها و تخصص ها برای جایگزینی انجام گرفته است،‌گفت:« برخی سرمایه ها هستند که جبران از دست رفتن آنها سخت و زمانبر است در راس آن کادر پزشکی است. باید پیشگیری کنیم ، بار بیماری را پایین بیاوریم ، تخصص های پزشکی با انعطاف با مصاحبه سریع تر وارد شبکه های درمانی شوند یا از بخش خصوصی بهتر از گذشته استفاده شود یا از نیروهای داوطلب استفاده شود پرستاران و بهیاران مظلومترین کادر هستند که جایگاهشان آنطور که باید از نظر مادی و معنوی به رسمیت شناخته نشده البته مجوز استخدام داده اند که می تواند کمک کننده باشد.»


وی گفت:« امسال به خاطر شرایط خاص کشور و ضربات جبران ناپذیر بر جامعه پزشکی قرار شده روز پزشک با شکوه بیشتری برگزار شود و میراث شکوهمندی که جامعه پزشکی ایجاد کرده ثبت و ماندگار شود همانطور که درجنگ ۸ ساله پزشکان حضور جدی داشتند اما ایثارگری های آنها ثبت نشد این اشتباه نباید تکرار شود. خوشبختانه روابط عمومی سازمان نظام پزشکی و شورای عالی اهتمام داشتند که این اتفاق بیفتد پروژه کرونا روایت به تصویب رسید که بتواند این میراث را به ثبت برسانند. قرار بر این است که موزه ای با عنوان موزه شهدای سلامت با کمک شهرداری و نظام پزشکی بوجود بیاید.»


وی درباره رزیدنت ها که با کمترین حقوق مشغول فعالیت هستند و وزارت بهداشت از آنها تعهدنامه اجباری می گیرد،‌گفت:« سه گروه را برای حمایت تاکید داریم که بیشترین تلاش را می کنند و کمتر حقوق انها رعایت می شود. پزشکان عمومی و پزشکان خانواده که بشترین تلفات کرونا را پزشکان عمومی دادند و بعد پرستاران و متخصص زنان و متخصصین بیهوشی بودند. نقش یک پرستار در مراقبت از بیمار کمتر از یک پزشک نیست. رزیدنت ها و کارورزان پزشکی بیشترین کشیک را می دهند و کمتر حقوق انها رعایت می شود نظام پزشکی یک نهاد اجرایی نیست که بتواند حقوق انها را بالا ببرد یا تعهداتی که برای انها وضع شده را لغو کند، این کار وزارت بهداشت و دولت است.»


وی افزود:« دفتری در سازمان نظام پزشکی برای رزیدنت ها پیش بینی شده که مشکلاتشان را مستقیم با مسوولان سازمان مطرح کنند. تعهداتی که چند ده سال گذشته گریبانگیر دانش اموختگان پزشکی است را در هیچ گروه دیگری شاهد نیستیم. رزیدنت ها باید در مناطق محروم که امنیت ندارند بروند که در جاده ها تلفات زیادی داشته اند و از زندگی عقب افتاده اند تا طرحشان را بگذرانند این یک بی عدالتی است که به خاطر نیاز کشور به آنها تحمیل شده است. باید به پزشکی که باید در مناطق محروم خدمات درمانی بدهد به عنوان یک شهروند برای وی امکاناتی ایجاد کنند که دچار بیماری نشود فرزندانشان از آموزش عقب نیفتند. خدمت اجباری رزیدنت ها در مناطق محروم را غیر عادلانه و مبتنی بر تبعیض می دانم. وزارت بهداشت باید خود را نماینده جامعه پزشکی بداند و از حقوق آنها دفاع کند. دفاع از حقوق پزشکی دفاع بیشتر از سلامت جامعه است و باید حقوق آنها را به رسمیت بشناسیم.»


وی گفت:« در مورد پنهانکاری و دیر اعلام شدن زمان ورود ویروس کرونا به ایران که ابتدا در قم شیوع پیدا کرده یا در شمال کشور نقل قول ها مختلف است ملاحضات سیاسی به لحاظ سالگرد انقلاب و انتخابات مجلس داشتند و عادی سازی انجام شد برخی مسوولین گفتند کرونا با سرماخوردگی فرقی نمی کند اینها برخورد غیرعلمی است یک عادی سازی غیرمنطقی است که برای جامه می تواند ضرر داشته باشد.درباره ناپایداری سیاست ها اگر از ابتدا قم یا شمال قرنطینه شده بود، میشد از شیوع آن در کشور جلوگیری کرد. بعد از مدتی که وضع بهتر شد همه چیز آزاد شد خواه ناخواه باید آسیب شناسی کنیم که چرا موفق نشدیم کرونا را کنترل کنیم.»


دکتر معین گفت:« دو نظر در مورد موج کرونا وجود دارد یکی اینکه پیک اول کنترل نشد و تشدید شد دیگر اینکه پیک دوم کرونا را داشتیم. به نظر من در پیک اول کرونا هستیم و و این بیماری دوباره به خاطر سفرهای خردادماه و بازگشایی ها و عدم حفظ فاصله گذاری و نزدن ماسک اوج گرفته است. اینها باعث اوج گرفتن بیماری شد اگر در سطح جهانی بیش از صد کشور وضعیت سفید دارند چرا ما هنوز در بحران هستیم؟ اگر بتوانیم انجام تست پی سی آر را گسترش دهیم شاید بتوانیم آمارها را دقیق تر اعلام کنیم. چرا منابع مالی بیشتری را برای غربالگری نداشتیم و بیشتر دلخوش به راهبرد ایمنی گله ای بودیم که البته مردود است. اگر منتظر باشیم ۷۰درصد جامعه به کرونا مبتلا شوند با مبتلا شدن جمعیت بیشتری از جامعه تلفات چند ده برابر خواهد شد و بیمارستان ها لبریز خواهند شد علاوه بر این مسئله باز هم با ملاحضاتی که ممکن است به خاطر حسن نیت باشد سیاستمدارانه آمار را اعلام کنیم غیرمحتمل نیست.»


وی افزود:« فکر نمی کنم آمار۲۰ برابری کرونا درست باشد تا مطالعه نشود نمی توانم بگویم امار قطعا ۳برابر یا ۲۰برابر بوده است ولی بالاتر بودن میزان آمار را غیرمحتمل نمی دانم.»
وی درباره واکسن روسی کرونا گفت:« الان ۱۷۰ پروژه تولید واکسن کرونا در دنیا درحال اجرا است در ایران هم چند مورد در حال بررسی است البته تولید واکسن در چند جا به صورت جدی تر است مثل اکسفورد  یا در مرکز ملی بهداشت امریکا یا در روسیه و چین. البته روسیه اولین فضانورد را به ماه فرستاد و دوست دارد ادعا کند اولین واکسن کرونا را هم کشف کرده است. رقابت های سیاسی وجود دارد ولی خیلی اطمینان ندارم این ادعای آنها واقعیت داشته باشد. نظام پزشکی روسیه ویژگی های خاص خود را دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha