پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 298279

سندرم متابولیک یا نشانگان سوخت‌وسازی نوعی به هم پیوستگی تعدادی عارضه است که خطرات ایجاد بیماری‌های حاد متابولیکی از قبیل دیابت، فشار خون، گرفتگی عروق کرونر قلب و در نتیجه خطر سکته را به طور توأم ایجاد می‌کند.

سندرم متابولیک چاق‌تان می‌کند

سلامت نیوز:سندرم متابولیک یا نشانگان سوخت‌وسازی نوعی به هم پیوستگی تعدادی عارضه است که خطرات ایجاد بیماری‌های حاد متابولیکی از قبیل دیابت، فشار خون، گرفتگی عروق کرونر قلب و در نتیجه خطر سکته را به طور توأم ایجاد می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،عارضه‌هایی که منجر به بیماری‌های حاد نام‌برده می‌شود شامل تری‌گلیسرید بالا، کلسترول بالا، چاقی شکمی و بالا بودن نسبی قند خون ناشتا می‌شود. البته مهم‌ترین علت هر چهار‌مورد فوق، اضافه‌وزن و چاقی است.

افراد چاق، مخصوصا کسانی که چاقی سیبی‌شکل دارند، یعنی عمده ذخیره چربی در ناحیه میان‌تنه آنان قرار گرفته باشد خواه ناخواه با افزایش سن گرفتار بیماری‌های ناشی از سندرم متابولیک خواهند شد.سه شاخص برای اندازه‌گیری چربی‌های شکمی وجود دارد:

1 - اندازه دور کمر بیشتر از 90 سانتی‌متر برای خانم‌ها و بیشتر از صد سانتی‌متر برای آقایان.

 2- نسبت دور کمر به دور باسن بیشتر از 8/0 باشد.

3- نسبت دور کمر به قد بیشتر از 5/0 باشد.

که در افراد سالم هر سه شاخص بایستی به طور توأم کمتر از اعداد بالا باشد.پس بطور خلاصه می‌توان گفت کسانی که چاقی شکمی دارند، موضوع چاقی در آنان فقط تناسب اندام یا زیبایی سلیقه‌ای نیست؛ بلکه این چاقی زمینه‌ساز گروهی از بیماری‌های حاد و مزمن است.این بیماری‌ها با هم به فرد حمله می‌کنند و کیفیت زندگی او را تحت‌تاثیر قرار داده و وی را تا پایان عمر وابسته به درمان‌ها و داروهای این بیماری‌های ثانویه می‌کند. پس تأکید می‌شود چاقی شکمی را به‌عنوان دشمن تلقی کنید که هرگونه سختی جنگیدن با آن حقیقتا ارزش تضمین سلامتی را دارد.

این‌که چربی در کجای بدن ذخیره شود تا حد زیادی به ژنتیک مربوط است؛ ولی این‌که چقدر چاق شویم مستقیما به خود ما مربوط است. تعادل در خوردن، تحرک روزانه متوسط، پرهیز از نشستن‌های طولانی‌مدت و استفاده ‌نکردن از فست‌فودها و سرخ‌کردنی‌ها تا حد زیادی می‌تواند شما را از گزند سندرم متابولیک برهاند.

همین‌طور اگر در حال حاضر در محدوده سه‌شاخص ذکر‌شده در بالا نیستید با یک مشاور تغذیه مورد اعتماد هماهنگ شوید تا به شما برای حل موضوع چاقی‌تان به شما کمک کند. پیشگیری قطعا ارزان‌تر و آسان‌تر از درمان است. به یاد داشته باشید به هر هدفی که اراده کنید، اگر آن‌گونه که سزاوار است برایش تلاش کنید، حتما به آن خواهید رسید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha