پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 298281

شاید تا به حال با واژه قند مایع مواجه نشده‌ باشید و حالا هم که نام آن را می‌شنوید با خود بگویید قند مایع از مخلوط قند و شکر با آب تهیه می‌شود! اما این‌طور نیست!

آنچه از «قند مایع» و عوارض آن باید بدانید

سلامت نیوز:شاید تا به حال با واژه قند مایع مواجه نشده‌ باشید و حالا هم که نام آن را می‌شنوید با خود بگویید قند مایع از مخلوط قند و شکر با آب تهیه می‌شود! اما این‌طور نیست!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،زیرا قند مایع نوعی شربت صنعتی است که در فرمولاسیون برخی از محصولات غذایی به‌کار می‌رود. اما این قند از چه نوعی است؟ در چه محصولاتی استفاده می‌شود؟ چه مزیت و تفاوتی با قند و شکر و شیره‌ها دارد و آیا مضرات آن کمتر از سایر شیرین‌کننده‌هاست یا بیشتر؟قند مایع نوعی شربت است که گاهی تحت عنوان عسل‌ تقلبی معرفی می‌شود؛ زیرا ظاهری شبیه عسل دارد.

البته مصرف آن در صنعت با نام قند مایع مجاز است. این قند در کارخانجات مواد غذایی برخلاف قند و شکر که از نیشکر و چغندر به‌دست می‌آیند، از نشاسته ذرت، گندم، برنج، سیب‌زمینی و... تهیه می‌شود. میزان کالری‌زایی همه شیرین‌کننده‌های طبیعی با قند مایع برابری می‌کند اما قدرت جذب قند مایع بیشتر است و مصرف طولانی‌مدت محصولاتی که حاوی این نوع قند هستند می‌تواند سریع‌تر فرد را دچار دیابت‌ نوع 2 یا کبد چرب کند.

دقت‌ کنید استفاده از این قند با نام‌های مختلف شربت‌ گلوکز، شربت‌ ذرت، قند مایع و شربت‌ گلوکز با فروکتوز بالا در ترکیبات مندرج روی بسته‌بندی برخی محصولات غذایی مورد اشاره قرار گرفته است. گز، سوهان، زولبیا و بامیه، مربا، غلات صبحانه، شکلات‌ها و غیره از جمله محصولاتی است که حاوی این نوع قند است. علت استفاده از قند مایع در صنعت به این دلیل است که در مقایسه با قند و شکر یک ماده ایده‌آل است.

زیرا بافت نرم‌تری به محصول می‌دهد، در فرآیندهای حرارتی دیرتر قهوه‌ای و کریستاله می‌شود و در کل کیفیت محصول را بالا می‌برد. واحدهای تشکیل‌دهنده قندمایع، گلوکز یا فروکتوز است، در حالی که واحدهای تشکیل‌دهنده قند و شکر، ساکاروز است که از پیوند گلوکز و فروکتوز به‌دست می‌آید و همین تک‌واحدی و خالص‌تر بودن قند مایع، سبب زیان‌بارتر بودن آن می‌شود.

توجه ‌کنید قند مایع در مقایسه با قند و شکر و به‌خصوص قند میوه‌ها و شیره‌ها زودتر جذب می‌شود، به‌سرعت قند خون را بالا می‌برد، سبب افزایش و کاهش ناگهانی انسولین در درازمدت سبب مقاومت سلول‌ها در برابر انسولین و بروز دیابت نوع 2 می‌شود. در میان انواع قند مایع نوع «شربت گلوکز با فروکتوز بالا» خطرناک‌تر است.

زیرا برخلاف گلوکز که توسط همه سلول‌های بدن قابل جذب است، قند فروکتوز فقط توسط کبد استفاده می‌شود و کمتر سبب افزایش قند خون شده اما بیشتر در حال تبدیل به چربی به‌خصوص در ناحیه شکمی است و می‌تواند در طولانی‌مدت سبب ایجاد کبد چرب شود.بنابراین هنگام خرید محصولات کارخانه‌ای حتما به مندرجات روی بسته‌بندی مواد ‌غذایی دقت کنید و خوراکی‌هایی را که حاوی انواع قند مایع هستند کمتر مصرف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha