پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 298284

ین سوال می تواند یکی از سوالات مشترک بین افراد بسیار زیادی باشد. به صورت کلی تعریق بدن با اینکه یک فرآیند طبیعی و لازم برای سلامت ماندن جسم است اما برای بسیاری از افراد خوشایند نیست. خیس شدن لباس ها، به جا ماندن بوی بد تعریق روی بدن و خراب شدن آرایش صورت خانم ها و موارد دیگر از دلایلی است که افراد بسیاری ترجیح می دهند تا از راه های متفاوت برای جلوگیری از تعریق طبیعی بدن استفاده کنند.

دلیل تعریق زیاد چیست؟

سلامت نیوز:این سوال می تواند یکی از سوالات مشترک بین افراد بسیار زیادی باشد. به صورت کلی تعریق بدن با اینکه یک فرآیند طبیعی و لازم برای سلامت ماندن جسم است اما برای بسیاری از افراد خوشایند نیست. خیس شدن لباس ها، به جا ماندن بوی بد تعریق روی بدن و خراب شدن آرایش صورت خانم ها و موارد دیگر از دلایلی است که افراد بسیاری ترجیح می دهند تا از راه های متفاوت برای جلوگیری از تعریق طبیعی بدن استفاده کنند.

با این حال این سوال برای کاربران بسیاری پیش می آید که چرا تعریق بدن در تابستان زیاد می شود.

 در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در فصل تابستان، حرارت بدن بالاتر می رود و طبیعتا بدن هر فرد با توجه به نیاز به هوای خنک، غدد درون ریز را فعال می کند. با این حال تعریق بیش از حد می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد که در این مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.  سردرد ناشی از کم آبی بدن به دلیل تعریق بیش از حد در ورزش نکته ی مهمی که در ابتدا باید به آن توجه کنید این است عرق کردن بیش از حد باعث از دست رفتن مقداری زیادی از آب بدن خواهد شد. به همین دلیل باید عادت کنید تا به میزان کافی آب بنوشید و کم آب شدن بدن خود را جبران کنید.

در غیر این صورت اولین عارضه کم آب شدن بدن، سردرد است. همیشه توصیه می شود با هدف جلوگیری از سردرد ناشی از کم آبی حتما در روزهای گرم تابستان (مخصوصا حین ورزش) آب بنوشید. بسیاری از ورزشکاران این عادت را دارند که یک بطری آب آشامیدنی مخلوط با عسل و آبلیمو همراه خود دارند. اهمیت نوشیدن آب به قدری زیاد است که اگر ورزشکاران بطری آب همراه خود نداشته باشند، حتما باید اقدام به خرید آب آشامیدنی کنند.

1- ورزش کردن و تحرک بیش از حد، از اصلی ترین دلایل عرق کردن بیش از حد عرق کردن، یکی از اصلی ترین نشانه های ورزش اصولی است! در اصل زمانی که حرارت بدن افزایش پیدا می کند و در نتیجه شاهد تعریق بدن هستید، باید بدانید که بدن شما به صورت طبیعی در حال تعریق است. معمولا افرادی که اضافه وزن بیشتری دارند، شاهد این مسئله هستند و میزان عرق کردن آن ها بیشتر است.

 حال در صورتی که این فرآیند در فصل تابستان که هوا گرم تر است، اتفاق بیوفتد، قطعا شاهد تعریق بیشتری خواهید بود. از این رو اگر با توجه به تحرک بالا، بدنتان خیلی عرق می کند، باید بدانید که این مسئله کاملا طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. معمولا در تمامی باشگاه ها، آب سرد کن وجود دارد و مسئولین با استفاده از پمپ دستی آب، به صورت روزانه آب تازه به آب سرد کن اضافه می کنند. با این حال اگر به هر دلیل عادت به نوشیدن آب در باشگاه ندارید، حتما نوشیدنی یا شربت همراه خود داشته باشید. 

2- استرس و اضطراب از شایع ترین دلایل تعریق بدن

 فشارهای عصبی و استرسی که به بدن فرد باعث می شود در نهایت باعث افزایش دمای بدن خواهد شد. از این رو بدن برای خنک شدن غدد درون ریز را فعال می کند. معمولا در چنین شرایطی تعریق بدن کاملا طبیعی است. تعریق به دلیل استرس در خانم ها بیشتر در نواحی صورت است. البته در نظر داشته باشید که اگر میزان تعریق افراد به دلیل استرس، بیش از حد باشد، می تواند این مسئله به تنهایی یکی از نشانه های هایپرهیدروز محسوب شود.

از این رو در صورتی که فکر می کنید در مواقعی که فشار عصبی یا استرس به بدنتان وارد می شود، شاهد تعریق بیش از حد هستید، بهتر است با یک پزشک صحبت کنید.

3- نزدیک بودن دوران یائسگی یکی دیگر از اصلی ترین دلایل تعریق بدن، نزدیک بودن دوران یائسگی یا ورود به این دوران است. در این دوران، تغییرات متفاوتی در سطح هورمون افراد ایجاد خواهد شد که در نهایت باعث افزایش دمای بدن آن ها می شود.

معمولا ذرات عرق ریز روی پیشانه و گونه ها از نشانه های تعریق یائسگی است.

  4- مصرف برخی از دارو ها، دلیل افزایش تعریق بدن معمولا افراد مبتلا به دیابت، به دلیل و قند خون پایین (هیپوگلیسمی) که دارند نیز از دسته افرادی هستند که میزان تعریق آن ها در تابستان بسیار بیشتر می شوند. همچنین مصرف برخی از داروها نیز مانند آنتی بیوتیک ها می تواند باعث افزایش تعریق بدن شود. 

 5- بیماری هایپرهیدروزیس (Hyperhidrosis)توجه داشته باشید که با کمی زیاد شدن میزان تعریق بدن نباید فکر کنید که قطعا به این بیماری مبتلا هستید. شاید برایتان جالب باشد شدت عرق کردن به دلیل بیماری هایپرهیدروزیس به قدری زیاد است که فرد از زندگی معمولی خود می ماند. این بیماری بر قسمت خاصی از بدن مانند دست و یا پا تاثیر گذار خواهد بود. این احتمال وجود دارد که تنها در برخی از قسمت های بدن شاهد تعریف بیش از حد باشید. مهم ترین نکته درباره این بیماری این است که هنوز هم علت آن مشخص نیست.

6- اختلال در عملکرد تیروئید گاهی اوقات ایجاد اختلال در روند فعالیت غده تیروئید منجر به بالا رفتن حرارت بدن افراد و در نتیجه عرق کردن خواهد شد. اگر همراه با این نشانه، موارد دیگر نظیر کاهش و یا افزایش ناگهانی وزن، تپش نامنظم قلب و ضربان را دارید، این احتمال وجود دارد که عمکلرد تیروئید شما به شکل طبیعی نیست.

معمولا اکثر افرادی که نسبت به اختلال عملکرد تیروئید آگاه هستند در روزهای گرم تابستان یک بطری آب آشامیدنی کوچک همراه خود دارند. با این حال در صورتی که نسبت به این مورد شک دارید، پیشنهاد می شود با پزشک خود صحبت کنید. در این مقاله سعی داشتیم تا رایج ترین دلایلی را بررسی کنیم که تعریق افراد را بیشتر می کند. با این حال در صورتی که شما هم تجربه خاصی دارید، می توانید از قسمت نظرات با ما درارتباط باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha