پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 298286

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، جذب و حفظ اهدا کنندگان سازمان انتقال خون گفت: ۵ هزار و ۵۰۰ بیمار بهبود یافته کرونا به منظور اهدای پلاسما برای درمان مبتلایان به کرونا به مراکز انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد ۴ هزار و ۶۰۰ نفر موفق به اهدای پلاسمای خون شدند.

۴۶۰۰ بیمار بهبود یافته کرونا پلاسما اهدا کردند

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، جذب و حفظ اهدا کنندگان سازمان انتقال خون گفت: ۵ هزار و ۵۰۰ بیمار بهبود یافته کرونا به منظور اهدای پلاسما برای درمان مبتلایان به کرونا به مراکز انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد ۴ هزار و ۶۰۰ نفر موفق به اهدای پلاسمای خون شدند.

سید مرتضی طباطبایی روز پنجشنبه در  گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه در حال حاضر پلاسمای بهبود یافتگان کرونا به عنوان یک درمان در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: چند ماه است که شیوع کرونا گذشته و با توجه به افزایش میزان شیوع کرونا در ماه‌های اخیر، تقاضا از سوی بیمارستان ها برای دریافت پلاسمای بهبود یافتگان افزایش یافته و باید تامین این تقاضا محقق شود.

وی ادامه داد: در مجموع در ۲۵ استان کشور و در ۳۰ مرکز انتقال خون اهدای پلاسمای بهبود یافته ها انجام می شود و افراد بهبود یافته از کرونا به شکرانه سلامت خود و برای کمک به بیماران نیازمند به پلاسما به این مراکز مراجعه  کنند.

طباطبایی گفت: بیماران مبتلا به کرونا نیازمند به پلاسمای بهبود یافتگان هستند و از سویی دیگر با آغاز فصل پاییز و زمستان هم شاهد افزایش شیوع کرونا خواهیم بود و باید از هم اکنون به فکر تامین پلاسما برای این بیماران باشیم.

وی اعلام کرد: بنابراین از بهبود یافتگان پلاسما می خواهیم با توجه به اینکه با گذر زمان میزان پادتن تولیدی در خون آنها کاهش می یابد و دو ماهه ابتدای بعد از بهبودی بهترین زمان ممکن برای اهدای پلاسما است، برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون در سراسر کشور مراجعه کنند به کمک هموطنان بیمار خود بشتابند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و جذب و حفظ اهدا کنندگان سازمان انتقال خون گفت: باتوجه به اینکه در زمان کرونا تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی و خارج نشدن از خانه است براین اساس چه امری ضروری تر و مهمتر از جان یک بیمار است، بنابراین اهدا کنندگان خون و پلاسما دقت داشته باشند که برای اهدای خون و پلاسما با توجه به ضرورت آن به مراکز انتقال خون مراجعه کنند و نجات دهنده جان بیماران نیازمند به خون، فرآروده های آن و پلاسما باشند.  

طباطبایی با بیان اینکه وظیفه سازمان انتقال خون جمع آوری و فرآوری پلاسمای بهبود یافتگان است، گفت: پلاسمای بهبود یافتگان از کرونا به دلیل وجود پادتن ضد ویروس برای نجات بیماران مفید است و این امر در دنیا مورد اقبال قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بهترین زمان برای اهدای پلاسما بهبودیافتگان حداقل ۱۴ و ترجیحا ۲۸ روز بعد از بهبودی است تا در این فاصله زمانی مطمئن شویم که آنها دیگر ناقل نیستند و می توانند بدون هیچ دغدغه ای پلاسما اهدا کنند.

طباطبایی با بیان اینکه همه بهبود یافته ها شرایط اهدا را ندارند، گفت: سن اهدا باید بین ۱۸ تا ۶۰ سال باشد  این در حالی است که میانگین سن مبتلایان به ویروس کرونا بستری شده در بیمارستان ها ۴۵ تا ۵۰ سال است.

وی اضافه کرد: بانوانی که سابقه زایمان داشته باشند ممکن است که پلاسمای آنها برای استفاده بیماران مبتلا به کرونا عوارض داشته باشد، اما پلاسمای این بانوان برای تولید دارو می تواند، مناسب باشد، اما برای مصرف مستقیم برای بیماران ممنوع است و لذا این گروه از بانوان از اهدای پلاسما برای مصرف مستقیم در بیماران معاف هستند.

طباطبایی تاکید کرد: اما خانم هایی که سابقه بارداری ندارند یا مجرد هستند و همچنین آقایان بین سنین ۱۸ تا ۶۰سال برای اهدای پلاسما در اولویت قرار دارند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و جذب و حفظ اهدا کنندگان سازمان انتقال تصریح کرد: همچنین برخی مبتلان به کرونا که بهبود یافته‌اند هم دارای فشار خون چاقی، دیابت یا برخی علایم دیگر هستند که شرایط اهدای پلاسما را ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha