شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 29829

بیماران کلیوی، حالا علاوه بر مشکلات ناشی از بیماری خود، با مشکل دیگری هم دست و پنجه نرم می کنند که به گفته رییس هیات مدیره انجمن خیریه حمایت از این بیماران، اگر جلوی دلالان کلیه گرفته نشود، کلیه به بیماران نیازمند نخواهد رسید.

سلامت نیوز :رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی ابراز نگرانی می کند و می گوید که در وضعیت فعلی، پیوند کلیه به دست دلالان افتاده و این به ضرر بیماران کلیوی است
 بیماران کلیوی، حالا علاوه بر مشکلات ناشی از بیماری خود، با مشکل دیگری هم دست و پنجه نرم می کنند که به گفته رییس هیات مدیره انجمن خیریه حمایت از این بیماران، اگر جلوی دلالان کلیه گرفته نشود، کلیه به بیماران نیازمند نخواهد رسید.

خبرآنلاین نوشت در ایران، مراکز دولتی خرید و فروش کلیه، فعالیت می کنند و دولت به عنوان حمایت از اهدا کنندگان، مبلغی را در اختیار آنها قرار می دهد. در حالی که آمار رسمی پیوند کلیه در ایران، نشان می دهد کمتر از 600 پیوند سالانه، به صورت اهداء و بر اثر مرگ مغزی اهدا کننده انجام شده است.

دلالان، کابوس بیماران کلیوی

اکنون رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی می گوید: " مراکز تصمیم‌گیری در زمینه پیوند کلیه در کشور افزایش یافته و این امر راه نفوذ دلالان کلیه را افزایش می‌دهد. این دلال‌بازی موجب ترویج خرید و فروش کلیه می‌شود."

مصطفی قاسمی که در شانزدهمین همایش فرهنگی پژوهشی مدیران انجمن‌های خیریه حمایت از بیماران کلیوی کشور در کرمان سخن می گفت، توصیه کرد: "راه‌های نفوذ دلالان کلیه در کشور را باید بست زیرا در غیر این‌صورت بیماران به کلیه نمی‌رسند."

این فعال حوزه سلامت، اضافه کرد: "انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی بانی پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی است، باید اهدای عضو از مرگ مغزی در جامعه نهادینه شود تا بتوان راه‌های نفوذ دلالان را بست."

اکنون در بازار آزاد، کلیه های گروه خونی کمیاب، تا 20 میلیون تومان هم خرید و فروش می شود. مبالغی نجومی که گفته می شود بیشتر به جیب دلالان واریز می شود و فرد اهدا کننده، تنها بخش اندکی از آن (بین 5 تا 7 میلیون تومان) را دریافت می کند.

آمار رسمی در ایران نشان می دهد سالانه  نزدیک به 2 هزار و 300 مورد پیوند کلیه انجام می شود که از این تعداد تنها 595 مورد، از طریق بیماران مرگ مغزی انجام می شود.

با این وجود، ایران با داشتن بیش از 28 هزار نفر بیمار کلیوی که با پیوند کلیه به زندگی ادامه می دهند، در رتبه نخست خاورمیانه قرار دارد و برخی از بیمارستانهای مرزی مانند مرکز پیوند کلیه شهر ارومیه، تاکنون نزدیک به 3 هزار عمل پیوند کلیه انجام شده که نشان می دهد بیماران کشورهای همجوار برای دریافت خدمات درمانی و کلیه ایرانی به کشور وارد می شوند.

فاجعه بیماری کلیه: 7 میلیون مبتلا

بیماری های مربوط به کلیه در ایران "فاجعه بار" توصیف می شود. قاسمی، درباره این وضعیت می گوید: "بحث بیماران کلیوی یک فاجعه است اما در کشور این موضوع جدی گرفته نمی‌شود، زیرا رشد بیماری‌های کلیوی در کشور 15 تا 20 درصد رشد را نشان می‌دهد."

وی درباره مشکلات بیماران کلیوی در کشور توضیح می دهد: "بسیاری از استان‌های کشور با کمبود دستگاه‌های دیالیز مواجه هستند، در حال حاضر با کمبود یک‌هزار دستگاه دیالیز در کشور روبه‌رو هستیم که این امر موجب فوت بیماران می‌شود."

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی می گوید: " اعمال سلیقه در بحث داروهای بیماران کلیوی در کشور انجام می شود. ارزانی داروها ملاک خرید دارو شده و بعضی از داروهای بیماران کلیوی که سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته، به صورت ناگهانی قطع و داروی دیگری جایگزین می‌شود."

به گفته این مقام مسئول، تعداد بیماران کلیوی در جامعه یک نفر به 10 نفر است و 9 نفر دیگر هم از وضع کلیه‌های خود اطلاعی ندارند. به بیان دیگر، قاسمی می گوید بیش از 7 میلیون نفر بیمار کلیوی در کشور وجود دارد که سایر افراد کشور نیز از بیماری احتمالی خود در این عضو، اطلاع ندارند.

از سوی دیگر، وزارت بهداشت اعلام کرده، طی 20 سال گذشته، بخش‌های دیالیز کشور، رشد بسیار زیادی داشته اند و از 70 بخش در سال 1370 به 428 بخش در سال 1390 افزایش یافته. همچنین تعداد ماشین‌های دیالیز کشور در سال 1370 قریب 800 دستگاه دستگاه بوده که این تجهیزات هم اکنون به 3 هزار و 700 مورد افزایش یافته است. 30 مرکز پیوند کلیه نیز در کشور فعالیت می کنند. با این حال، نفوذ فزاینده دلالانی که اکثر آنها، یکی از کلیه های خود را در بازار سیاه فروش اعضای بدن، از دست داده اند، به قدری جدی شده که مسئولان از آن، ابراز نگرانی می کنند. فقط کافی است روزها، سری به مراکز پیوند کلیه سراسر کشور یا در تهران به خیابان فرهنگ حسینی بزنید تا قیمت کلیه ای که دلالان در گروه های خونی مختلف عرضه می کنند، دستتان بیاید، از 10 میلیون تومان به بالا!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha