سلامت نیوز :مدیر كل نظارت بر داروی وزارت بهداشت گفت: حمایت از تولید داخل سیاست وزارت بهداشت است اما در كنار آن سیاست شكستن انحصار در تولید را برای همه داروها از جمله بیوداروها داریم تا دارو با قیمت مناسب در اختیار مصرف كننده قرار گیرد.

محمدرضا شانه ساز در گفت و گو با فارس افزود: وزارت بهداشت طی سال‌های گذشته نشان داده است كه مهمترین حامی تولیدكنندگان دارو در كشور است و از صنعت تولید دارو در داخل كشور حمایت می‌كند چنین حمایتی شاید در هیچ یك از صنایع كشور دیده نشود به همین علت هم اكنون بیش از 95 درصد داروهای مصرفی مردم در داخل كشور تولید می‌شود.

وی گفت: قبل از انقلاب حداكثر 25 درصد داروهای مصرفی مردم در كشور تولید می‌شد و این پیشرفت سریع در عصر صنعت و تكنولوژی به حدی شگفتی آور است كه كارشناسان خارجی همواره هنگام شنیدن آن متعجب می‌شوند یا بعضاً حتی باور نمی‌كنند.

مدیر كل داروی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش كه با وجود سیاست حمایت از تولید داخل علت اجازه ورود داروهای بیوتكنولوژی از جمله داروهای ام اس را در حالی كه این داروها در داخل تولید می‌شود چیست، توضیح داد: در كنار سیاست حمایت از تولید داخل، یكی از محورهای اصلی و اصولی وزارت بهداشت حركت ضد انحصار است.

وی ادامه داد: حالا فرض كنید یك شركت ایرانی آمد و یك داروی با تكنولوژی جدید بایو را در كشور تولید كرد، وزارت بهداشت برای حمایت از این شركت و تولید داخل چند سالی از آن حمایت می‌كند اما این فرصت و فرجه تا بی‌نهایت نیست و در زمان مشخص تولیدكنندگان جدید نیز باید وارد بازار شوند تا رقابت ایجاد شود.

وی گفت: در مورد داروی ام اس هم همین طور است، تولید كننده قبلی این دارو از حدود 4 سال پیش داروی اینترفرون بتا را در كشور تولید كرد و در این مدت از حمایت و یارانه دولت نیز برخوردار بود به طوری كه بیش از 80 درصد بازار مصرف داروی بیماران ام اس در اختیار این تولیدكننده بود و 20 درصد دیگر هم واردات داروی برند اصلی بود كه برخی از پزشكان و بیماران به علت حساسیت بیمار ممكن بود داروی اصلی را تجویز كنند كه البته این به معنای كیفیت پایین تولید داخل نیست و یك امر طبیعی است كه حتی در مورد ساده‌ترین داروها هم وجود دارد.

شانه ساز افزود: حالا یك شركت تولیدكننده دیگر آمده است و از وزارت بهداشت مجوز تولید این دارو را گرفته؛ اما درخواست كرده است تا زمانی كه بتواند دارو را به‌طور كامل در داخل تولیدكند طی یك پروسه 2 تا 3 ساله واردات این دارو را هم داشته باشد و وزارت بهداشت اجازه واردات این دارو را به شرط تولید آن در داخل صادر كرده است.

وی در پاسخ به این پرسش كه واردات ارزان‌تر دارو از خارج آیا به‌ضرر تولید داخل نیست، گفت: به هیچ‌وجه، ارزان شدن داروی بیماران ام اس به علت ارزان شدن قیمت داروی برند اصلی در جهان است زیرا چندین سال از تولید اولیه آن گذشته است به همین علت تولیدكننده داخل هم می‌تواند حاشیه سود خود را كم كند و دارو را با قیمت ارزانتر بفروشد تا بتواند در بازار رقابت بماند.

وی گفت: تولید كننده جدید هم كه یك كارخانه داروسازی جدید است تعهد كرده كه در زمان محدود این دارو را از خارج وارد كند و بعد از یك پروسه محدود این دارو را به‌طور كامل در داخل تولید كند به‌طوری‌كه سال اول این دارو به‌طور كامل از خارج وارد می‌شود، سال دوم كار پركردن و برچسب زنی این دارو در داخل انجام می‌شود و در سال سوم داروی بیماران ام اس به طور كامل در داخل تولید خواهد شد.

مدیر كل نظارت بر داروی وزارت بهداشت اضافه كرد: این شركت تولیدكننده جدید حتی تعهد كرده است كه پس از تولید این دارو را به كشورهای دیگر صادر هم بكند و مطمئناً افزایش صادرات دارو از كشور نیز برای وزارت بهداشت مهم است.

وی گفت:‌ ورود و تولید ارزان‌تر داروی ام اس در داخل كشور همین الان حدود 20 میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی از یارانه دارو را برای كشور داشته است. وزارت بهداشت باید منافع همه بیماران و كل كشور را در نظر بگیرد و نه منافع یك شركت خاص را اما متأسفانه برخی طی روزهای گذشته با انتشار مطالبی برای حفظ منافع خود اخلاقیات را زیر پا گذاشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha