آمار تلفات کرونا در کشور خوشبختانه در یک هفته گذشته زیر 200‌نفر در روز بوده است اما همین آمار هم همچنان بالاست و باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های پزشکان به مبارزه با این ویروس منحوس رفت.

کاهش ابتلا و تلفات کرونا در کشور

سلامت نیوز:آمار تلفات کرونا در کشور خوشبختانه در یک هفته گذشته زیر 200‌نفر در روز بوده است اما همین آمار هم همچنان بالاست و باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های پزشکان به مبارزه با این ویروس منحوس رفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،بر‌اساس آخرین آماری که ظهر دیروز از سوی سخنگوی وزارت بهداشت و درمان اعلام شد، در فاصله ظهر روز پنج‌شنبه تا ظهر روز جمعه 2501‌بیمار جدید در کشور شناسایی شدند و در همین مدت نیز 169‌بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند. اما در همین روزها نیز اخبار متنوعی از ساخت واکسن کرونا در گوشه‌و‌کنار جهان و حتی کشور خودمان به گوش می‌رسد.آمار کلی مبتلایان به کرونا در کشور تا ظهر دیروز به 338‌هزار و 825‌نفر رسیده است که از این تعداد تاکنون 19‌هزار و 331‌نفر جان خود را از دست داده‌اند.

آنطور که خانم سیما‌سادات لاری دیروز اظهار داشت؛ 2501‌بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند که از این تعداد یک هزار و 173‌نفر در مراکز درمانی کشور بستری شده‌اند. البته از تعداد کلی بیماران بستری نیز 3956‌نفر در وضعیت شدید بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

با توجه به وضعیت ابتلا و تلفات کرونا در کشور مسوولان دولتی و کادر درمانی همچنان توصیه می‌کنند که مردم پروتکل‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شست‌و‌شوی مداوم دست‌ها را رعایت کنند.


26‌استان قرمز و هشدار

خانم سیماسادات لاری ظهر دیروز درباره وضعیت استان‌های مبتلا به کرونا در سراسر کشور هم آماری ارائه کرد که همچنان 26‌استان در وضعیت قرمز و هشدار هستند. سخنگوی وزارت بهداشت دراین باره گفت: استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان‌شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان‌رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان‌شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند.

به گفته وی، همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان‌غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال‌و‌بختیاری و کهگیلویه‌و‌بویر‌احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.لاری در توضیح وضعیت استان مرکزی که در وضعیت قرمز این بیماری به سر می‌برد، گفت: این استان خیز شدید بیماری را در اسفند‌ماه و همچنین خیز جدی بیماری در فروردین‌ماه را تجربه کرد. از اواخر فروردین تعداد موارد ابتلا و بستری ناشی از کرونا در این استان رو به کاهش رفت و تا اوایل خرداد ادامه یافت.

متاسفانه از نیمه دوم خردادماه در این استان نیز همسو با سایر استان‌ها مجدداً شاهد افزایش موارد ابتلا و بستری روزانه در اغلب شهرستان‌های استان مرکزی هستیم؛ به‌طوری که سه شهرستان دیگر این استان نیز اخیراً به وضعیت قرمز تبدیل شدند و به این ترتیب در حال حاضر هفت شهرستان این استان مانند اراک، خمین، دلیجان، ساوه، کمیجان و ... در وضعیت قرمز و دو شهرستان شازند و محلات در وضعیت هشدار کرونا قرار دارند.

وی میزان اجرای پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی این استان را 5‌/81درصد عنوان کرد و گفت: بیشترین میزان رعایت پروتکل‌ها در اراک 9‌/86 درصد و کمترین میزان در شازند و ۶۴‌درصد است. میزان استفاده از ماسک در این استان 9‌/74درصد است که بالاترین میزان استفاده از ماسک مربوط به شهرستان اراک و ۸۲‌درصد و پایین‌ترین میزان آن ۵۰‌درصد است.

ماسک نزنید جریمه می‌شوید

با وجود تمام تاکیدات صورت گرفته برای مراقبت‌های بهداشتی همچنان برخی هموطنان هستند که اعتقادی به رعایت نکات بهداشتی ندارند.از همین رو هر از گاهی درباره اعمال جریمه برای افرادی که نسبت به پروتکل‌ها بی‌توجه هستند مواردی مطرح می‌شود. در همین زمینه نیز معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران از پیشنهاد اعمال جریمه نقدی و محرومیت از خدمات اجتماعی برای افراد و اصنافی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، خبر داد.

دکتر علی ماهر با بیان اینکه پیشنهاد تعیین جریمه نقدی و محرومیت از خدمات اجتماعی در رابطه با افراد و اصنافی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند از سوی ستاد کرونای تهران به ستاد ملی ارائه شده است، گفت:

‌ این پیشنهادات با هدف کنترل و مدیریت بیشتر بحران کرونا ارائه شده و پس از بررسی و تصویب در ستاد ملی کرونا برای اجرا ابلاغ می‌شود.وی تعیین جریمه نقدی برای افرادی که در طول دوران شیوع کرونا به سفرهای غیرضروری می‌روند را یکی از پیشنهادات عنوان کرد و گفت: در این راستا برای افرادی که در زمان شیوع بالای کرونا نسبت به مسافرت‌های غیرضروری اقدام کرده و هم خود و هم دیگران را به مخاطره می‌اندازند، جریمه نقدی در نظر گرفته شده و همچنین پیشنهاد شده که اگر فردی در حین مسافرت غیرضروری و به‌دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها به کرونا مبتلا شد، هزینه درمان را پرداخت کند.


امید به واکسن همزمان با رعایت پروتکل‌هاتولید واکسن کرونا از سوی روسیه در روزهای اخیر سر و صدای زیادی در جهان به پا کرده است. سازمان بهداشت جهانی و نیز نهادهای بین‌المللی خواستار ارائه اطلاعات این واکسن و نتایج تحقیقات انجام شده از سوی روسیه شده‌اند. این در حالی است که کشورهای دیگر چون آلمان و انگلستان نیز در این زمینه اقداماتی برای تولید واکسن انجام داده‌اند.

ایران نیز برای تولید واکسن گام‌های بزرگی را برداشته است. از جمله این مراکز ستاد اجرایی فرمان امام ؟ره؟ است که گفته می‌شود نتایج تحقیقات این واکسن تا سه هفته آینده تکمیل خواهد شد. همچنین رییس انستیتو پاستور ایران هم به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز تولید واکسن در کشور در باره تولید واکسن کرونا گفته است: کووید‌۱۹ پیچیده‌ترین ویروسی است که علم پزشکی به خود دیده به همین علت ساخت واکسن آن هم دشوار خواهد بود.

دکتر علیرضا بیگلری در ادامه تاکید کرده است: به علت پیچیدگی ساخت واکسن چنین ویروسی، اگر واکسنی تولید شود در مرحله اول روی تعداد اندکی داوطلب امتحان می‌شود اگر به نتایج معلوم و مثبتی دست بیابیم در مرحله دوم روی حدود ۱۰۰‌نفر آزمایش می‌شود به همین ترتیب اگر نتایج مثبت بیشتری حاصل شد در مرحله بعدی روی نفرات بیشتری آزمایش و ایمن‌سازی انجام می‌شود.

وی درباره مرحله فعلی تولید واکسن در ایران نیز گفته است: در حال حاضر ما مرحله ساخت و پیش‌آزمایی بالینی را سپری کرده‌ایم و آماده شده‌ایم تا در شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی آزمایشات مطابق با همتایان خارجی را به پیش ببریم، آنچه به نظر می‌رسد اینکه حدود یک سال زمان لازم است تا به مرحله سوم تهیه واکسن برسیم.

رییس انستیتو پاستور ایران افزود: یک سال تا ۱۸‌ماه زمان لازم است تا داروی کارآمد و مؤثر ویروس کرونا در دسترس مردم جهان قرار گیرد و تا آن زمان، بهترین راه‌حل برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، استفاده از ماسک و دستکش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha