سلامت نیوز : به گفته دبیر همایش عدالت در سلامت سازمان نظام پزشكی، اصلاح نظام سلامت اگر تنها با هدف جلب رضایت بیماران باشد تحقق آن می تواند موجب اختلال در سلامت جامعه شود .
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشكی، دكتر داریوش طاهرخانی با اشاره به ضرورت اصلاح نظام سلامت كشور گفت: اصلاحات نظام سلامت فرآیند دشواری است اما غیرممکن نیست . استقرار و تداوم عدالت در سلامت نیازمند حاکمیت نظامی یادگیرنده در کلیه اجزای تشکیل دهنده نظام سلامت است و در این مسیر اگر آحاد مردم بعنوان مشتریان اصلی با سیاستگزاران عرصه بهداشت و درمان بر یک باور نباشند، هرگز موفقیتی حاصل نخواهد شد.
وی افزود: نظام های تشکیل دهنده یک دولت اعم از نظام های بهداشتی درمانی، اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی به طور مستقیم و غیرمستقیم علاوه بر تاثیر بر عملکرد یکدیگر ،مسیر برنامه ها و سیاستگذاریها را نیز تحت شعاع قرار می دهند. به طور مثال در همه کشورهای در حال توسعه ، تشکل های کارگری بعنوان اهرمی قدرتمند ، در نظام سیاسی و اجتماعی کشور ها تاثیرگذار هستند و رضایت ایشان از بخش بهداشت و درمان ، به تداوم سیاستگذاریهای جاری نظام سلامت کمک می کند.
عضو شورای عالی نظام پزشكی كشور تصریح كرد: اما باید دقت داشت اگر هدف تنها جلب رضایت بیماران باشد گاهی تحقق آن موجب اختلال در سلامت جامعه خواهدگردید . به عنوان مثال رضایتمندی بیماران ممکن است با مراقبت های نامناسب مانند تزریقات غیرضروری نیز جلب شود ، اما پاسخ به چنین خواسته هایی می تواند ضمن تنزل وضعیت سلامت ، هزینه های زیاد و غیرضروری را به نظام سلامت تحمیل نماید. کسانی که عادات بهداشتی ناسالم دارند ، بر این باور هستند که هر اقدام مغایر با خواسته‌ها و عادت آنها ، حرکتی در جهت ارتقاء سلامتی آنها نبوده و رضایتمندی آنها را ایجاد نخواهد کرد.
وی اضافه كرد: با این اوصاف هرچند یکی از شاخص های عدالت در سلامت میزان رضایتمندی از خدمات بهداشتی و درمانی است، اما باید در این سنجش رضایتمندی مشروع را مدنظر قرار داد . و طی یک برنامه ریزی درازمدت و با همکاری کلیه دستگاههای تاثیرگذار آموزش های لازم به مردم داده شود تا به صورت کاملاً آرام و  بطئی تغییر رفتار و عادات ایجاد گردد.
دكتر طاهرخانی اعلام كرد: سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران با برگزاری همایش عدالت در سلامت ضمن بررسی وضعیت موجود، با استفاده از نظرات کارشناسان ، پژوهشگران و مدیران سلامت ، به بررسی راهکارهایی خواهد پرداخت تا ضمن حمایت از حقوق برابر آحاد مردم در دسترسی و دستیابی به خدمات بهداشتی و درمانی ، سیاستگذاریهای بهداشت و درمان کشور در راستای ارتقاء سلامت ، تقویت گردد.
گفتنی است، این همایش دارای امتیاز بازآموزی جهت کلیه گروههای پزشکی بوده و در روز شنبه مورخ 8/5/90 در سالن همایش های کتابخانه ملی واقع در بزرگراه حقانی برگزار خواهد گردید.کلیه صاحبنظران و پژوهشگران می توانند خلاصه آثار خودرا جهت طرح در همایش تا تاریخ 20/4/90 به سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران ارسال و جهت كسب اطلاعات بیشتر به سایت www.irimc.net مراجعه و یا با شماره تلفن 84138555 تماس حاصل نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha