شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 298334

رژیم كتو یا همان كتوژِنیك نوعی رژیم لاغری با كربوهیدرات پایین و چربی بالاست. كاهش مصرف كربوهیدرات‌ و افزایش مصرف چربی به ایجاد فرآیند كتوسیس در بدن منجر می‌شود؛ یعنی وضعیتی كه بدن برای تأمین انرژی در درجه اول به استفاده از چربی‌ها به‌جای كربوهیدرات‌ها روی می‌آورد.

چرا متخصصان با رژیم كتوژنیك مشكل دارند؟!

سلامت نیوز:رژیم كتو یا همان كتوژِنیك نوعی رژیم لاغری با كربوهیدرات پایین و چربی بالاست. كاهش مصرف كربوهیدرات‌ و افزایش مصرف چربی به ایجاد فرآیند كتوسیس در بدن منجر می‌شود؛ یعنی وضعیتی كه بدن برای تأمین انرژی در درجه اول به استفاده از چربی‌ها به‌جای كربوهیدرات‌ها روی می‌آورد.

به گزارش سلامت نیز به نقل از روزنامه جام جم ،اما خوب است كه درباره عوارض احتمالی این رژیم هم بدانید.ازجمله عوارض احتمالی رژیم كتوژنیك می‌توان به آنفلوآنزای كتو اشاره كرد. میزان مصرف كربوهیدرات‌ها در این رژیم معمولا به كمتر از ۵۰گرم در روز محدود می‌شود. تخلیه ذخایر كربوهیدرات و روی‌آوردن بدن به استفاده از كتون‌ها و چربی برای تأمین سوخت ممكن است در ابتدای رژیم موجب بروز علائم شبیه به آنفلوآنزا شود.از طرفی، رژیم كتو می‌تواند به كلیه‌ها فشار وارد كند.

در رژیم كتو به مصرف مواد غذایی حیوانی پرچرب مانند تخم‌مرغ، گوشت و پنیر توصیه می‌شود، زیرا بدون كربوهیدرات‌اند. اما مصرف زیاد چنین غذاهایی با افزایش احتمال ایجاد سنگ كلیه در ارتباط است. از این رو رژیم كتوژنیك مناسب مبتلایان به بیماری كلیوی مزمن نیست. ضمن این‌كه معمولا به مبتلایان به بیماری كلیوی مزمن توصیه می‌شود سراغ رژیم‌های كم‌پروتئین‌تر بروند، درحالی‌كه رژیم كتوژنیك جزو رژیم‌های دارای پروتئین متوسط و رو به بالاست.

مشكلات گوارشی از دیگر عوارض احتمالی رژیم كتوست، زیرا در این رژیم به‌راحتی قادر به تأمین فیبر مورد نیاز روزانه بدن‌تان نخواهید بود. برخی منابع غذایی فیبردار مانند میوه‌های پرفیبر و غلات كامل به‌دلیل دارا بودن كربوهیدرات بالا در رژیم كتوژنیك جایی ندارند و به همین علت برخی افرادی كه این رژیم را می‌گیرند دچار ناراحتی‌های گوارشی و یبوست می‌شوند.

خلاصه این‌كه رژیم كتوژنیك شاید در كوتاه‌مدت در كاهش وزن مؤثر باشد، اما تبعیت از این رژیم خصوصا به‌مدت طولانی می‌تواند دارای عوارضی هم باشد. بنابراین، پیش از گرفتن رژیم‌های این‌چنینی بهتر است با مشاور تغذیه مشورت كنید و مطمئن شوید سلامتی‌تان به‌خطر نمی‌افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha