یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 298391

وقتی در خیابان به راه‌‌رفتن آدم‌ها دقت كنیم، افراد زیادی توجه‌ ما را جلب خواهند كرد كه راه‌رفتنی شبیه اردك دارند و هنگام قدم برداشتن به چپ و راست خم می‌شوند.

تغییر فرم راه‌رفتن با فرسودگی مفاصل لگن

سلامت نیوز:وقتی در خیابان به راه‌‌رفتن آدم‌ها دقت كنیم، افراد زیادی توجه‌ ما را جلب خواهند كرد كه راه‌رفتنی شبیه اردك دارند و هنگام قدم برداشتن به چپ و راست خم می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،به سختی و آرام پیش می‌روند و معلوم است برای قدم برداشتن انرژی زیادی صرف می‌كنند. بیشترشان سنین میانسالی را پشت سر گذاشته‌اند و بسیاری از آنها اضافه‌وزن دارند.این نوع راه ‌رفتن به مرور باعث فرسودگی مفاصل لگن، زانو، مچ پا و ستون فقرات كمر می‌شود و بیرون‌زدگی دیسك‌های بین مهره‌ای، تنگی كانال نخاعی و آرتروز این مفاصل را برایشان به‌دنبال خواهد داشت.

جنبه‌های روحی و روانی این اختلال هم روی دیگر سكه است كه باعث می‌شود یك بیمار ناتوان و دردمند با اعتماد به نفسی پایین ناشی از الگوی راه‌ رفتن غیرطبیعی از شغل و فعالیت‌های حرفه‌ای و ورزشی خود دور شود و كیفیت زندگی‌اش افت شدیدی پیدا كند.وقتی این بیماران به كلینیك‌های فیزیوتراپی مراجعه می‌كنند، علاوه‌بر شكایت از نحوه راه‌رفتن، درد تیركشنده‌ای در ناحیه كشاله ران، پشت باسن، خارج ران و ساق پا و مچ را گزارش می‌كنند كه می‌تواند با علائم حسی مانند سوزش كف پا، مورمور، گزگز و بی‌حسی و كرخی همراه باشد.

اما علت چیست؟  وقتی از بیمار می‌خواهیم به پهلو بخوابد و پای خود را از بغل بالا بیاورد، سختی حركت و ضعف عضله را به‌وضوح مشاهده می‌كنیم. عضلات اطراف باسن نقش مهمی در كنترل حركات لگن، كمر و كل اندام تحتانی دارند و ضعف این عضلات در یك طرف باعث افزایش فشار و پركاری طرف مقابل می‌شود. زیرا هنگام راه ‌رفتن و قدم برداشتن، لگن باید راستای افقی خود را حفظ كند و وقتی یك طرف ضعیف است بار روی طرف مقابل می‌افتد و هنگام راه ‌رفتن لنگیدن دیده می‌شود.

به علاوه این نبود توازن عضلات باعث اعمال فشار بیش‌از حد به رباط‌ها و كپسول مفصل لگن می‌شود و خشكی و درد ناحیه كشاله و پشت باسن را در پی خواهد داشت. فیزیوتراپیست با ایجاد كشش در كپسول مفصلی لگن و تكنیك‌های متحرك‌سازی این مفاصل و آموزش تمرین‌های تقویت عضلات اطراف باسن در زمان كوتاهی راه‌ رفتن بیمار را اصلاح می‌كند و دردها و علائم حسی انتشاریافته در اندام تحتانی كاهش می‌یابد.

معمولا التهاب تاندون عضلات كشاله ران كه باعث درد ناحیه داخلی بالای ران می‌شود، كمی بیشتر طول می‌كشد. منقبض‌ كردن عضلات باسن به مدت شش ثانیه و آزاد كردن آن و تكرار این ورزش به تعداد ده مرتبه، سه بار در روز و در حالت خوابیده روی شكم می‌تواند بسیار مفید باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha