عسلویه یكی از آلوده‌ترین نقاط ایران است، با این حال سهم مردم این شهر از عوارض آلایندگی، تنها 58 درصد است، سایر شهرها و استان‌ها نیز از بلایی كه سر مردم عسلویه نازل شده است، سهم‌خواهی می‌كنند.

مشعل‌های سر به فلک كشیده آلودگی در عسلویه

سلامت نیوز:عسلویه یكی از آلوده‌ترین نقاط ایران است، با این حال سهم مردم این شهر از عوارض آلایندگی، تنها 58 درصد است، سایر شهرها و استان‌ها نیز از بلایی كه سر مردم عسلویه نازل شده است، سهم‌خواهی می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، هفته گذشته نماینده مردم كنگان، دیر و جم و عسلویه در گفت‌وگو با رادیو بوشهر اشاره كرده بود كه در نامه‌ای كه در تاریخ ۲۸ اسفندماه ۹۸ از طرف آقای نوبخت به استان ارسال شده، سهم استان بوشهر از عوارض آلایندگی ۸۱.۶ تعیین شده كه در این میان سهم عسلویه ۵۸ درصد بوده، و ۱۵.۲ درصد به فارس (مهر و لامرد)، و ۳.۲ درصد نیز به هرمزگان (پارسیان) اختصاص یافته اما این درصدها اجرایی نشده و ایراد پیدا كرده است.

موسی احمدی در جلسه علنی روز یكشنبه 19 مرداد، بار دیگر مساله تخصیص سهمی از عواید حاصل از عوارض آلایندگی به استان‌های همجوار را مطرح كرد و خطاب به رییس‌جمهور گفت: «درخواست می‌شود شخصا در این خصوص وارد عمل شوید و از پایمال شدن و تضییع حقوق مردم شریف این مناطق دفاع كنید، چرا كه مشعل‌های آلاینده سر به فلك كشیده مشكلات فراوانی برای مردم ایجاد كرده است.»
 
سهم‌خواهی موجه نیست
«بخشی از صنایع پارس جنوبی كه در شهرستان كنگان اجرایی شده و مردم این شهرستان در زیر فلرهای آن سكونت دارند عوارض آلایندگی به آن تعلق نمی‌گیرد، این نشان می‌دهد كه لابی‌گری تا كجا نفوذ كرده است.» سال گذشته، استاندار بوشهر با طرح این سخنان، واكنشی جدی به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط‌زیست در زمینه ارایه گزارش آلایندگی شهرها نشان داده و این گزارش را «فاجعه لابی‌گری و مایه آبروریزی كشور» دانسته بود.

استاندار بوشهر گفته بود: «در حالی كه آلایندگی‌های زیست محیطی در شهرستان عسلویه سلامت مردم را به خطر انداخته برخی افراد با لابی‌گری قصد دارند اعتباراتی كه حق مردم استان بوشهر به ویژه شهرستان عسلویه است را به دیگر استان‌ها تخصیص دهند. با لابی‌گری برخی افراد از دیگر استان‌ها در خصوص جذب اعتبارات عوارض آلایندگی، ظلم مضاعف و بزرگی در حق استان بوشهر صورت می‌گیرد.»


اما ماجرای این گزارش چه بود؟ در روزهای آخر اردیبهشت‌ماه سال گذشته، سازمان حفاظت محیط‌زیست در نامه‌ای پیشنهاد داده بود كه 50 درصد عوارض آلایندگی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی كه در شهرستان‌های عسلویه و كنگان استان بوشهر مستقر است، به بخش‌هایی از استان‌های فارس و هرمزگان اختصاص یابد.

همین پیشنهاد بود كه با اعتراض فراوان مردم و مسوولان استان بوشهر همراه شد، اما سازمان محیط‌زیست در پاسخ به این اعتراض‌ها، از مسوولان خواست كه «باعث تشویش اذهان عمومی نشوند.» این سازمان در گزارش خود، افزایش بیماران و نوزادان مبتلا به سرطان در منطقه را رد كرده و گفته بود كه «تاكنون از سوی مراجع ذی‌صلاح، اسناد علمی متقنی در تایید این ادعا ارایه نشده است.» اما همین ادعا نیز با مخالفت‌ها و واكنش‌های مسوولان بوشهر مواجه شد.


خرداد سال گذشته بود كه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر به پیشنهاد برخی نمیاندگان استان‌های همجوار اعتراض كرد. آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به ادعا و پیشنهاد غیراصولی برخی نمایندگان استان‌های همجوار در شراكت حق آلایندگی و سهم‌خواهی آنان از پارس جنوبی بوشهر، اظهار كرد: بی‌تردید اعتبارات جبرانی و عوارض آلایندگی توسط صنایع آلاینده حق مسلم مردم استان بوشهر است كه به جهت تحمل رنج‌ها و مشكلات فراوان آن صنایع مخرب زیست محیطی به ویژه در جنوب استان بوشهر باید منحصرا به این استان تعلق گیرد. حجت‌الاسلام مصطفی بدری، امام جمعه موقت عسلویه، نیز با اعتراض به وضعیت نامناسب آلاینده‌ها در عسلویه گفته بود:

«از وزیر نفت، استاندار و نماینده مجلس می‌پرسم آیا شما حاضرید یك هفته خانواده خود را بیاورید اینجا زندگی كنند؟ قطعا خانواده شما اجازه نمی‌دهند؛ عسلویه همه امراض و گرفتاری‌ها دارد. بچه‌های كم سن و سال به بیماری صعب‌العلاج گرفتار شدند.»


حالا یك ماه از تدوین سند كاهش آلودگی‌های محیط‌زیست منطقه پارس جنوبی می‌گذرد اما داستان سهم‌خواهی استان‌های همجوار بوشهر از این منبع عوارض آلایندگی همچنان ادامه دارد. عسلویه كه یكی از مهم‌ترین منابع تولید ثروت ملی است، مردمانی دارد كه با مسائل سلامت دست و پنجه نرم می‌كنند.


كودكان عسلویه نیز مستقیما از حجم آلاینده‌ها در این شهر متاثر می‌شوند. دو سال گذشته نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها گفته بود كه مشكلات زیست‌محیطی شهرستان‌های كنگان، عسلویه، چاه مبارك و روستاهای پیرامون باعث سرطان، سقط جنین، فرزندان ناقص‌الخلقه، نازایی و بیماری‌های ریوی، تنفسی و پوستی شده است.

به گفته «طاها دشتی مطلق»، وزیر نفت متعهد شده بود كه اگر توسعه صنعتی در مناطق عسلویه و كنگان برای محیط‌زیست مشكلی ایجاد كند، این مشكلات جبران شوند اما این ارگان تاكنون به تعهداتش عمل نكرده است. طبق پژوهشی كه در همین سال با عنوان «بررسی آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از صنایع گاز پتروشیمی و اثرات آن بر سلامت ساكنین منطقه عسلویه» در «دوماهنامه طب جنوب‌‍» منتشر شده است، دانش‌آموزان دوره ابتدایی و راهنمای شهر عسلویه با بیماری‌های اگزمای حساسیتی، حساسیت بینی و آسم مواجه هستند.

این پژوهش نشان می‌دهد كه شیوع آسم در دانش‌آموزان شهر عسلویه 10.89 درصد و بالاتر از نسبت شیوع آسم در مناطق مختلف خاورمیانه و استان بوشهر است. این پژوهش شیوع بالای آسم در بوشهر را مرتبط با تنفس آلودگی‌های ناشی از صنایع گاز و پتروشیمی منطقه عسلویه دانسته و تاكید كرده است كه علاوه بر این بیماری‌ها، فلزات سنگین موجود در این آلاینده‌ها، بیماری‌هایی مثل سرطان‌های ریه، پستان، لوسمی و لنفوم، بیماری‌های قلبی و عروقی، مغز و اعصاب، ناباروری و اختلال در رشد جنین و نوزاد را به همراه دارد.

طبق این پژوهش، رسوبات و آلاینده‌های خطرناكی مثل فلزات سنگین و هیدروكربن‌های آروماتیك چند حلقه‌ای در رسوبات ساحلی منطقه پارس جنوبی همچنین مطالعات انجام شده روی آبزیان دریایی نظیر صدف‌ها حاكی از غلظت‌های بسیار بالا و سمی فلزات سنگین كادمیوم، سرب، آرسینیك، استرنسیوم، قلع، نقره، آنتیموان، و مولیبیدن است. براساس این پژوهش، بررسی‌های متعدد دیگری ثابت كرده‌اند كه سطح بسیار بالای غلظت فلزات سنگین در درختان منطقه عسلویه در مقایسه با مناطق غیرآلوده وجود دارد.

طبق تحقیقاتی كه پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكی بوشهر روی مبتلایان به سرطان ریه و دستگاه گوارشی براساس میزان مراجعه و مرگ و میر ساكنان عسلویه انجام داده‌اند، خطر ابتلا به سرطان ریه ۱/۰۳ بیشتر از سایر مناطق بوده و حتی شیوع انواع سرطان‌ها بین افرادی كه در فاصله یك كیلومتری صنایع پتروشیمی ساكن هستند یا كار می‌كنند، ۱ درصد است و سرطان حنجره نیز ۲۳ درصد بوده است.

به‌‌رغم تمام تحقیقات دانشگاهی كه از اوضاع وخیم سلامت در عسلویه می‌گویند، مهدی زیارتی، رییس محیط‌زیست منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوب در سال 1398 گفته بود: «عسلویه هم مثل تهران آلوده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha