شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 29847

به نظر می رسد اكثر افراد وقتی صحبت از خطر بیماری كلیوی می شود، آن را انكار می كنند، اما خوشبختانه چند اقدام پیشگیرنده برای جلوگیری از بروز آن وجود دارد.

سلامت نیوز : به نظر می رسد اكثر افراد وقتی صحبت از خطر بیماری كلیوی می شود، آن را انكار می كنند، اما خوشبختانه چند اقدام پیشگیرنده برای جلوگیری از بروز آن وجود دارد.

با راهبردهای زیر شما می توانید سلامت كلیه هایتان را بهتر كنترل كنید:

1) یك برنامه كاهش وزن تنظیم كنید: به خاطر داشته باشید كه اضافه وزن بسیار زیاد باعث پایین آوردن عملكرد كلیه ها می شود. شاخص توده بدنتان (BMI) را اندازه بگیرید و آن را با وزن سالم تان مقایسه كنید.

مراقب رژیم غذایی تان باشید و منظم ورزش كنید. باید كاری كنید كه ورزش جزئی از برنامه زندگی تان درآید. منظور از ورزش فقط پیاده روی، دویدن با تمرین با وزنه نیست، حتی باغبانی، خانه داری، بالا و پایین رفتن از پله ها یا بازی كردن با بچه ها هم نوعی فعالیت فیزیكی به حساب می آید.

2) مراقب كلسترول تان باشید: كلسترول بالا همیشه با بیماری قلبی، سكته و بیماری های كلیوی همراه است. به همین دلیل است كه كنترل سطح كلسترول خون تان برای سلامت شما ضروری است. سعی كنید یك رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و مصرف داروهایی كه پزشك برایتان تجویز می كند را رعایت كنید.

3) سیگار را ترك كنید: سیگار كشیدن یا استفاده از سایر دخانیات یكی از عوامل مهم در بیماری های كلیوی مزمن است. پس همین امروز سیگارتان را ترك كنید تا خطر ابتلا به نارسایی های كلیوی را در خون تان پایین بیاورید. علاوه بر این سیگار ضربان قلب و فشار خون تان را هم بالا می برد. درست است كه ترك سیگار كار سختی است اما اگر می خواهید از سلامتی تان مراقبت كنید، هیچ انتخاب دیگری ندارید.

4) آب بدنتان را تأمین كنید: خیلی افراد دچار كم آبی مزمن هستند. نوشیدن مقدار كافی آب اهمیت بسیار زیادی دارد مخصوصا در گرمای تابستان. كسانی كه دچار "سنگ كلیه " هستند یا در گذشته "سنگ كلیه " داشته اند، باید برای تأمین آب بدنشان برنامه درستی داشته باشند. البته باید مراقب باشید بیش از اندازه هم آب مصرف نكنید. در صورت نیاز با پزشك خود مشورت كنید.

5) یك رژیم غذایی متوازن داشته باشید: یك رژیم غذایی "پركربوهیدرات " كنترل دیابت را سخت تر می كند.

مواد غذایی "پركربوهیدرات " عبارتند از؛ نان، پاستا، حبوبات، سیب زمینی و برنج. مصرف زیاد نمك هم با فشار خون ارتباط مستقیم دارد. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های كلیوی به مصرف زیاد نمك حساس هستند، بدنشان ورم كرده و فشار خون شان هم بالا می رود. علاوه بر این، همیشه بخاطر داشته باشید كه رژیم های غذایی پرچربی نیز می تواند موجب تصلب شریان شود كه یكی از بزرگ ترین عوامل بیماری های كلیوی است.

6) از مصرف برخی داروهای خاص و مواد مضر خودداری كنید: مصرف مواد ممنوعه عملكرد كلیه ها را ضعیف می كند، پس مراقب باشید.

حتی برخی داروهای متداول موجود در داروخانه مثل داروهای ضدالتهاب غیراستیروئیدی (مثل ایبوپروفن یا ناپروكسن سدیم) می تواند موجب ناراحتی های كلیوی جدی شود. گاهی اوقات برخی داروها (مثل آنتی بیوتیك ها) برای افرادی كه ناراحتی كلیوی دارند باید با دوز متفاوتی تجویز شود.

حتی برخی گیاهان و مكمل ها می تواند به كلیه ها ضرر برساند.

7) برای كنترل دیابت خود اقدام كنید: دیابت یكی از متداول ترین عوامل بیماری كلیه ای مرحله آخر (ESRD) می باشد كه از مرحله1 شروع شده و تا مرحله 5 پیش می رود. اینجاست كه عملكرد كلیه ها تا جایی پیش می رود كه نیاز به درمان جایگزین كردن كلیه می شود. این درمان شامل "دیالیز " یا "پیوند " می شود.

اگر به دقت قند خون تان را تحت كنترل داشته باشید بهتر می توانید از بروز بیماری شریان های كوچك خون كه بیماری "شریانی میكرو " نامیده می شود جلوگیری كنید. این اختلال معمولا همراه با كمبود پروتئین در ادرار همراه است و در آخر منجر به آسیب كلیوی دیابتی می شود.

8) فشار خون تان را كنترل كنید: فشار خون دومین عامل متداول بیماری های كلیوی است. خیلی اوقات فشار خون بالا موجب حمله های قلبی، نارسایی قلبی، سكته یا بیماری كلیوی هم می شود. برای جلوگیری از ضعیف شدن عملكرد كلیه ها و مراقبت از مغز و قلب تان باید بطور مداوم فشار خون تان را تحت كنترل داشته باشید.

9) چكاپ های منظم را فراموش نكنید: اهمیت ویزیت منظم پزشك تان كاملا آشكار است و نیاز به توضیح ندارد. برای كنترل وضعیت سلامتی خود باید مرتب نزد پزشك بروید و آزمایش های مربوطه را انجام دهید.

10) پیگیری مستمر دستورات متخصصان: تحقیقات نشان می دهد كه افراد مبتلا به بیماری های كلیوی در صورت دنبال كردن دستورات پزشك متخصص خود وضعیت بهتری پیدا می كنند. علاوه بر این، مراحل پایانی نارسایی كلیه معمولا مشكلات دیگری مثل؛ كم خونی، متابولیسم موادمعدنی استخوان و آماده سازی برای درمان جایگزین كلیه را همراه دارد. به همین دلیل این كه ویزیت پزشك متخصص تان باعث می شود از یكی از مهم ترین اندام های بدنتان كه "كلیه " است، مراقبت كنید.

حرف های نهایی

بیماری كلیوی رو به رشد است. خوشبختانه این بیماری ها قابل پیشگیری هستند. مطمئنا تشخیص زودهنگام می تواند عملكرد كلیه هایتان را طولانی تر كند. حفظ یك سبك زندگی سالم كار خیلی سختی نیست. به همین دلیل است كه باید این توصیه ها را جدی بگیرید تا بتوانید از یك زندگی سالم لذت ببرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha