سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 298480

روانشناس بالینی گفت: بسیاری از افرادی که بیماری زمینه‌ای از جمله فشارخون، ‌دیابت و یا چاقی دارند، در فصل گرما ضمن کاهش تاب‌آوری و عدم کنترل بر اعصاب و روان، پرخاشکری آنان مضاعف می‌شود.

تاثیر گرما بر پرخاشگری

سلامت نیوز:روانشناس بالینی گفت: بسیاری از افرادی که بیماری زمینه‌ای از جمله فشارخون، ‌دیابت و یا چاقی دارند، در فصل گرما ضمن کاهش تاب‌آوری و عدم کنترل بر اعصاب و روان، پرخاشکری آنان مضاعف می‌شود.


به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایرنا،زینب ساعدی افزود: با شدت یافتن دمای هوا در فصل تابستان زمینه بروز آسیب ها برای افرادی که مشکل جسمی و روانی دارند نیز تشدید می شود به نحوی که افراد دارای اختلالات شناختی رفتاری در اینگونه مواقع در صورت عدم کنترل خشم، حرارت محیط آثار منفی بر روی آنان می گذارد و از طرفی پیامدهای جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.


وی گفت: در این مواقع و با افزایش درجه حرارت، آستانه تحمل این دسته افراد کاهش می یابد و تمرکز آنان بر استرس وارده موجب خواهد شد رفتارهای خلقی آنان تغییر کند به نحوی که گرما باعث می شود آب بدن آنان تحلیل رفته و خسته تر شوند و ادامه این رویه ضمن وارد کردن آشفتگی روحی و کم حوصلگی، ‌شدت اضطراب را در آنان دوچندان می کند.


ساعدی تصریح کرد: بیشتر افراد پرخاشگر و افرادی که چنین رفتارهای دارند یا حتی در مناطق گرم و خشک زندگی می کنند، تجربه نشان داده افرادی احساساتی، کلافه، تحریک پذیر و عصبانی هستند و در هوای گرم تاب و تحمل کمتر از زمان های دیگر دارند.


وی در عین حال یادآور شد: گرمازدگی موجب کم اشتهایی، کاهش قدرت تمرکز و حتی تاثیر بر حافظه کوتاه مدت این دسته افراد خواهد شد و چنانچه به مدت طولانی در گرما حضور یابند و یا به فعالیتی مشغول شوند، تعریق بیش از اندازه علاوه بر بیحالی بدن و کاهش فشار خون، انقباض عضلانی در پی دارد.


این رواندرمانگر افزود: گرما به تنهایی و بطور مستقیم بر رفتار و واکنش های غیر ارادی از جمله پرخاشگری و عصبانیت افراد موثر نیست بلکه یکسری عوامل از جمله تحریک عواطف منفی و ‌افزایش فعالیت های پر استرس موجب می شود ضمن برانگیختگی بدن، فرد احساس ناکامی، سرخوردگی و تحریک پذیری بیشتر کند.


 وی گفت: افزایش آگاهی در زمینه تاثیر آب و هوا بر بدن، انجام تمرین‌هایی در زمینه مدیریت هیجان و کنترل خشم مانند تکنیک‌های تنفسی، تمرکز، تمدد اعصاب،‌ ریلکسیشن، اجتناب از مواجهه با تابش مستقیم نور خورشید ‌و مصرف آب به مقدار کافی، در کنترل خشم و پیشگیری از رفتار پرخاشگرانه و گرمازدگی تاثیر زیادی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha