سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 298499

از ابتدای شروع بحران كرونا، صحبت از آسیب‌پذیری افراد مبتلا به دیابت در برابر كووید-19 در رسانه‌های خبری قوت گرفت. زیرا در بدن این بیماران سلول‌هایی كه مسؤولیت دفاع از بدن را برعهده دارند در اثر قند زیاد ناكارآمد شده و سیستم دفاعی آنها ضعیف می‌شود.

كنترل قند خون رمز پیروزی در نبرد با كرونا

سلامت نیوز:از ابتدای شروع بحران كرونا، صحبت از آسیب‌پذیری افراد مبتلا به دیابت در برابر كووید-19 در رسانه‌های خبری قوت گرفت. زیرا در بدن این بیماران سلول‌هایی كه مسؤولیت دفاع از بدن را برعهده دارند در اثر قند زیاد ناكارآمد شده و سیستم دفاعی آنها ضعیف می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،به همین دلیل به بیماران مبتلا به دیابت ‌شدت ماندن در خانه و از آن مهم‌تر كنترل قند خون توصیه شده است. اما نكته مهم اینجاست كه آن دسته از مبتلایان به دیابت كه با آگاهی از روند بیماری‌شان بر كنترل آن به‌خوبی فائق آمده و نیز با داشتن یك برنامه تحركی و تغذیه‌ای مناسب، وزن‌شان را در حد طبیعی نگه داشته‌اند، نباید بیش از افراد دیگر نگران ابتلا به كرونا باشند. در این باره با دكتر اسدا... رجب، متخصص غدد و رئیس انجمن دیابت ایران گفت‌وگو كرده‌ایم.

این كه گفته می‌شود ابتلا به كرونا خطر جدی‌تری برای مبتلایان به دیابت دارد و از قضا این گروه مستعد ابتلا به نوع شدیدتر كووید-19 هستند را تایید می‌كنید؟

بله درست است. البته این در صورتی است كه بیمار از كنترل مطلوبی برخوردار نباشد. متاسفانه اكثر مبتلایان به دیابت، به‌خصوص مبتلایان به نوع دو چون دیرتر تشخیص داده می‌شوند، وضعیت بیماری‌شان در كشور ما معمولا كنترل نامطلوبی دارد.

ناگفته نماند كه مبتلایان به دیابت نوع دو غالبا از آموزش لازم برای این‌كه قند خون‌شان كنترل شود، بهره‌مند نیستند و همین موضوع به صورت غیرمستقیم موجب شده این دسته از بیماران، دیابت را جدی نگیرند.به همین ترتیب اكثر مبتلایان به دیابت نوع دو دچار بیماری‌های زمینه‌ای دیگر مثل بیماری‌های قلبی-عروقی، افزایش وزن، چاقی یا مشكلات ریوی هم هستند.

به همین علت هم می‌توانند در معرض خطر باشند و اگر به كرونا مبتلا شوند، متاسفانه عوارض‌شان شدیدتر هم خواهد بود.

آیا مبتلایان به دیابت نوع یك هم به اندازه مبتلایان به نوع دو در معرض خطر بالا نسبت به ابتلا به كووید-19 هستند؟

مبتلایان به دیابت نوع یك چون تشخیص دیابت‌شان به‌سرعت اتفاق می‌افتد طبیعتا پیش از ابتلا یا بعد از تشخیص، عارضه‌های شدید بیماری را ندارند. به‌علاوه اگر قندشان كنترل‌شده باشد، به اندازه افراد عادی در معرض خطر هستند.

اما مبتلایان به دیابت نوع دو متاسفانه بیشتر در معرض خطرند، زیرا معمولا دیابت‌شان دیر تشخیص داده می‌شود و توجهی به دیابت نمی‌كنند. مگر این‌كه دچار عوارض ناشی از دیابت شوند كه این عوارض می‌تواند خطر آسیب‌پذیری نسبت به كرونا را در آنها بیشتر كند.

عوارض كووید-19 در مبتلایان به دیابت چطور بروز می‌كند؟ آیا عوارض تنفسی در آنان شدیدتر است؟

مبتلایان به دیابت نوع دو ممكن است مشكلات تنفسی بیشتری پیدا كنند. به‌ویژه كسانی كه قندشان كنترل شده نیست.البته فرد مبتلا به كووید-19 را وقتی بستری می‌كنند كه بیماری برای آنها خطر جانی داشته باشد. ولی اگر علائم كرونا ضعیف باشد، در خانه بستری می‌شوند. خوشبختانه ما در موج اول ابتلا به كرونا طی اسفند 98 و فروردین 99، هیچ بیمار مبتلا به دیابتی را كه مبتلا به كرونا هم شده باشد، نداشتیم. اما بعد از نوروز كه توجه مردم در ارتباط با كرونا كم شد، برخی از مبتلایان به دیابت به كرونا هم مبتلا شدند كه البته علائم‌شان خفیف بود و با قرنطینه دو هفته‌ای بهبود پیدا كردند.

اصولا مبتلایان به دیابت باید موارد بهداشتی خاص یا بیشتری را نسبت به افراد دیگر رعایت كنند؟

افرادی كه دیابت‌شان كنترل شده و هموگلوبینA1C آنان زیر 5/7 باشد به اندازه افراد غیردیابتی در معرض خطرند (آزمایش هموگلوبین ای‌وان‌سی، یك آزمایش خون بسیار رایج است كه برای غربالگری بیماران مبتلا به دیابت كارآیی داشته و نشان می‌دهد بیماران به چه میزان در كنترل بیماری دیابت موفق بوده‌اند).افراد مبتلا به دیابت هم باید مانند غیردیابتی‌ها، نكات بهداشتی از جمله استفاده از ماسك، شست‌وشوی دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی را مدنظر داشته باشد.

قند این افراد باید در حد طبیعی كنترل شود. به‌ویژه آن‌كه در دوران همه‌گیری كرونا فعالیت جسمی كمتر و تغذیه بیشتر می‌شود. پس توصیه می‌شود مبتلایان به دیابت بعد از هر وعده غذایی حتی در خانه 15 تا 20 دقیقه راه بروند كه این مساله در كنترل قند و نیز كاهش وزن‌شان مؤثر خواهد بود.بی‌شك، افراد مبتلا به دیابت تا جایی كه ممكن است باید سعی كنند از تردد در سطح شهر و ارتباط با افراد مشكوك یا آلوده به ویروس كووید-۱۹ پرهیز كنند.

مبتلایان به دیابتی كه قند خون‌شان را خوب كنترل كرده‌اند، به‌خوبی می‌توانند از پس مبارزه با ویروس كرونا برآیند، زیرا آنها از همان زمان اولیه مبتلا شدن به دیابت رعایت نكات بهداشتی را در نظر داشته‌اند. اگر مبتلایان به دیابت به تغذیه و فعالیت جسمانی خود توجه داشته باشند و نیز همه دستورالعمل‌هایی را كه وزارت بهداشت اعلام كرده و روی وبگاه انجمن دیابت درج می‌شود به‌طور دقیق و كامل رعایت كنند، نباید نگرانی زیادی از بابت ابتلا به كرونا داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha