قهوه یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار و پرتفاله است که معمولا تفاله‌های با ارزشش راهی سطل آشغال می‌شود، اما بد نیست بدانید که راه‌های بهتری به ویژه برای کمک به محیط‌ ‌زیست هم هست که باعث می‌شود برخی ضایعات خوراکی سر از سطل زباله در نیاورد.در این مطلب چند راهکار جالب برای استفاده بهینه از این تفاله‌ها به شما ارائه خواهیم داد.

معرفی برخی از کاربردهای جالب و باورنکردنی تفاله‌های قهوه

سلامت نیوز:قهوه یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار و پرتفاله است که معمولا تفاله‌های با ارزشش راهی سطل آشغال می‌شود، اما بد نیست بدانید که راه‌های بهتری به ویژه برای کمک به محیط‌ ‌زیست هم هست که باعث می‌شود برخی ضایعات خوراکی سر از سطل زباله در نیاورد.در این مطلب چند راهکار جالب برای استفاده بهینه از این تفاله‌ها به شما ارائه خواهیم داد. 

تهیه کود غیرسمی و تجزیه‌پذیر برای باغچه و گیاهان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،گیاهان مواد مغذی خاک را جذب می‌کنند و منبع غذایی آن‌ها به‌تدریج ضعیف می‌شود. تفاله قهوه سرشار از مواد معدنی لازم مثل نیتروژن، کلسیم پتاسیم، آهن، فسفر، منیزیم و کروم برای رشد گیاه است.

ضمن این‌که تفاله‌ها فلزات سنگین را که باعث آلودگی خاک می‌شود، جذب می‌کنند. برای استفاده از قهوه به عنوان کود کافی است مقداری از آن را روی خاک اطراف گیاه پخش کنید.

 کمپوست تهیه کنید

با اضافه‌کردن کمپوست به باغچه، خاک راحت‌تر می‌تواند مواد مغذی و آب را جذب و در خود نگه دارد. حاصل به‌کارگیری این کمپوست در خاک، داشتن گیاهان سالم‌تری است. براساس تحقیقات خروج گازهای گلخانه‌ای از کمپوستی که حاوی تفاله قهوه است در کمترین میزان خود بوده است. 

 دورکردن حشره‌ها و آفت‌ها

کافئین و دی‌ترپن موجود در قهوه که خاصیت ضدمیکروب و ضدالتهاب دارد برای حشرات همچون سمی قوی کاربرد دارد. از پودر و تفاله قهوه برای حشره‌زدایی و آفت‌زدایی استفاده کنید.

کافی است مقداری تفاله قهوه را در یک کاسه بریزید و در محیط مد نظر قرار دهید یا پخش کنید. تفاله قهوه دورکننده‌ خوبی برای مورچه‌ها هم هست، برای این کار کمی تفاله قهوه در مسیر حرکت آن‌ها بریزید.

 نقاشی با قهوه

این کار مورد علاقه کودکان هم هست. آن‌ها می‌توانند با درست کردن رنگ با تفاله قهوه روی مقوا یا تخم‌مرغ‌ را با انگشت یا قلم مو نقاشی و رنگ‌آمیزی کنند. با وجود این‌ که در این روش فقط از یک رنگ استفاده می‌شود ولی نتیجه آن بسیار دیدنی است. 

بوهای نامطبوع خانه را رفع کنید

برای از بین بردن بوی بد یخچال و فریزر یک ظرف تفاله قهوه را در آن قرار دهید یا تفاله‌ها را در یک کیسه پارچه‌ای بریزید و در محیط مد نظر آویزان کنید. همچنین می‌توانید مقداری تفاله قهوه کنار سینک ظرف‌شویی بگذارید و هر بار پس از لمس سیر و پیاز، دست‌ها‌ی‌تان را به آن آغشته کنید تا بوی نامطبوع آن از بین برود. برای از بین بردن بوی بد کفش‌های کتانی می‌توانید کمی تفاله قهوه در کفش‌ها بریزید تا بوی بد را جذب کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha