سلامت نیوز : متخصصان علوم پزشكی در بیمارستان اطفال فیلادلفیا به تازگی دریافته‌اند كه با برداشتن قطعه‌ای از مولكول وراثتی دی ان آ كه می‌تواند عامل جهش ژنی در بیماری هموفیلی باشد، امكان درمان این بیماری در موش‌های آزمایشگاهی فراهم شده است.

به گزارش ایسنا، به گفته متخصصان این روش برداشتن بخشی از دی ان آ در واقع نوعی ژنتیك درمانی است كه برای نخستین بار صورت گرفته و می‌توان از آن در درمان انواع دیگری از بیماری‌ها با كمك دستكاری‌های ژنتیكی بهره گرفت.

متخصصان پس از برداشت ژن جهش یافته، ژن سالم را جایگزین كرده و مولكول دی ان آ پس از این جایگزینی پروسه ترمیم خود را آغازكرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی یواس نیوز و ایر، این روش درمانی با كمك آنزیم‌هایی انجام می‌گیرد كه در واقع نقش چاقوهای ژنتیكی را ایفا می‌كنند. این آنزیم‌ها طوری طراحی شده‌اند كه روی كروموزوم به محل خاصی از ژن می‌چسبند و تكه‌ای از دی‌ان آ را جدا می‌كنند. خون موشهای مبتلا به هموفیلی برای لخته شدن به بیش از یك دقیقه زمان نیاز دارد اما این روش باعث شد كه خون این حیوانات تحت آزمایش ظرف 44 ثانیه لخته شود.

به گزارش ایسنا، هموفیلی یك اختلال خونریزی دهنده ارثی است. فرد مبتلا به هموفیلی به علت سطح پایین یا عدم وجود پروتئین‌هایی به نام فاكتورهای انعقادی قادر به متوقف كردن روند خونریزی نمی‌باشد. فرآیند انعقاد خون به جلوگیری از خونریزی بیش از حد كمك می‌كند در حالی كه مبتلایان به هموفیلی در این فرایند با مشكل مواجه هستند. علایم اولیه هموفیلی خونریزیهای طولانی پس از خراشهای كوچك است. البته عقیده عمومی بر این است كه اینگونه خونریزیهای كوچك و طولانی باعث مرگ شخص مبتلا نمی‌شود ولی به تدریج بیماری پیشرفت نموده علایم شدیدتری از قبیل خونریزیهای دردناك داخل مفصلی مانند مفصل زانو ایجاد خواهد كرد.

این روش كه شرح آن در مجله تخصصی نیچر به چاپ رسیده گام مهمی در جهت ژن درمانی و درمان بیماری‌ها با اصلاح توالی ژنی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha