سلامت نیوز : مسئول واحد پیوند اعضاء در وزارت بهداشت از پیشنهاد درج اهدای داوطلبانه عضو از جسد در فرم‌های گواهینامه خبر داد و گفت: با رایزنی‌هایی که با نیروی انتظامی انجام داده‌ایم با درج این گزینه بدنبال فرهنگ‌ سازی مناسب در راستای اهدای اعضای پیوند از اجساد برای نجات بیماران نیازمند پیوند هستیم.

دکتر فاطمه قائمی در گفت وگو با ایسنا با بیان این که کمبود اهدا کننده یکی از مهمترین مشکلات ما در حوزه پیوند از جسد است، گفت: وقوع سالانه 30 هزار تصادف در کشور که متاسفانه بیشتر کشته شدگان آن را نیز جوانان تشکیل می‌دهند و اعضای اهدایی آنها می‌تواند جان چندین بیمار در معرض خطر را نجات دهد ما را بر آن داشت تا در راستای کاهش وقت برای رضایت خانواده‌ها جهت اهدا و برخور راحت‌تر آنها با این موضوع درج اهدای عضو(اهداکنندگی) داوطلبانه از جسد را در فرم‌های گواهینامه‌ها به راهنمایی و رانندگی پیشنهاد کنیم.

افزایش سرعت رضایت خانواده‌ها برای اهدا، مهمترین پیامد درج رضایت در گواهینامه رانندگی

وی افزود: این پیشنهاد هم‌اكنون به نیروی انتظامی ارائه شده است و با جلسات و نامه‌نگاری‌های كه صورت پذیرفته است و در هفته‌های آینده نیز جلساتی با مسئولان نیروی انتظامی خواهیم داشت، پس از توجیه در این مسئله بتوانیم مسئله درج اهدای داوطلبانه پیوند از جسد در فرم‌های گواهینامه را كه با رضایت كامل شخص نیز صورت می‌پذیرد اقدام كنیم كه این مسئله برای نخستین‌ بار نیز در كشور می‌تواند در سرعت اقدام برای پیوند اعضا برای بیماران بسیار موثر واقع شود.

مسئول واحد پیوند اعضاء در وزارت بهداشت با بیان این که با توجه به شرایط اعتقادی و فرهنگی جامعه ما رضایت خانواده همچنان در اولویت اهدا است، گفت: اگر چه برخی کشورهای غربی اعتقادات ما را ندارند اما به رضایت خانواده فرد دچار مرگ مغزی شده اهمیت خاصی قائل هستند.

دکتر قائمی ادامه داد: اگر گزینه اهدای داوطلبانه در گواهینامه‌های رانندگی درج شود و فرد دچار سانحه و در پی آن مرگ مغزی شود با وجود رضایت آگاهانه بیمار ما رضایت خانواده را نیز گرفته و بر پایه آن عمل می‌کنیم.

مسئول واحد پیوند اعضا در وزارت بهداشت با اشاره به PMP پیوند در کشور گفت: در حال حاضر از هر یك میلیون نفر 4 نفر در زمینه فراهم آوری پیوند اعضاء از جسد اقدام می‌كنند که‌ آمار ایده‌آل 15 در هر یك میلیون نفر است كه ما در كشور با این آمار فاصله زیادی داریم ولی امیدواریم حداقل بتوانیم این آمار را به هر 10 در یك میلیون نفر ارتقا دهیم و بر طبق آخرین آمارها بیش از 29 هزار پیوند اعضاء از سال 47 تاكنون در كشور صورت ‌پذیرفته است.

كمبود اهدا كننده و عدم رضایت خانواده‌ها مهمترین مشکلات پیوند اعضاء

وی گفت:‌ بزرگترین مشكل فراهم آوری اعضای پیوندی از جسد در كشور كمبود اهداء كننده از یک سو و عدم رضای خانواده‌ها برای اهدا است.

انجام پیوند دست در کشور در انتظار مصوبات قانونی

قائمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینكه چه پیوندهایی در كشور در حال حاضر صورت می‌پذیرد و چه پیوندهایی هنوز در كشور صورت نمی‌پذیرد، افزود: غالب پیوندهای كلیه، قلب، كبد، ریه، پانكراس، چشم و روده در كشور صورت می‌پذیرد و تنها برخی پیوندها از جمله پیوند دست به دلیل خلاء قانونی هنوز در كشور صورت نمی‌پذیرد.

مسئول واحد پیوند اعضاء در وزارت بهداشت در ادامه با برآورد بار مالی ناشی از عمل پیوند گفت: هر پیوند قلب و کبد هرکدام 40 میلیون تومان، پیوند ریه 30 میلیون تومان و پیوند کلیه تقریباً 20 میلیون تومان است که بیمه تنها 3 میلیون و نیم آن را می‌پردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha