چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 298566

یک کارشناس ارشد مشاوره در شهرکرد گفت: شخصیت‌های رنگی به ما می‌گوید در دنیای پر از انسان‌های رنگی، شخصیت ما چه رنگی بوده و در خانه، محل کار، خیابان و مدرسه چه کنیم تا موفقیت بیشتری کسب کنیم.

شخصیت شما چه رنگی است؟

سلامت نیوز:  یک کارشناس ارشد مشاوره در شهرکرد گفت: شخصیت‌های رنگی به ما می‌گوید در دنیای پر از انسان‌های رنگی، شخصیت ما چه رنگی بوده و در خانه، محل کار، خیابان و مدرسه چه کنیم تا موفقیت بیشتری کسب کنیم.

به گزارش سلامت نیوز، سمانه زارعان در گفت‌وگو با ایسنا به شخصیت متفاوت افراد اشاره و اظهار کرد: هر فرد باید به شناختی از خود برسد و سپس برنامه روزانه خود را متناسب با آن تنظیم کند تا قابلیت اجرایی‌شدن برنامه افزایش یابد، پس نمی‌توان یک برنامه ثابت و یکسان به همه پیشنهاد داد یا تربیت و یادگیری یکسان برایشان داشت، خودشناسی و اینکه من کیستم، چه توانایی‌هایی دارم، نقاط قوت و ضعفم کدام است در راستای تدوین یک برنامه ثابت برای یادگیری موثر است.

وی به نظریه رنگ‌های واقعی "لوری" اشاره و تصریح کرد: افراد از نظر تفاوت‌های شخصیتی به ۴ رنگ طلایی، نارنجی، آبی و سبز تقسیم‌بندی شده که در این نظریه به جای استفاده از اصطلاحات پیچیده به توصیف شخصیت بر اساس یک رنگ پرداخته شده است.

این کارشناس ارشد مشاوره گفت: شخصیت‌های رنگی به ما می‌گوید در دنیای پر از انسان‌های رنگی، شخصیت ما چه رنگی بوده و در خانه، محل کار، خیابان و مدرسه چه کنیم تا موفقیت بیشتری کسب کنیم.


شخصیت طلایی‌ها چه‌گونه است؟

زارعان طلایی‌ها را آرام و محتاط توصیف کرد و ادامه داد: این افراد معمولا تمیز و آراسته بوده و متناسب با موقعیت لباس‌های آراسته می‌پوشند، به نظم دادن و کارهای با ساختار تکراری علاقه داشته و دوست دارند در محیط‌های سازمان‌یافته و با برنامه کار کنند، این افرد قانون‌گرا و وظیفه‌شناس هستند، به تمیز نگه‌داشتن اشیا علاقه زیادی دارند، در خانه یک فرد طلایی همه چیز سر جایش است و قفسه کتاب‌ها با نظم و ترتیب چیده شده‌اند.

وی با بیان اینکه طلایی‌ها در برابر تغییر مقاومند، اظهار کرد: آن‌ها وضعیت موجود را حفظ کرده و در برابر هر تغییری که ارزش‌ها، قوانین و روش‌های متداول را بر هم بزند، احساس تهدید می‌کنند و اگر کاری مطابق برنامه‌شان پیش نرود، مضطرب شده و هنگام تصمیم‌گیری محتاط و با قاعده عمل می‌کنند.

 این کارشناس ارشد مشاوره یادگیری طلایی‌ها را گام به گام دانست و بیان کرد: کارها باید به روشی مرتب و پشت سر هم انجام شوند، اگر حاشیه‌پردازی کرده آن‌ها گیج می‌شوند، برنامه‌ریزی برایشان مهم است و همیشه دوست دارند از قبل بدانند چه کارهایی را می‌خواهند انجام دهند.


شخصیت آبی‌ها چگونه است؟

‍ ‍ زارعان آبی‌ها را گرم، اهل مراقبت، حمایت کننده و عاطفی دانست و اظهار کرد: آن‌ها محیط‌های بی‌آلایش، تعاملی، دوستانه، حمایتی و سالم را دوست داشته و تمایل دارند در گروه‌هایی باشند که به یکدیگر کمک کنند و برای آن‌ها رقابت کردن آسان نیست، آبی‌ها دوست دارند به اطرافیانشان کمک کنند و از کمک کردن لذت می برند، حتی اگر هیچ پاداشی برای انجام آن دریافت نکنند، معمولا دوست دارند در انجمن‌های خیریه یا عام المنفعه فعالیت کنند، آن‌ها از توانایی درک و همدلی بالایی برخوردارند و شنوندگان خوبی هستند.

این کارشناس ارشد مشاوره با بیان اینکه این افراد برعکس طلایی‌ها خیلی کارهایشان را با نظم و ساختار انجام نمی‌دهند، گفت: آبی‌ها  دوست دارند در یک محیط آزاد و باز کار کنند و خودشان را آزادانه ابراز کنند، بعضی از افرادی که دارای این تیپ شخصیتی هستند به انواع هنر و مشاغلی مثل نقاشی، نوازندگی، نویسندگی علاقه داشته و دوست دارند خودشان را از راه هنر بیان کنند.

وی  رشد فردی را ماموریت اصلی در زندگی آبی‌ها عنوان و تصریح کرد:  آن‌ها در مورد شناخت خودشان و مسیری که به آن‌ها تعلق دارد انگیزه بالایی داشته، خودشکوفایی هدف نهایی آبی‌ها است، آنها تشنه بی‌همتا بودن هستند و از معمولی بودن یا شبیه دیگری بودن متنفرند.


 شخصیت سبزها چگونه است؟

زارعان با اشاره به اینکه سبزها معمولا توانایی تحلیل زیادی داشته و منطقی‌اند، گفت: این افراد تلاش می‌کنند تا همه چیز را بفهمند، آن‌ها متفکرانی هدف‌گرا بوده که به دانستن نظریه در پشت هر مفهوم نیاز دارند و از توضیحات سطحی بیزارند، سبزها تکلیف محورند و به ریاضیات و علوم علاقه زیادی دارند، عاشق چالش ذهنی بوده و حل یک معما، برنده شدن در بازی شطرنج یا کشف یک راز برایشان جذاب است.

این کارشناس ارشد مشاوره با بیان اینکه سبزها منطقی، خونسرد و آرام هستند، تصریح کرد: تعداد زیادی از سبزها درون‌گرا بوده، تنهایی را به در جمع بودن ترجیح می‌دهند، تحمل کمی نسبت به غیرمنطقی بودن، احساسی فکر کردن، بی‌کفایتی و وقت‌کشی دارند.


‍ ‍ شخصیت نارنجی‌ها چگونه است؟

وی با اشاره به اینکه نارنجی‌ها زندگی را شاد و  پرنشاط می‌بینند، اظهار کرد:  زندگی در هر فرصتی برایشان لذت‌بخش است، دیگران از طبیعت شاد و سرزنده آن‌ها و حس شوخ طبعی بالایشان بهره‌مند شده، آن‌ها از آن دسته افراد هستند که دوست دارند جوک بگویند و بقیه را بخندانند.

زارعان به قدرت رهبری و نفوذ نارنجی‌ها اشاره و بیان کرد: این افراد دوست دارند دیگران را مدیریت کنند، از سطح انرژی بالایی برخوردار بوده و معمولا می‌توانند در یک زمان چند کار را انجام دهند، به‌علاوه عاشق رقابت و برنده شدن هستند، از نظر آموزشی یادگیری همراه با عمل را ترجیح داده و حرکت کردن بیش از نشستن و عمل کردن بیش از گوش دادن در این افراد مشاهده می‌شود.

این کارشناس ارشد مشاوره خاطرنشان کرد: نارنجی‌ها از قدرت کلام بالایی برخوردار بوده،  می‌توانند دیگران را جذب کنند و توجه آن‌ها را برانگیزند، همچنین از ساختارهای دست و پا گیر، محدودیت‌های محیطی، کارهای روزمره و عادی خسته می‌شوند، احتمالا کارهای نیمه تمام زیادی دارند و از این شاخه به آن شاخه پریدن در آن‌ها زیاد دیده می‌شود.


هر شخصیت رنگی برای موفقیت در تحصیل و کار چکار کند؟

این کارشناس ارشد مشاوره در خصوص موفقیت شخصیت‌های رنگی این‌گونه توضیح داد: هر تیپ شخصیتی برای موفقیت در محیط مدرسه در اولین قدم باید با آسیب های مطالعه و مشکلاتی که در حین سبک مطالعه مواجه است آشنا شود و راهکارهای کنترل آسیب‌ها را فرا گرفته و بر اساس آن‌ها مطالعه و برنامه‌ریزی خود را پیش ببرد.


‌طلایی‌ها در محیط‌های تکراری و روزمره موفق می‌شوند

زارعان با بیان اینکه طلایی‌ها به خودشان اطمینان ندارند، ادامه داد: بنابراین مطالب را چندین بار مطالعه کرده تا روی مطلب مسلط شوند و از آن‌جایی که همواره این نگرانی را دارند که مبادا یک قسمت جزیی را فراموش کنند دچار وسواس در مطالعه شده و به جای درک کردن مطلب آن‌ها را کلمه به کلمه حفظ می‌کنند.

وی با یادآوری اینکه طلایی‌ها در محیط‌های تکراری و روزمره موفق می‌شوند، افزود: برای کارهای سخت به دلیل داشتن برنامه زمانی، انجام کارهای به موقع و با تمرکز بالا  بسیار مناسبند، از بودن در یک محیط منظم و باساختار احساس آرامش داشته و در مشاغلی چون حسابداری، متصدی بانک، دفترداری موفق هستند.


آبی‌ها در مشاغلی مثل معلم، مشاور و پرستار موفق می‌شوند

زارعان ادامه داد: مهم‌ترین مشکل آبی‌ها شروع کردن است چون هر موضوعی برایشان می‌تواند جلب توجه کند و تمرکزشان را برهم زند و همین امر سبب می‌شود برای شروع هر کاری مشکل داشته باشند و هر کاری را دیر شروع کنند، همچنین به دلیل ذهن خلاقی که دارند در زمان انجام کاری از جمله مطالعه مدام تخیلی می‌شوند و این موضوع تمرکز آن‌ها را به هم می‌زند به نحوی که ممکن است ساعت‌ها برای مطالعه وقت بگذارند ولی بیش از چند صفحه مطالعه نکنند.

‌وی با بیان اینکه بلندخوانی مطالب برای حفظ تمرکز در این افراد بهترین راهکار است، اظهار کرد: آبی‌ها برای مدیریت مشکلات خود در مطالعه باید خودشان را درگیر مسائل عاطفی نکنند، همین‌طور با تعیین کردن سقف و محدودیت زمانی باید از اهمال‌کاری در شروع مطالعه خود کم و انگیزه‌ شروع فعالیت را در خود تقویت کنند، این افراد وقتی متوجه می‌شوند زمان زیادی برای انجام کاری ندارند و در انتهای شب تمرکز بسیار خوبی دارند و بهتر مطالعه می‌کنند.

‌این کارشناس ارشد مشاوره با اشاره به اینکه آبی‌ها محیط‌های تعاملی،  دوستانه  و سالم را می‌پسندند، اضافه کرد: با توجه به روحیه یاری‌رسانی این افراد در مشاغلی مثل معلم، مشاور و پرستار موفق می‌شوند.


سبزها تحلیل‌گرند

زارعان با بیان اینکه کنجکاوی افراد دارای تیپ شخصیتی سبز باعث می‌شود به جای تمرکز بر دروس خود به دنبال سوال‌های ذهنی و علاقه‌مندی‌هایشان رفته و مطالعه پراکنده براساس علاقه‌مندی به جای تمرکز بر دروس اصلی داشته باشند، اضافه کرد: همین امر سبب می‌شود با اینکه آن‌ها معمولا مطالعه کافی دارند و گاهی تسلط بسیار خوبی بر روی برخی مطالب پیدا می‌کنند ولی بعضی از دروس را که به آن‌ها علاقه ندارند، رها کرده و حتی حاضر نیستند برای امتحان هم آن‌ها را مطالعه کنند.

وی به تاکید بیش از حد سبزها بر روی یک‌مطلب اشاره و تصریح کرد: در حین مطالعه موضوع‌هایی که دوست دارند و برایشان سوال برانگیز است را عمیقا مطالعه کرده و حتی به دنبال یافتن پاسخ سوال‌هایشان به سایر منابع هم مراجعه کرده و این موضوع وقتشان را می‌گیرد و به آنها فرصت کافی برای مطالعه سایر مطالب درسی نمی‌دهد، به همین دلیل مجبورند باقی مطالب را نخوانند یا سرسری از آنها بگذرند و در نتیجه شاهد افت نمرات تحصیلی باشند.

‌زارعان به سبزها توصیه کرد که مطالعه‌های جانبی را کنار گذاشته و به‌ویژه در ایام امتحانات و یادگیری درباره‌ ریشه‌ مطالب و تجزیه و تحلیل آن‌ها را به زمان بهتری بعد از امتحانات موکول کنند و اولویت‌بندی امور را در برنامه‌ مطالعه خود داشته باشند که ابتدا همه‌مطالب امتحانی را بر اساس بودجه‌بندی مطالعه کنند آن‌گاه در صورت داشتن فرصت به دنبال درک ریشه‌ مطالب باشند.

‌این کارشناس ارشد مشاوره درباره  موفقیت شغلی سبزها این‌گونه گفت: سبزها در محیط‌هایی که نیاز به داشتن توانایی تحلیل بالا داشته و بتوانند در آن به کسب علم و دانش و یادگیری بپردازند موفق می‌شوند مشاغلی مثل پژوهشگری، نجوم، باستان شناسی و طب با روحیه آن‌ها سازگاری دارد.


نارنجی‌ها در شغل خود نیاز به هیجان و کنش دارند

وی در خصوص آسیب‌های مطالعه در نارنجی‌ها این‌چنین توضیح داد: چون حال و حوصله کافی برای ماندن بر روی کتاب و تحمل کردن مطالعه را نداشته و خیلی زود از مطالعه خسته می‌شوند مطالعه مطالب ناتمام می‌ماند و بیشتر تمرکزشان بر این خواهد بود که مطالب کی تمام می‌شوند.

زارعان با اشاره به اینکه نارنجی‌ها معمولا نمی‌توانند بلافاصله به سراغ درس بروند و مطالعه را شروع کنند، بیان کرد: هرچیزی در اطراف این طیف محرکی است که توجهشان را جلب کرده و آن‌ها را از مطالعه کردن منحرف می‌کند و تمرکز کافی ندارند.

‌وی به نارنجی‌ها توصیه کرد که قبل از مطالعه، زمان مورد نیاز برای آن را تخمین زده تا متوجه شوند برای این میزان مطالعه چقدر زمان نیاز داشته و در نتیجه جدی‌تر به مطالعه بپردازند، این افراد باید بدانند همه‌ مطالب درسی مهم بوده و باید همه‌ مطالب درسی را بخوانند و ترتیب خواندن مطالب بر اساس اولویت‌بندی را در نظر داشته و از مهم‌ترین مطلب شروع به مطالعه کنند.

این کارشناس ارشد مشاوره خاطرنشان کرد: افراد رنگ نارنجی در شغل خود نیاز به هیجان و کنش دارند به طوری که اگر به حال خود رها شوند کارها را به نحو احسنت انجام می‌دهند، برخی از آن‌ها را در مشاغلی مثل فروشندگی، تأسیس شرکت، ورزش‌های هیجانی پیدا خواهید کرد و آنچه در مسیر شغلی‌شان حرف اول را می‌زند تنوع است و در محیط‌های غیر آکادمیک کارایی بالایی دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha