سلامت نیوز : دبیركل خانه پرستار گفت: لازم است وزارت بهداشت جبران كمبود پرستار را در اولویت اول كاری خود قرار دهد چرا كه در حال حاضر كمبود پرستار از مهمترین چالش نظام سلامت كشور است و بیماران به همین علت در بیمارستان‌ها فوت می‌كنند.

محمد شریفی مقدم در گفت وگو با ایسنا، افزود: استخدام 23هزار پرستار ارتباطی به جبران كمبود نیروی پرستار ندارد بلكه آنان برای كاهش ساعت كاری پرستاران استخدام می‌شوند.

وی با اشاره به افزایش تخت‌های معمولی و ویژه بیمارستانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار كرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 80 درصد از عمل‌هایی كه در حال حاضر انجام می‌شود، صورت نمی‌گرفت. در حال حاضر بیمار پس از انجام عمل‌هایی مانند پیوند قلب نیاز به بستری شدن در بخش ICU جراحی قلب دارد این در حالیست كه چهار تا پنج پرستار به ازای هر تخت ویژه باید مشغول كار شوند كه این میزان در بخش پیوند كبد به شش پرستار می‌رسد.

دبیركل خانه پرستار تخصصی‌تر و پیچیده‌تر شدن مراقبتهای پس از عمل جراحی، افزایش انتظارات مردم از سیستم بهداشت و درمان كشور و افتتاح تخت‌های جدید بیمارستانی را از دیگر عواملی دانست كه باعث كمبود كادر پرستاری شده است.

وی تاكید كرد: كار بیش از حد پرستاران باعث شده است كه آنان زودتر از موعد فرسوده شوند. این وضعیت آنان را بی‌انگیزه و احتمال خطای آنان را افزایش می‌دهد.

دبیركل خانه پرستار تاكید كرد: لازم است تعداد پرستاران متناسب با تعداد پزشكان افزایش پیدا كند تا بیماران در بیمارستانها فوت نكنند. برای تحقق این امر وزارت بهداشت باید زنگ خطر كمبود نیروی پرستار را در مجلس به صدا درآورد. در این شرایط نمایندگان مجلس نیز از استخدام پرستاران استقبال می‌كنند.

شریفی مقدم در پایان تاكید كرد: وضعیت ایران از نظر تعداد پرستار از كشورهای همسایه نیز بدتر است. به عنوان نمونه در بخش روان تنی بیمارستان امام خمینی (ره) 10 تخت وجود دارد كه 4 پرستار در طول ماه از بیماران این بخش مراقبت می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha