اگر تا به حال برای استفاده از وام کرونا ثبت‌نام نکرده‌اید، خبر خوشی برای شما داریم. مهلت ثبت‌نام این وام تا 15 شهریور تمدید شد. حالا می‌توانید هر چه زودتر برای دریافت تسهیلات کرونایی دست به کار شوید.

سلامت نیوز: اگر تا به حال برای استفاده از وام کرونا ثبت‌نام نکرده‌اید، خبر خوشی برای شما داریم. مهلت ثبت‌نام این وام تا 15 شهریور تمدید شد. حالا می‌توانید هر چه زودتر برای دریافت تسهیلات کرونایی دست به کار شوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،جالب است بدانید وام کرونا به شاغلین و بنگاه‌های بدون بیمه نیز داده می‌شود.با اینکه پرداخت وام کرونا با سروصدای رسانه‌ای همراه بود اما افراد زیادی از دریافت آن جا ماندند؛ تا اینکه دیروز خبری مبنی بر تمدید مهلت ثبت‌نام وام کرونا منتشر شد. کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، مهلت ثبت‌نام وام کرونا را برای صاحبان مشاغل بیمه‌شده تا ۱۵ شهریور و صاحبان مشاغل فاقد بیمه را تا پایان شهریور تمدید کرد.

مهم‌ترین مصوبه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، حذف شرط «نداشتن چک برگشتی» از شروط دریافت همه تسهیلات کرونایی برای متقاضیان و ضامنان در همه تسهیلات مربوط به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا بود.

در بیست‌وچهارمین جلسه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا که به ریاست معاون اقتصادی رییس‌جمهور و با حضور نمایندگان دستگاه‌ها برگزار شد، گزارشی از آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده ناشی‌از شیوع کرونا توسط وزارت کار و بانک مرکزی و گزارشی از آخرین وضعیت پرداخت مقرری بیمه بیکاری توسط سازمان تامین اجتماعی ارائه و راهکارها و پیشنهادات این سازمان در خصوص دریافت تسهیلات بانکی بحث و بررسی شد.

یکی از موانع پیش رو برای دریافت تسهیلات حمایتی کرونا، «نداشتن چک برگشتی» بود که کارگروه این شرط را از مقررات پرداخت تسهیلات بانکی مستثنی کرد تا روند پرداخت تسهیلات کرونا به متقاضیان و صاحبان کسب‌وکارها تسهیل شود. بر این اساس، مهلت زمانی تشکیل پرونده و پرداخت تسهیلات به کسب‌وکارهای بیمه‌نشده تا پایان شهریور ۱۳۹۹و کسب‌وکارهای بیمه‌شده تا ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ تمدید شد و متقاضیان می‌توانند در مهلت یادشده به سامانه کارا به نشانی: https://kara.mcls.gov.ir مراجعه و روند ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات حمایتی کرونا را دنبال کنند.

در این جلسه همچنین از پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش اقتصادی کرونا به آدرس:www.coronomy.ir رونمایی شد. مصوبات کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از کرونا، تمدید مهلت زمانی تشکیل پرونده متقاضیان و پرداخت تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن برای این گروه‌ها تا پایان شهریور ۱۳۹۹ بود و گزارشی از عملکرد وزارت راه و شهر‌‌سازی در خصوص پرداخت تسهیلات ودیعه اجاره مسکن به خانوارها ارائه شد. پرداخت تسهیلات حمایتی به شاغلان کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا و فعالان اقتصادی ۱۴ رسته منتخب از سیزدهم خرداد آغاز شده و مشمولان برای ‌گرفتن وام به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

برابر آخرین آمارها بیش از ۴۰۷ هزار واحد در سامانه کارا ثبت‌نام کرده و وام کرونا به ۵۰ درصد متقاضیان پرداخت شده است. 

بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومانی

آقای محمد شریعتمداری چند ماه پیش در حاشیه نشست مشترک با رییس بنیاد مستضعفان با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: «براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و ستاد اقتصادی دولت، با همکاری بانک مرکزی و از محل منابع شبکه بانکی، ۵۰هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌هایی تخصیص خواهد یافت که در ۱۳‌رسته‌‌ای هستند که به طور مستقیم یا غیر‌مستقیم از شیوع کرونا آسیب‌دیده‌اند.»

وی اضافه کرد: «بر مبنای اطلاعات موجود در سازمان تأمین اجتماعی، یک میلیون کارگاه دارای شماره و ثبت شده و با سه ‌میلیون و ۲۰۰‌هزار کارگر و نیروی انسانی مشمول این مصوبه می‌شوند و این واحدها به شرط قبول تعهد حفظ نیروی کار خود که بر اساس فهرست بیمه ارسالی به تأمین اجتماعی در ماه‌های دی و بهمن سال‌۱۳۹۸ محاسبه می‌شود، مشمول دریافت پیامک مراجعه به سامانه کارا و ثبت‌نام دریافت وام خواهند شد.»

هر نفر ۱۶‌میلیون تومان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین اظهار کرد:«به ازای هر نفر از نیروی انسانی کارگاه‌هایی که مستقیم از کرونا لطمه دیده‌اند، مبلغ ۱۶‌میلیون تومان و به ازای هر کارگر کارگاه‌هایی که غیرمستقیم لطمه خورده‌اند، مبلغ ۱۲‌میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۲‌درصد تعلق می‌گیرد؛ این واحدها باید بعد از دریافت پیامک به سامانه کارا مراجعه و ثبت‌نام کنند.» وی ادامه داد: «پس از ثبت‌نام، واحدهای صنعتی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت، واحدهای گردشگری از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و واحدهای فرهنگی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تأیید نهایی قرار می‌گیرند و پس از تأیید نهایی، به بانک‌های عامل مراجعه و تسهیلات خود را دریافت می‌کنند.»

منتظر پیامک وزارت کار باشید

اما ‌گرفتن وام کرونایی شرط و شروط خاص خودش را دارد. عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار ، مبنای اصلی پرداخت تسهیلات کرونا را وجود شاغل بیمه‌شده در بنگاه دانسته و می‌گوید: «نیروی کار در این بنگاه‌ها نباید اخراج شده یا برای ‌گرفتن بیمه بیکاری به صندوق بیمه بیکاری معرفی شده باشند؛ اگر نیروی کار تعدیل‌شده و برای ‌گرفتن بیمه بیکاری مراجعه کرده باشد، مشمول دریافت تسهیلات نخواهد شد.»

وی با اشاره به ۱۳ گروه شغلی مشمول دریافت تسهیلات می‌گوید: «کارفرمایانی که به آنها پیامک ارسال شده است، در صورت تمایل می‌توانند در سامانه کارا ثبت‌نام کنند ولی کارفرمایانی که مشمول این رسته‌ها بوده و برای آنها پیامک ارسال نشده است، در مراحل بعدی باید منتظر ارسال پیامک از سوی وزارت کار باشند.»

 شرایط دریافت وام کرونا چیست؟بنگاه‌هایی مشمول دریافت تسهیلات قرار می‌گیرند که از سال گذشته تاکنون فعال بوده، نیروهای کار خود را تعدیل نکرده و کارگران آنها از بیمه بیکاری استفاده نکرده باشند. بنگاه‌هایی که کد کارگاهی از سازمان تامین اجتماعی داشته باشند، می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند. این بنگاه‌ها پس از تایید اطلاعات و استمرار اشتغال آنها از سوی تامین اجتماعی، توسط ستاد ملی کرونا برای پرداخت تسهیلات حمایتی انتخاب و معرفی می‌شوند ولی اگر ارتباط بیمه‌ای با تامین اجتماعی نداشته باشند، مشمول دریافت تسهیلات حمایتی نمی‌شوند. 

مبلغ وام کرونا چقدر است؟

در کارگاه‌هایی که به طور مستقیم از کرونا لطمه دیده و به اجبار تعطیل شده‌اند، مبلغ ۱۶ میلیون تومان وام به ازای هر نیروی انسانی اختصاص می‌یابد و در واحدهای کسب‌و‌کاری که فعال بوده، تعطیل نشده و غیر‌مستقیم از کرونا آسیب‌دیده‌اند، مبلغ ۱۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود. 

نرخ سود تسهیلات و مدت بازپرداختنرخ سود تسهیلات ۱۲ درصد بوده و مراحل پرداخت آن به کارفرمایان از ابتدای خرداد و به‌تدریج صورت می‌پذیرد. دوره بازپرداخت تسهیلات پس از یک دوره تنفس از مهر سال‌جاری و به مدت دو سال است و وثایقی که برای دریافت تسهیلات توسط بانک‌ها دریافت می‌شود، متفاوت و با ارائه سفته و معرفی ضامن خواهد بود.

 سقف وام کرونا چقدر است و چند ضامن می‌خواهد؟

تسهیلات حمایتی کرونا از ۱۲ میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان است که برای دریافت تسهیلات تا سقف ۱۲ میلیون تومان، ارائه سفته توسط متقاضی کافی است اما تسهیلات ۱۲ تا ۴۸ میلیون تومانی سفته متقاضی و یک ضامن می‌خواهد. برای تسهیلات ۴۸ تا ۱۲۰ میلیون تومانی علاوه‌بر سفته فرد متقاضی، دو ضامن و برای تسهیلات ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی علاوه بر سفته سه ضامن نیاز است. برای دریافت تسهیلات بیش از ۲۰۰ میلیون تومان هم، ارائه تضمین از سوی صندوق ضمانت و ارائه وثایق متعارف به تشخیص بانک الزامی است.  

وزارت صمت و کشور، دارای بیشترین تعداد شاغلان فاقد بیمه

بر اساس آخرین آمارها، بیش از ۵۰ درصد متقاضیان وام کرونا را دریافت کرده‌اند و بلندترین ستون در جدول آماری رسته‌های به‌شدت آسیب‌دیده از کرونا متعلق به رانندگان بوده است. آخرین آمارها از سامانه کارا حاکی از آن است که ۳۹۱ هزار فقره پرونده در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و ۷۷۵ هزار نفر-اشتغال را شامل می‌شوند.

این پرونده‌ها که توسط ۱۳ دستگاه اجرایی مورد بررسی قرار گرفته، حدود ۱۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات حمایتی کرونا را در برمی‌گیرد. از مجموع آمار دو میلیون و ۳۱۶ هزار و ۴۹۱ نفری شاغل غیررسمی اخذشده از دستگاه‌ها، تعداد ۱۱۴ هزار و ۸۳۸ نفر در سامانه کارا ثبت‌نام کرده‌اند و وزارت صمت با ثبت ۴۱ هزار و ۷۴۱ نفر و تسهیلات درخواستی ۲۵۰۵ میلیارد ریال بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

وزارت کشور دومین دستگاهی است که در ردیف بیشترین تعداد متقاضیان و شاغلان غیررسمی و فاقد بیمه قرار دارد که با ۳۵ هزار و ۵۷۰ مورد ثبت‌نامی، مبلغ ۴۹۹ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده‌اند. تاکنون بیش از ۵۰ درصد تسهیلات حمایتی کرونا توسط متقاضیان معرفی‌شده از سوی موسسات عامل دریافت و حدود ۲۳ هزار و ۶۶۷ میلیارد ریال تسهیلات کرونا از سوی موسسات عامل به مشمولان پرداخت شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha