سلامت نیوز :  مسوول آموزش مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: مصرف یا حتی تماس مداوم با دارو هنگام بارداری منجر به بروز ناهنجاری در جنین همچون اختلالات جمجمه تا تغییر رنگ دندان ها می شود.
 
صفیه عشوری مقدم در گفت و گو با ایرنا افزود: هر ماده غذایی به ویژه داروها از جفت عبور می كنند و به جنین می رسند؛ بنابراین عوارض دارویی می تواند در جنین موجب ایجاد خطرات یا حتی تغییر شكل جنین شود.
این جراح و متخصص زنان اظهار داشت: دوران دو تا هشت هفتگی بارداری ، حیاتی ترین دوران زندگی جنین است كه به شدت تحت تاثیر مواد غذایی و دارویی قرار می گیرد و مصرف هر دارویی در این دوران می تواند عواقب خطرناكی برای جنین داشته باشد.
وی خاطرنشان كرد: میزان آسیب مصرف دارو به ویژه آنتی بیوتیك ها به اعضای جنین در هر یك از دوره های بارداری با یكدیگر متفاوت است.
عشوری مقدم گفت: مصرف داروهای ضدقارچی در دوران بارداری می تواند منجر به اختلالات جمجمه و شكاف كام در كودك شود.
وی افزود: مصرف داروهای ضدمیكروبی مانند جنتامایسین نیز موجب تجمع مواد سمی در جنین و نقایص مادرزادی خواهد شد.
مسوول آموزش مركز فوریت های پزشكی اظهار داشت: برخی از داروهای ضدمالاریایی نیز خطر مرده زایی در زنان باردار را افزایش می دهند.
عشوری مقدم خاطرنشان كرد: مصرف برخی از داروهای گروه سولفانامیدها مانند كوتریماكسازول باعث ایجاد زردی در جنین خواهند شد.
وی اظهار داشت: تتراسایكلین بویژه اگر پس از هفته 25 بارداری، مصرف شود موجب تغییر رنگ دندان های شیری در كودك می شود بطوریكه دندان های كودك قهوه ای رنگ و تیره خواهند شد.
این جراح و متخصص زنان تاكید كرد: تتراسایكلین در استخوان های جنین رسوب می كند.
عشوری مقدم با اشاره به افزایش خطر بروز ناهنجاری جنین با مصرف داروهای ضدسرطان، گفت: حتی زنان پرستار بارداری كه اینگونه داروها را تزریق می كنند ، فرزندشان هنگام تولد ممكن است یك یا دو انگشت نداشته باشند یا مبتلا به شكاف كام یا اختلالات شریان های قلبی باشند.
وی یادآور شد: زنان باردار حتی برای مصرف داروهایی مانند قرص سرماخوردگی باید با پزشك مشورت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha