شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 29863
سلامت نیوز : افزایش طول قد دغدغه افراد زیادی است و هر روز بر شمار موسسات و شرکت‌هایی که ادعا می‌کنند با ابزار جدیدی می‌توانند بر طول قد افراد بیفزایند افزوده می‌شود.
قائم مقام مركز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به این كه در تعیین طول قد دو عامل ژنتیک و بیماری بیشترین اثر را دارند، ‌اظهار داشت: ژنتیک افراد توسط مادر و پدر تعیین می‌شود و معمولا قد فرزندان باید از میانگین قد پدر و مادر خود بیشتر باشد در غیر این صورت می‌توان با مداخلاتی، تا قبل از بلوغ، تغییراتی در طول افراد مستعد ایجاد کرد.
دكتر حسین دلشاد افزود: در بین هورمون‌ها، هورمون‌های رشد مهم‌ترین نقش را بر عهده دارند و هورمون رشد در افزایش سایز سلول‌ها بسیار موثر بوده و با بالارفتن سن بتدریج از میزان ترشح پایه آن کاسته می‌شود.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم با تأكید بر این كه معمولا اوج رشد قدی در حوالی بلوغ رخ می‌دهد و در صورت بروز بلوغ زودرس، فرد، قد کوتاه‌تری خواهد داشت، گفت: افراد معمولا بین سنین 16 تا 18 سالگی افزایش قد دارند كه كم كم بعد از سن 18 سالگی، دیگر افزایش قدی روی نمی دهد مگر این كه بلوغ آنها دیرتر شروع شده باشد و امكان دارد كه تا 20 سالگی ادامه داشته باشد.
دكتر دلشاد به افراد توصیه كرد: افراد نباید فریب تبلیغات ماهواره ای را بخورند زیرا حداكثر تا سن 20 سالگی صفحات رشد استخوان بسته شده و هیچ دارویی حتی هورمون رشد نیز تاثیری بر افزایش قد آنها ندارد.
وی در خصوص عمل های جراحی ابراز داشت:‌ جراحی افزایش قد بر روی استخوان‌های بلند فرد انجام می شود كه این عمل علاوه بر این كه  بسیار پرهزینه و پیچیده است تاثیر زیادی در افزایش قد ندارد.
قائم مقام مركز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، تغذیه و ورزش را از مهم‌ترین فاکتورهای محیطی در تعیین رشد نهایی افراد بیان كرد و گفت:‌ سوءتغذیه یا تغذیه ناکافی و نادرست، به خصوص در دوران کودکی همان‌طور که از وزن می‌کاهد، می‌تواند عاملی برای توقف رشد باشد همچنین استفاده مرتب از مواد غذایی‌ که پروتئین و کلسیم بیشتری دارند مثل لبنیات، گوشت و تخم‌مرغ در افزایش قد تاثیر مثبتی دارد.
دكتر دلشاد بهترین شیوه درمانی برای کوتاهی قد را پیشگیری از آن دانست و اظهار داشت:‌ کودکی سن بسیار حساسی است و اغلب رشد فرد در این سنین بیشترین سرعت را دارد بنابراین در صورتی که کودک از فعالیت و تغذیه مناسب برخوردار باشد به حداکثر توان رشدی خود دست می‌یابد همچنین بیشترین شانس برای افزایش طول قد افراد تا قبل از بسته شدن صفحات رشد وجود دارد و پس از آن سخت‌تر می‌توان کاری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha