اثرات مثبت رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا که از سوی مردم انجام شده است به مرور در حال آشکار شدن است. آمار مبتلایان جدید و متوفیان بیماری کرونا که در سه هفته اخیر شدت یافته بود حالا دو روز است که شاهد روند کاهشی است و امید می‌رود با رعایت همچنان اصول بهداشتی، این آمار کمتر هم شود.

کاهش بیماران و متوفیان کرونا برای سومین روز متوالی

سلامت نیوز:اثرات مثبت رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا که از سوی مردم انجام شده است به مرور در حال آشکار شدن است. آمار مبتلایان جدید و متوفیان بیماری کرونا که در سه هفته اخیر شدت یافته بود حالا دو روز است که شاهد روند کاهشی است و امید می‌رود با رعایت همچنان اصول بهداشتی، این آمار کمتر هم شود.

به گزارش سلامت نیو به نقل از روزنامه صبح نو ،ظهر دیروز سخنگوی وزارت بهداشت و درمان کشور تعداد بیماران جدید مبتلا به کرونا که در فاصله ظهر روز پنج‌شنبه تا ظهر روز جمعه شناسایی شده‌اند را 2206‌نفر اعلام کرد. همچنین به گفته خانم سیماسادات لاری، 112‌هموطن مبتلا به کرونا هم در این فاصله فوت کردند که بر این اساس تعداد جانباختگان کرونا در کشور به 20‌هزار و 376‌نفر رسید.

اما از بیماران شناسایی شده نیز 1071‌نفر بستری شدند. این در حالی است که 3794‌نفر از بیماران هم در شرایط شدید این بیماری تحت مراقبت هستند.خانم لاری درباره وضعیت استان‌های درگیر با کرونا نیز اظهار داشت: استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان‌شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان‌رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان‌شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت، تاکید کرد: همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان‌غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال‌و‌بختیاری و کهگیلویه‌و‌بویر‌احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند. لاری در ادامه سخنان خود تصریح کرد: گرچه تعدادی از شهرستان‌های کشور از وضعیت قرمز خارج شدند اما، در حال حاضر ۱۱۴‌شهرستان در سراسر کشور در وضعیت قرمز و ۱۳۳‌شهرستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

 افزایش سرایت‌پذیری ویروس

وی با اشاره به روند نسبتاً کاهشی موارد ابتلا و بستری روزانه در کشور، تاکید کرد: مطمئناً مهم‌ترین عامل در کاهش موارد ابتلا و بستری روزانه در کشور رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده بیشتر و همگانی از ماسک است. البته اعلام روند کاهشی بیماری به هیچ‌وجه نبابد موجب عادی‌انگاری شرایط شود زیرا با‌توجه به افزایش چندین برابری میزان سرایت‌پذیری این ویروس، رعایت چندین برابر پروتکل‌های بهداشتی توسط ما امری لازم و ضروری است.

وی افزود: از تاریخ ۲۰‌مرداد تا ۲۸‌مرداد سال جاری همکاران بهداشتی و بهداشت محیط ما در وزارت بهداشت در سراسر کشور ۳۳۰‌هزار بازرسی از مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی و کارگاهی انجام دادند که تعداد ۴‌هزار و ۸۹۱‌مورد به علت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مراجع قضایی معرفی شدند و تعداد ۲۷۵۰‌مورد پس از اخطار پلمب شدند.


 مردم در مترو و اتوبوس کمتر ماسک می‌زنند

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: آخرین بررسی‌ها از میزان استفاده از ماسک توسط مردم در اماکن عمومی ۷۶.۹‌درصد گزارش شده است که این عدد نسبت به دو هفته گذشته به میزان ۲.۷درصد افزایش داشته است. طبق گزارشات واصله میزان استفاده از ماسک توسط شاغلان صنوف، صنایع، کارمندان ادارات نیز نسبت به دو هفته قبل افزایشی بوده است اما متاسفانه شاهد کاهش میزان استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی در این مدت زمانی هستیم.

امیدواریم استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی درون و برون شهری جدی‌تر گرفته شود. وی تاکید کرد: مطمئناً تقویت و تداوم عزم و اراده ما در رعایت اصول سه‌گانه بهداشتی شامل شست‌و‌شوی دست‌ها، فاصله‌گذاری فیزیکی به میزان ۱.۵ تا ۲‌متر و استفاده از ماسک، کمک شایانی به قطع زنجیره انتقال بیماری در کشور می‌کند.


تزریق واکسن روسی به داوطلبان آغاز شد

خبرهای مربوط به تولید واکسن کرونا همچنان مورد توجه جهانیان است. در همین ارتباط روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد: آزمایش‌های بالینی پس از تأیید رسمیِ واکسن جنجالی خود علیه کرونا را هفته جاری با مشارکت ده‌ها هزار نفر آغاز خواهد کرد. صندوق سرمایه‌گذاری مستقل روسیه که پروژه واکسن کرونا را تأمین مالی می‌کند، روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد آزمایشات «ایمنی‌زایی و ایمنی واکسن اسپوتنیک-وی» هفته جاری با شرکت بیش از ۴۰‌هزار نفر آغاز می‌شود.

در این بیانیه آمده است که این آزمایشات معادل آزمایش‌های فاز سه است که سایر واکسن‌ها تحت آن قرار دارند. کریل دمیتریف، رییس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه اظهار داشته که واکسیناسیون گروه‌های در معرض خطر از جمله پرسنل پزشکی نیز از هفته جاری به صورت داوطلبانه آغاز می‌شود. به گفته وی، بیش از ۲۰‌کشور درخواست خرید بیش از یک میلیارد دوز واکسن کرونای روسیه را داده‌اند که روسیه توافقاتی با چندین کشور برای تولید آن داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha