متخصص مشاوره و روانشناسی توضیحاتی را در مورد پیشگیری از تشدید افسردگی مادرانی که در کرونا صاحب فرزند شده‌اند، ارائه داد.

توصیه‌هایی به مادرانی که در کرونا صاحب فرزند شده‌اند

سلامت نیوز:متخصص مشاوره و روانشناسی توضیحاتی را در مورد پیشگیری از تشدید افسردگی مادرانی که در کرونا صاحب فرزند شده‌اند، ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مریم داودوندی، متخصص مشاوره و روانشناسی  اظهار داشت: فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه‌های طولانی مدت از یک سو و نیاز به روابط اجتماعی و کاهش تفریحات به عنوان یک نیاز بنیادی، از سوی دیگر باعث شده تا در برخی از افراد به خصوص زنان خانه دار موجب بروز و یا تشدید علائم افسردگی شود.


وی تصریح کرد: افرادی که دچار این عارضه روانی هستند از علائمی همچون غم، بی حوصلگی، کاهش انگیزه، کاهش انرژی، خستگی، عدم لذت بردن از زندگی، بی هدفی، گاه تغییر اشتها و تغییر الگوی خواب و نیز رفتارهایی مانند زودرنجی و عصبانیت رنج برده و گاهی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که بروز همزمان برخی از این علائم می تواند بیانگر افسردگی باشد.


وی با بیان اینکه یکی از عوامل بنیادی ایجاد افسردگی، احساس تنهایی است، افزود: فاصله گرفتن افراد از یکدیگر و ماه‌ها قرنطینه باعث شده تا برخی افراد به‌خصوص زنانی که فعالیت اجتماعی بیرون از خانه ندارند و یا سالمندانی که تنها مانده‌اند، علائم افسردگی را بیشتر تجربه کنند.
داودوندی ادامه داد: افرادی که دچار این اختلال می‌شوند بیشتر مستعد آسیب‌های ناشی از استرس هستند. افرادی که برای اولین بار در زندگی افسردگی را تجربه می کنند غالبا باید با یک استرس سنگین مواجه شده باشند ولی در موارد عود مجدد افسردگی، فرد ممکن است با یک عامل تنش زای ضعیف تری، دوره‌های افسردگی بعدی را تجربه کند.


این متخصص مشاوره روانشناسی گفت: مشکلی که این افراد با آن مواجه می‌شوند آن است که برخلاف نیاز بنیادی خود برای برقراری ارتباط عاطفی با نزدیکترین بستگان ازجمله همسر و یا اعضای خانواده خود، سعی در فاصله گرفتن از آنان می‌کنند که این رفتار سبب تنهاتر شدن آنها می‌شود. نتایج این رفتار خود می‌تواند محرک دیگری برای عود سریع‌تر دوره‌های بعدی افسردگی شود.


داودوندی توضیح داد: این روزها به اشتراک گذاری تجربیات شخصی افراد، از ابتلا به بیماری کرونا و یا احساس ناخوشی‌هایی که شاید وجود خارجی هم نداشته باشند، به شکلی گسترده در شبکه های مجازی و در سایت های گفت‌و‌گو مشاهده می.شود. افراد با بیان علائم بیماری خود و سیر تشخیص، درمان و نحوه مبارزه با آن، به‌ویژه در ارتباط با بیماری کرونا سعی در جلب توجه دیگران می‌کنند لیکن باید توجه داشت که این‌ روش اشتراک تجربیات گاه می‌تواند در برخی افراد سبب برانگیختن حس اضطراب و ناتوانی شود. بویژه اینکه یادمان باشد در میان آنها افرادی نیز وجود دارند که از این طریق به دنبال کسب درآمد و یا شهرت اینترنتی هستند.


وی اضافه کرد:  افرادی که در بین نزدیکان خود کسانی را با سابقه اختلالات افسردگی می شناسند.
باید در نظر داشته باشند که بروز یک علامت و در مدت زمان بسیار کوتاه نمی‌تواند نشانه قطعی اختلال افسردگی باشد، بلکه بروز همزمان چند علامت و در مدت زمان معین و مطابق تشخیص متخصصان درمانی الزامی است. بنابراین لازم است به گفته‌های آنان دقت و اهمیت داده شود تا در صورت لزوم از اقدامات سریع و به موقع درمانی بهره ببرند.


وی افسردگی پس از زایمان را نیز در زنان شایع دانست و افزود: مادرانی که در دوران کرونا و به تازگی صاحب فرزند شده‌اند باید مطابق توصیه‌های وزارت بهداشت عمل کرده لیکن باید از نگرانی‌های بی مورد و افراطی در ارتباط با ابتلای احتمالی خود و یا فرزندانشان به کرونا بپرهیزند. در دوران پس از زایمان، مادران حساس تر می شوند و نیاز به حمایت همسر و اقوام نزدیک را دارند بنابراین به دلیل نگرانی از ابتلا به بیماری کرونا، گاه مراقبینی بجز همسر نمی‌تواند در کنار آنان باشد. این شرایط ایجاد شده گاه می‌تواند در اولین تجربه پدر و مادر شدن در همسران احساس تنهایی، اضطراب و افسردگی را ایجاد و تشدید کند.


داودوندی خاطرنشان کرد: افسردگی ممکن است ریشه در تجربه آسیب‌های احساسی، حوادث تلخ کودکی یا اختلال شخصیت و یا زمینه خانوادگی داشته باشد. همچنین اعتماد به نفس پایین، اضطراب و ترس عوامل دیگر پدیدار شدن این اختلال محسوب می‌شود ولی درهرحال آنچه مسلم است اینکه افراد باید تحت درمان.های تخصصی قرار گیرند وگرنه درحالت پیشرفته این اختلال می‌تواند مشکلات جدی‌تری را برای فرد بیمار به وجود آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha