طی چند روز گذشته خبر تخریب خانه برخی از اهالی روستای «ابوالفضل (ع)» با حکم بنیاد مستضعفان رسانه‌ای شد؛ روستایی بدون کد و میان منطقه کیان‌شهر و زردشت در شمال اهواز که بنیاد مستضعفان ادعای مالکیت آن را دارد و حالا با استناد به فعالیت زمین‌خواران در این منطقه حکم تخریب خانه‌ها را گرفته است.

ما هم مستضعف هستیم/تخریب‌ خانه مردم به چه قیمت؟

سلامت نیوز:طی چند روز گذشته خبر تخریب خانه برخی از اهالی روستای «ابوالفضل (ع)» با حکم بنیاد مستضعفان رسانه‌ای شد؛ روستایی بدون کد و میان منطقه کیان‌شهر و زردشت در شمال اهواز که بنیاد مستضعفان ادعای مالکیت آن را دارد و حالا با استناد به فعالیت زمین‌خواران در این منطقه حکم تخریب خانه‌ها را گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، ماجرای اختلاف بر سر مالکیت اراضی میان مردم و نهادهایی چون بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) فقط مربوط به این منطقه نیست و ساکنان بسیاری از مناطق محروم و حاشیه‌ای اهواز چون «کوی سیاحی»، «منبع‌آب» و «کوی سید خلف» هم با چنین معضلی روبه‌رو هستند. با وجود قانونی بودن این ادعاها و حتی تایید فعالیت زمین‌خواران در مناطقی مانند روستای «ابوالفضل (ع)» اما ساکنان این مناطق اهواز که طبق آمار غیررسمی بین 150 تا 200 هزار نفر می‌شوند، در صورت تخلیه جایی برای رفتن ندارند.

از سوی دیگر ساکنان بسیاری از مناطق که مشکلات مشابهی با نهادهای دیگر دارند هم برای قانونی شدن سکونت‌شان به جایی نرسیده‌اند و برای مثال اهالی کوی علوی اهواز بعد از سال‌ها نتوانسته‌اند سند مالکیت خود را از ستاد اجرایی فرمان امام (ره) دریافت کنند و عملا ساکنان غیرقانونی محسوب می‌شوند.


بنیاد در این 30 سال کجا بود؟

اسناد مالکیت بنیاد مستضعفان در روستای «ابوالفضل (ع)» قانونی است و فرمانداری و دادستانی هم آن را تایید می‌کنند، اما امام جماعت روستای «ابوالفضل (ع)» گلایه می‌کند که چرا در طول بیش از 30 سال گذشته بنیاد چنین ادعایی را مطرح نکرده است و حالا بعد از ساخت و ساز خانه‌ها یاد املاکش افتاده است؟  «سید یوسف موسوی» می‌افزاید: «اراضی این منطقه قبل از انقلاب اسلامی کشاورزی بود و بعدا در آن‌ها ساخت‌وساز صورت گرفت.

بنیاد مسکن، جانبازان و بنیاد مستضعفان بعد از انقلاب اسلامی تأسیس شدند و برای اراضی خالی حومه شهر سند زدند. اراضی فعلی دست کشاورزان بوده است که آن را احیا کردند و حتی حق ریشه هم دارند که از نظر کارشناسی ثبت اسناد و کشاورزی تأیید شده،‌ اما حالا که بنیاد ادعای مالکیت کرده است، باید قبل از احراز حق مالکیت خود، صاحب سابق زمین را شناسایی کند.»

به گفته وی، بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن با زبان خود اعلام کردند این اراضی را تصرف کرده‌اند و این یعنی زمین، قبلا صاحبی داشته است. امام جماعت روستای «ابوالفضل (ع)» تصریح می‌کند: «اگر بنیاد جلوی ساخت‌وساز را می‌گرفت، روستایی تشکیل نمی‌شد که بیش از ۳۰۰ خانوار در آن زندگی کنند. از یک سال گذشته بنیاد مستضعفان برای اهالی مزاحمت ایجاد می‌کند در حالی که اگر بنیاد، بنیاد مستضعفان است، مستضعف‌تر از این مردم نیست و باید از آن‌ها حمایت کرد.»

او تاکید می‌کند که در قانون اساسی ذکر شده است هر فرد ایرانی باید یک زمین یا مسکن داشته باشد که هیچ‌کدام از اهالی منطقه سابقه زمین یا مسکنی ندارند.  اهالی منطقه هم مانند ساکنان دیگر مناطق حاشیه‌ای اهواز که با چنین مشکلی روبه‌رو هستند این زمین‌ها را زمین آبا و اجدادی‌شان می‌دانند؛ مردمی که اغلب با کارگری و با هزار زحمت زندگی‌شان را می‌چرخانند.


تخریب‌ خانه مردم به چه قیمت؟

«رحیم کعب عمیر» عضو شورای شهر اهواز هم این صحبت‌ها را به شکلی دیگر مطرح می‌کند. او به همشهری می‌گوید: «اغلب املاک فعلی بنیاد مستضعفان مربوط به وابستگان رژیم پهلوی بود که قطعا با فشار و لابی از دست همین مردم و بومیان منطقه خارج کرده بودند. اما بنیاد مستضعفان نباید بر مبنای این مالکیت غلط پیش برود.»

کعب عمیر تاکید می‌کند که در زمان انقلاب اسلامی و در مرحله واگذاری این املاک به بنیاد مستضعفان یا ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از مردم استعلامی صورت نگرفته است که آیا درباره املاک ادعایی دارند یا خیر و حالا با استناد به همان نقل و انتقال بدون استعلام، ادعای مالکیت مناطق زیادی مطرح می‌شود.  او توضیح می‌دهد: «برای مثال کوی سیدخلف در شمال کیان‌پارس اهواز بیش از 700 سال قدمت دارد که پیش از انقلاب اسلامی از مردم تصرف شده و به نام شرکت «مزدیسنان» سند خورده بود. بعد از انقلاب اسلامی این اراضی از سوی دولت به سازمان اموال تملیکی واگذار شد در حالی که باید به ساکنان اصلی و بومیانی اختصاص می‌یافت که زمین‌هایشان را از دست داده بودند.

در نمونه دیگر، در «کوی مدرس (خروسی)» سه چهارم اراضی به نام اداره تملیک و یک چهارم  به نام بنیاد مستضعفان است در حالی که 40-50 سال پیش مردم این زمین‌ها را از یک فرد خریده‌اند و حالا بنیاد می‌گوید دوباره بیایید خانه خودتان را از من بخرید. بنیاد املاک زیادی در دست افراد قدرتمند دارد. چرا نمی‌رود آن‌ها را بگیرد؟ مگر اسم این نهاد بنیاد مستضعفان نیست؟ این مردم هم مستضعف هستند، پس چرا  با آن‌ها این‌گونه برخورد می‌شود؟ این برخورد اصلا شایسته نیست و باید در آن تجدید نظر کرد.»

به گفته وی، این چرخه باطل مالکیت در بسیاری از مناطق حاشیه‌ای اهواز وجود دارد که تخریب و بازپس‌گیری آن‌ها با جمعیتی بیش از 150 هزار نفر تبعات اجتماعی زیادی خواهد داشت.  این عضو شورای شهر اهواز البته به نکته دیگری هم اشاره می‌کند و آن، توسعه اهواز و نیاز این کلانشهر به فضا برای سرریز جمعیت، سرانه ورزشی، فضای سبز و مراکز آموزشی است. او می‌گوید: «این اراضی در دهه 40 و پیش از توسعه اهواز تصرف شده است. الان برای توسعه شهر و سرریز جمعیت به زمین‌های حاشیه‌ای نیاز است و مالکیت بنیاد مستضعفان و نهادهای مشابه مشکل ایجاد می‌کند. سرریز جمعیت اهواز در کجا باید ساکن شوند؟»


خرید و فروش زمین‌های روستای «ابوالفضل (ع)»بسیاری از نهادهای رسمی از جمله فرمانداری معتقدند قرار نیست مردم مستضعف هر جایی خانه بسازند و حتی تاکید می‌کنند مشکل روستای «ابوالفضل (ع)» نتیجه شیطنت برخی زمین‌خواران است که مردم را سپر کرده‌اند. «علی بیرانوند» معاون دادستان اهواز پیش از این تاکید کرده بود زمین‌خوارانی در روستای «ابوالفضل (ع)» منطقه زردشت اهواز اقدام به خرید و فروش زمین‌های بنیاد مستضعفان کرده‌اند.

به گفته وی، روستا در تقسیمات سیاسی و کشوری دارای کد مصوب نیست و به نظر می‌رسد برخی از افراد اصلی فروشنده از محل فروش این اراضی املاکی در تهران خریداری و سرمایه‌گذاری کرده‌اند.«علی بلم‌چی» بخشدار مرکزی اهواز همین توضیحات را می‌دهد و به همشهری می‌گوید: «این منطقه روستا نیست و کد روستایی ندارد. اما به صورت کلی در این منطقه زمین‌خواری صورت گرفته است و متاسفانه برخی‌ها از مردم سوءاستفاده کرده‌اند. 10-15 خانوار قدیمی هستند، اما این منطقه قدمت چندانی هم ندارد.

در چند روز گذشته خانه‌ای خراب نشده است، بلکه پی‌زنی‌های جدید تخریب شده است تا منطقه گسترش نیابد.»با وجود این همچنان بسیاری از فعالان اجتماعی، کارشناسان و نمایندگان استان معتقدند برخورد قهری با مردمی که هیچ نقشی در این خرید و فروش ندارند،‌ درست نیست. دعوا بر سر مالکیت در بسیاری از مناطق دیگر هم وجود دارد و چوب آن را شهروندانی می‌خورند که نه زمین‌خواری کرده‌اند و نه جایی برای رفتن دارند. 

  فرمانداری اهواز، اداره کل بنیاد مستضعفان اهواز و همچنین بنیاد مستضعفان کشور هیچ‌کدام درباره اتفاقات چند روز گذشته اهواز پاسخگو نبودند، اما نباید فراموش کرد هر سازمان چه عنوانی را یدک می‌کشد تا لابه لای تصمیمات مدیریتی و مبارزه با فساد و زمین‌خواری، مردم به ویژه قشر ضعیف و محروم جامعه قربانی نشوند.با این حال رئیس مجمع نمایندگان خوزستان از پیگیری برای حل مشکل اهالی روستای «ابوالفضل (ع)» خبر می‌دهد که بسیاری از آن‌ها ساکنان قدیمی این منطقه هستند. «سید کریم حسینی» توضیح می‌دهد که قرار است ملاقاتی با رئیس بنیاد مستضعفان کشور صورت گیرد و درباره حل مشکل این منطقه رایزنی شود.


تعیین تکلیف اراضی تصرفی بر مبنای قانون

نمونه‌های مشابه روستای «ابوالفضل (ع)» در دغاغله، سید خلف، چنیبه، دابوهیه، خیط، دامغه و لذه وزرگان هم وجود دارد و استاندار خوزستان در این باره می‌گوید:‌ «بسیاری از زمین‌های اهواز تصرفی است و مالکیت آن‌ها متعلق به بنیاد مستضعفان یا منابع طبیعی و نهادهای دیگر است. ما طبق قانون و با توجه به راهکارها و دستورالعمل‌های راه و شهرسازی به دنبال تعیین تکلیف مالکیت این زمین‌ها و صدور سند برای مردم هستیم. مشکل برخی مناطق حل شده است و مشکل مناطق دیگر هم در دست پیگیری است،‌ اما به هر حال این روند باید طبق قانون پیش برود و مردم هم باید تابع قانون باشند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha