سلامت نیوز : رئیس جامعه متخصصان داخلی گفت: یكی از اتفاقاتی كه با بالارفتن دمای محیط صورت می‌گیرد كم‌شدن آستانه تحمل روحی و روانی افراد است كه در همین زمینه مشاهده می‌كنیم در تابستان‌ها نزاع و درگیری و پرخاشگری‌ها افزایش می‌یابد.

ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با فارس؛ اظهار داشت: با بالارفتن درجه حرارت محیط از 35 درجه بیشتر، بدن شروع به دفاع كردن می‌كند و آرام آرام عروق سطحی بدن گشاد شده خون بیشتری به محیط می‌رسد و در نتیجه فرد عرق می‌كند.

وی افزود: فرد به همراه عرق‌كردن مقدار زیادی پتاسیم و سدیم خود را نیز از دست می‌دهد و البته خون كمتری هم به اعضای اصلی بدن مانند مغز و قلب می‌رسد. لذا ممكن است در این دماها درصد افرادی كه به سكته‌های قلبی و مغزی می‌رسند افزایش ‌یابند.

خسرونیا تصریح كرد: از طرف دیگر سدیم و پتاسیم دفع شده از بدن موجب كندی ضربات قلب و ضعف و بی‌حالی فرد می‌شود كه با بالارفتن بیشتر دما این نشانه‌ها نیز بیشتر شده و فرد نیاز به نشستن در محیط خنك و مصرف مایعات زیاد پیدا می‌كند.

وی گفت: شروع گرمازدگی معمولاً با خشكی دهان، چشم، ضعف، بی‌حالی و كم شدن ادرار است كه اگر كم شدن ادرار ادامه یابد می‌تواند نارسایی كلیه را در پی داشته باشد و حتی برخی از افراد را دچار دیالیز كند.

خسرونیا یادآور شد: فردگرمازده بهتر است مایعات فراوان بنوشد و به سرعت خود را به یك مكان خنك برساند و اگر فرد حالت بی‌حالی شدید و اسهال دارد باید به سرعت به بیمارستان برود و تحت درمان تخصصی قرار گیرد.

وی گفت: برای جلوگیری از گرمازدگی لازم است سالمندان و كودكان بیرون از منزل تا حد امكان نیایند و افرادی كه مجبورند در ساعت گرم روز بیرون بیایند از لباس‌های روشن و سفید استفاده كنند. همچنین مایعات زیاد مصرف كنند.

رئیس جامعه متخصصان داخلی خاطر نشان كرد: یكی از اتفاقاتی كه بالارفتن دمای محیط صورت می‌گیرد كم‌شدن آستانه تحمل روحی و روانی افراد است كه در همین زمینه مشاهده می‌كنیم در تابستان‌ها نزاع و درگیری و پرخاشگری‌ها افزایش می‌یابد. كه البته باید افراد خود را كنترل كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha