یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
کد خبر: 298689

رئیس‌جمهور با تاکید بر انجام امور مردم در ادارات از طریق فضای مجازی گفت: می‌دانم این کار سخت است و برخی بخش‌ها نعوذبا... برای برخی از امور خلاف قانون زیر بار نمی‌روند، اما اگر به دنبال مقابله با فساد هستیم الان زمانش است. اهم اظهارات حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا را در ادامه می‌خوانید.

واکسن کرونا هنوز هیچ نتیجه قطعی نداده است

سلامت نیوز:رئیس‌جمهور با تاکید بر انجام امور مردم در ادارات از طریق فضای مجازی گفت: می‌دانم این کار سخت است و برخی بخش‌ها نعوذبا... برای برخی از امور خلاف قانون زیر بار نمی‌روند، اما اگر به دنبال مقابله با فساد هستیم الان زمانش است. اهم اظهارات حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا را در ادامه می‌خوانید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،موج اول در نوع خودش سخت بود برای اینکه با این ویروس و خطرات آن و اینکه چه نوع دارو و درمانی می‌تواند مفید باشد یا چه مراقبتی اهمیت بیشتری دارد، آشنا نبودیم، پس از اسفند تا اواخر فروردین، دو ماه بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم. موج دوم کرونا اما از اواخر خرداد آغاز شد و تمام تیر و مردادماه را هم در بر گرفت، این موج تا حدی با موج اول متفاوت بود، به‌طوری‌که این موج وسیع‌تر و سنگین‌تر بود و ویروس مهاجم‌تر شده بود.


در میان جانباختگان، جوانان در سنین 30 تا 40 سال را مشاهده می‌کنیم، درحالی‌که در موج اول این آمار کم بود اما در موج دوم بیشتر شده است و علاوه بر این در موج دوم استان‌های زیادی درگیر شده‌اند.بدانیم برای اینکه در نمودارهای استانی، کرونا یک میلی‌متر کاهش پیدا کند و روند و شرایط عادی آغاز شود، خیلی تلاش شده است. اینکه امروز به نمودار برخی استان‌ها با یک نفس راحت و لبخند نگاه می‌کنیم که تا چه اندازه از پیک قبلی فاصله گرفته، با تلاش همه این پیک، پایین آمده و خط صاف شده و شرایط آرامش‌بخش شده است، بنابراین قدر این کار بزرگ را باید بدانیم.


از طرف دیگر، اگر ما نمی‌توانیم به خاطر ویروس یک آزمون برگزار کنیم پس چطور می‌گوییم مغازه‌ها باز باشد؟ پس چطور می‌گوییم در این شرایط اداره‌ها باز باشد؟ پس چطور در شرایط این ویروس می‌توانیم اجازه دهیم مردم سفر بروند؟ اینها همه مشابه هم هستند. چطور بازار باز است؟ مغازه باز است؟ ادارات باز است؟ اتوبوس و مترو باز است؟ سفرها به استان‌ها آزاد است؟ این آزمون هم مثل همان‌هاست.


برای واکسن این بیماری خیلی تلاش شده است. کشورهای مختلف کار خود را شروع کرده‌اند و برخی از فاز اول و برخی از فاز دوم سخن می‌گویند. معروف است که 180 مرکز در دنیا مشغول ساخت واکسن هستند، البته رقم‌های بالاتر از این هم وجود دارد اما هنوز با اطمینان راجع به هیچ واکسنی نمی‌توان سخن گفت و هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم.


باید به شرایطی برسیم که سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ما بگویند که واکسنی وجود دارد که اولا موثر است، بی‌خطر است و تا مدتی ماندگاری دارد و حفظ می‌کند. همین چند روز پیش سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که ما تا مهار کامل این ویروس دو سال فاصله داریم.با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی: ادارات ما هم باید به همین شکل رفتار کنند.

مسئولان اداری باید به ادارات بگویند که این پروتکل‌ها مال تیر و مرداد فقط نبوده و نیست. این تا پایان سال حداقل ادامه دارد. ما زمانی می‌گفتیم هر هفت دقیقه یک فوتی داریم، ممکن است فردا به هر پانزده دقیقه یک فوتی برسیم، یا در هر بیست دقیقه یک فوتی باشد اما نباید دلیل شود که دستورالعمل‌ها را کنار بگذاریم. اگر باز هم رعایت پروتکل‌ها شل شود باز هم شاهد شیوع مجدد می‌شویم. برخی می‌گویند پیک سوم در راه است. باید گفت که این دست خود ماست.


مجددا دو چیز را اینجا تاکید می‌کنم، یکی دولت الکترونیک و دیگری سلامت الکترونیک. این دو امر بسیار برای ما مهم است. در دولت الکترونیک مردم از خانه خارج نمی‌شوند، به بانک، اداره ثبت و دیگر ادارات نمی‌روند و از خانه مشکل خود را حل می‌کنند.رئیس‌جمهور تاکید کرد: من باز هم می‌گویم، اگر اداره‌ای کاری را بشود از فضای سایبری انجام دهد اما به طرف بگوید که باید حضوری بیایی، این باید حتما تنبیه شود.

از آن تنبیه‌هایی که انفصال سه‌ماهه و شش‌ماهه بود. آن دفعه هم گفتم اگر کسی مردم را وادار می‌کند که بیایید. مردم را به جامعه می‌کشاند، وقت‌شان را صرف می‌کند و می‌گوید توی صف این اداره بیاید، با او برخورد شود.در بخش سلامت هم همینطور است. پرونده سلامت الکترونیک هم به‌خوبی پیش رفته است. از آقای نمکی و آقای جهرمی تشکر می‌کنم و می‌خواهم ما هرچه سریع‌تر مسیر سلامت الکترونیک را به پایان برسانیم.

نسخه‌ها الکترونیکی داده شود و مردم جز در موارد ضروری نیازی نداشته باشند که در مراکز درمانی حاضر شوند. من می‌دانم این کار سخت است. می‌دانم برخی بخش‌ها زیربار نمی‌روند. می‌دانم بخشی از ادارات ما نیاز به حضور دارند. نعوذ با... برای برخی از امور خلاف قانون! می‌دانم برخی از شهرداری‌ها نیاز به حضور دارند، اما ما باید برخورد کنیم.


اگر می‌خواهیم با فساد برخورد کنیم، جا و زمانش همینجاست. موقعیتش همین الان است. بیاییم همه را تا جایی که امکان دارد محدود کنیم مگر مواردی که حضور ضرورت دارد و آن بحث دیگری است.برای ما مهم است که محرم پرشوری را بگذرانیم اما بعد از عاشورا و یکی‌دو هفته که گذشت شاهد بالارفتن آمار و نمودارهای ابتلا در هیچ نقطه‌ای نباشیم و پیک جدیدی شروع نشود. آنجا نقطه افتخار برای ما است.

من برای ماه محرم به وزیر ارتباطات تاکید می‌کنم که روی افزایش پهنای باند و دسترسی به اینترنت در تمام کشور کار کند. الان همه تکایا و حسینیه‌ها آدرسی می‌دهند تا در فلان شبکه سایبری مداحی و سخنرانی ما را تماشا کنید. پس باید پهنای باند ما ظرفیت لازم را داشته باشد.


من از وزیر ارتباطات می‌خواهم که در این مدت به هیچ مسئولی در این زمینه مرخصی داده نشود باید در تاسوعا و عاشورا سر کار باشند و مراقبت کنند چون این کار دادن مرخصی می‌تواند برنامه‌ریزی‌های عزاداری را مختل کند چرا که همه بر شبکه‌های مجازی و پخش از طریق آن حساب کرده‌اند و البته صداوسیما هم در این زمینه کار خودش را انجام می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha