سلامت نیوز : مطالعات نشان داده است كه استعمال دخانیات خطر ابتلا به سرطان پوست را دو برابر افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا سرطان پوست یك تومور بدخیم بر روی پوست است كه به دلایل مختلفی ممكن است ایجاد شود.

رایج‌ترین سرطان‌های پوست شامل Basal cell cancer (تومور بدخیمی كه بر روی پوست صورت ایجاد شده و به آرامی رشد می‌كند و درمان آن به وسیله رادیولوژی و عمل جراحی امكان پذیر است)، Squasmous cell cancer (نوعی سرطان پوستی كه معمولا در لایه‌ مخاطی پوست توسعه می‌یابد)، melanoma (تومور سیاه رنگ قشرعمیق پوستی) هستند.

سرطان پوست معمولا درلایه بیرونی پوست ایجاد می‌شود بنابراین تومور به روشنی قابل مشاهده و این خود موجب تشخیص این بیماری در مراحل اولیه می‌باشد. سرطان پوست نسبت به سرطان‌های ریه، سرطان سینه و پروستات و سرطان روده راحت‌تر قابل تشخیص است و این سرطان در بین جوانان بین 20 تا 39 سال رایج‌تر است.

عوامل بروز سرطان پوست

85 درصد دلیل بروزاین سرطان را تماس مستقیم پوست با نورخورشید شناخته‌اند. مطالعات نشان داده است كه استعمال دخانیات خطر ابتلا به سرطان پوست را دو برابر افزایش می‌دهد.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض تشعشعات UV نیز ممكن است هم از طریق آسیب مستقیم DNA و هم از طریق آسیب غیر مستقیم DWA منجر به سرطان پوست شود. نور خورشید در بین ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر به بیشترین شدت خود می‌رسد. بنابراین قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید یا اشعه UV منجر به سر طان پوست می‌شود.

تاثیرات اولیه‌ای كه اشعه UV بر سطح پوست می‌گذارد موجب آفتاب سوختگی، قرمز شدن پوست و در صورتی كه بیش از حد در معرض این اشعه قرار بگیرد، موجب تاول زدن پوست می‌شود. لكه‌های سیاه روی پوست در اثر اشعه UVB فعال شده و باعث ماندگاری لكه‌ها بر روی پوست می‌شوند.

زخم‌های التیام ناپذیرمزمن به خصوص سوختگی‌ها براساس ظاهر آنها زخم‌های مارجولین (Marjolins ulcer) نامیده می‌شوند كه می‌توانند در سرطان نوع squamous cell carcinamo توسعه یابند.

عوامل ژنتیكی، مانند سلول‌هایی كه موجب به وجود آمدن لكه‌های سیاه و تیره روی پوست می‌شوند و یا خال های سیاه و گوشتی كه مادر زادی در فرد به وجود می‌آید، این لكه‌ها و خال ها و تغییر در اندازه آنها در هنگام تولد و یا تا دوره شش ماهگی بر روی پوست ظاهر می‌شوند. خال های گوشتی بزرگتر از 20 میلی‌متر بیشتر در خطر ابتلا به سرطان پوست هستند.

اغلب در رابطه با squamous cell carcinamo در دستگاه تناسلی، مقعد، دهان، حلق و انگشتان به وجود می‌آید. اغلب معتقدند كه واكسن HPV ممكن است به جلوگیری از این سرطان ها كمك كند.

علائم سرطان پوست

علائم سرطان پوست متفاوتند از جمله تغییرات پوستی التیام ناپذیر، ایجاد زخم در پوست، تغییر رنگ پوست و تغییر در خال‌های سیاه موجود در پوست.

تومورbasal cell carcinoma معمولا به صورت مرواریدی سخت و برآمده برروی پوست سر، گردن و شانه‌ها به وجود می‌آید. گاهی اوقات مجراهای خونی كوچك در بین تومور دیده می‌شود و بستن كبره و خون ریزی در مركز تومور به طور مكرر افزایش می‌یابد.

زخم‌ها در سرطان squamous cell carcinamo در اثر تماس با نور خورشید قرمز و مشمع روی زخم ضخیم شده و به صورت یك توده‌ بزرگ در می‌آید، این نوع سرطان دومین سرطان رایج پوستی به شمارمی‌آید كه خطرناك است اما نه به خطرناكی melanoma، اكثر melanomaها به صورت زخم‌های سیاه و قهوه‌ای هستند. تغییردر اندازه،‌ شكل و رنگ خال‌های سیاه از نشانه‌های بدخیم بودن این نوع سرطان پوست هستند. از دیگر علائم سرطان به وجود آمدن خال‌های سیاه جدید در طول كودكی و یا درد و خارش و زخم و خون‌ریزی است. تومورها در merkell cell carcinoma اغلب سریع‌تر رشد كرده، قرمز نمی‌شوند و برآمدگی‌ها درد و خارش ندارند.

راههای پیشگیری سرطان پوست

اگرچه رفع كامل سرطان پوست امكان پذیر نیست اما می‌توان خطر توسعه آن را تا میزان قابل توجهی با رعایت اصولی مانند پرهیز از استعمال دخانیات، پرهیز از قرار گفتن در معرض اشعه فرابنفش uv، پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول روز به خصوص در بین ساعات 9 صبح تا 4 بعدازظهر، پوشیدن لباس‌های پوشیده، آستین بلند و استفاده از طیف‌های وسیع كرمهای ضد آفتاب كاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha