به دنبال برخی اظهار نطرها درمورد تکمیل سدهای نیمه ساخته در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای این دریاچه می‌گوید که تا هفت سال دیگر که دریاچه ارومیه به طور کامل احیا می‌شود، هرگونه بارگذاری جدید در حوضه آبریز ممنوع است.

واکنش ستاد احیای دریاچه ارومیه به خبر تکمیل سدهای نیمه ساخته در حوضه آبریز دریاچه

سلامت نیوز:به دنبال برخی اظهار نطرها درمورد تکمیل سدهای نیمه ساخته در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای این دریاچه می‌گوید که تا هفت سال دیگر که دریاچه ارومیه به طور کامل احیا می‌شود، هرگونه بارگذاری جدید در حوضه آبریز ممنوع است. اگر قرار باشد سدهای نیمه ساخته تکمیل شوند وزارت نیرو باید آب بیشتری را به سمت دریاچه ارومیه رها کند. به همین دلیل کار برای وزارت نیرو بسیار پیچیده خواهد شد. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، اخیرا سید سلمان ذاکر - نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی - اظهار کرده است که با دستور وزیر نیرو و در راستای احیای دریاچه ارومیه، ساخت و تکمیل سدهای نازلو چای و باراندوز چای ارومیه انجام می‌شود.


وی همچنین گفته است که اعتبارات زیادی برای احداث این سدها هزینه شده و نباید بیت المال پایمال شود. احیای این سدها برای کشاورزی منطقه بسیار حائز اهمیت و لازم است این پروژه‌های نیمه تمام به سرانجام برسند. 


این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که پیش از این ساخت سدهای بی‌رویه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و به دنبال آن عدم تامین حقابه به عنوان یکی از عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه عنوان شده بود. با این حال هنوز هفت سال تا احیای کامل دریاچه ارومیه فاصله داریم و ستاد احیای دریاچه نیز هرگونه بارگذاری جدید در حوضه آبریز این دریاچه را تا احیای کامل آن ممنوع کرده است.


مسعود تجریشی - مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در این باره اظهار کرد: ما در ستاد احیای دریاچه ارومیه مصوب کردیم که تا احیای کامل دریاچه هیچ سد جدیدی ساخته نشود و سدهای موجود در حوضه آبریز نیز آبگیری نشوند، حتی در آن زمان سدی روی رودخانه آجی‌چای ساخته شده و آماده بهره‌برداری بود اما قرار شد که آب این سد فقط برای دریاچه ارومیه رهاسازی شود. ماه گذشته قرار بود که دریاچه‌ای در تبریز ایجاد شود و از آب این سد برداشت کنند اما ما مجوز این کار را ندادیم.


وی با اشاره به قوانینی که در حوزه حقابه‌های زیست محیطی وجود دارد، تصریح کرد: بر اساس قوانین موجود سالانه ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب حقابه دریاچه ارومیه است و سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند مطالبه‌گر پرداخت حقابه از جانب وزارت نیرو باشد.تجریشی با بیان اینکه وزارت نیرو موظف است که مطالعاتی را انجام دهد و بر اساس آن‌ها منحنی بهره‌برداری از سدهای حوزه آبریز را با توجه به نیاز آبی دریاچه مشخص کند، گفت:

اگر قرار باشد سد جدیدی ساخته شود به جز ستاد احیای دریاچه ارومیه، سازمان حفاظت محیط زیست نیز می‌تواند با آن مخالفت کند، چون اولین موضوعی که سازمان محیط زیست به آن خواهد پرداخت این است که در صورت احداث سد جدید حقابه دریاچه ارومیه چگونه پرداخت خواهد شد؟
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: درحال حاضر شرایط نسبت به چند سال گذشته فرق کرده است و تقریبا ساخت یک سد بدون انجام مطالعات و دریافت مجوزهای لازم و در عین حال پرداخت حقابه دریاچه ارومیه غیر ممکن است.


وی درباره سدهای نیمه ساخته در حوزه آبریز دریاچه ارومیه نیز توضیح داد: هرگونه فعالیتی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۶ انجام شود باید آب را به سمت دریاچه هدایت کند پس از آن و بعد از احیای کامل دریاچه ارومیه نیز وزارت نیرو باید مطالعاتی را روی سدهای نیمه کاره حوضه آبریز دریاچه انجام دهد.

اگر بخواهد این سدها را تکمیل کند باید آب بیشتری را به سمت دریاچه رها کند. از این‌رو کار برای وزارت نیرو بسیار پیچیده خواهد شد. تجریشی در پایان با اشاره به اینکه ساخت بعضی سدها در حوضه آبریز ارومیه هیچگونه توجیهی ندارد، گفـت: ممکن است وزارت نیرو در مطالعات خود به این نتیجه برسد که برخی از این سدها را از مدار خارج کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha