یافته‌های یک پژوهش بین‌المللی که می‌تواند به شکلی ویژه مورد توجه دست‌اندرکاران امور سلامت در کشور ما نیز قرار گیرد، نشان می‌دهد که آلودگی‌های ناشی از وجود دود در هوا، می‌تواند بچه‌ها را حتی در شکم مادرشان هدف آسیب‌های تنفسی قرار دهد.

آلودگی هوا به جنین هم رحم نمی کند

سلامت نیوز: یافته‌های یک پژوهش بین‌المللی که می‌تواند به شکلی ویژه مورد توجه دست‌اندرکاران امور سلامت در کشور ما نیز قرار گیرد، نشان می‌دهد که آلودگی‌های ناشی از وجود دود در هوا، می‌تواند بچه‌ها را حتی در شکم مادرشان هدف آسیب‌های تنفسی قرار دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد کودکانی که هنگام حضور در رحم مادر، در معرض آلودگی هوای ناشی از آتش‌سوزی معادن زغال‌سنگ در نیروگاهی در استرالیا قرار گرفته بودند، در سنین 2 تا 4 سالگی نشانه‌هایی مبتنی بر عفونت‌های تنفسی و خس‌خس سینه را نشان داده‌اند و این موضوع باعث شده است که در این منطقه، فراخوانی برای بررسی بهداشت عمومی و حمایت از زنان باردار و فرزندان آن‌ها داشته باشد.

در این آتش‌سوزی که در معدن زغال‌سنگ موسوم به هازلوود و در فوریه سال 2014 رخ داده است، تعداد زیادی از مردم در ناحیه لاتروب ایالت ویکتوریا به مدت 6 هفته در معرض میزان بالای آلودگی هوا قرار گرفته بودند.

در پژوهش فوق که در این خصوص توسط دانشمندان انستیتوی تحقیقات پزشکی منزیس دانشگاه تاسمانی استرالیا انجام شده است، 79 کودک هنگام اتفاق مزبور در رحم مادر خود بودند، 81 نفر در سنین صفر تا دو سالگی قرار داشتند و 129 نفر نیز در حوزه این واقعه قرار نگرفته بودند.

این محققان دریافتند در کودکانی که هنگام آتش‌سوزی در رحم مادران خود قرار داشتند، به ازای هر 10 میکروگرم بر مترمکعب روزانه افزایش در معرض بودن برای آلاینده‌های PM2.5، گزارشات مربوط به آبریزش بینی، سرفه و خس‌خس سینه و همچنین مراجعه به پزشک برای عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی، سرماخوردگی و یا آنفولانزا نیز افزایش داشته است.

در این میان، افرادی که در اوایل کودکی در معرض 100 میکروگرم بر مترمکعب آلاینده‌های PM2.5 به‌صورت 24 ساعته قرار داشتند، افزایش استفاده از مواد استنشاقی مربوط به آسم را نشان داده‌اند.

مجریان این تحقیق اظهار داشته‌اند: «یافته‌های ما حاکی از آن است که حساسیت به عفونت‌های حاد تنفسی کودکانی که هنگام حاملگی مادر در معرض آلودگی شدید هوا قرار گرفته بودند، بسیار بیشتر بوده است. حوادث شدید این‌چنین که منجر به تولید دود فراوان در مقاطع زمانی مختلف می‌شود، در استرالیا و سایر نقاط جهان، امری رایج است و با تغییر آب‌وهوا تعداد آن‌ها افزایش نیز می‌یابد».

آن‌ها افزوده‌اند: «یافته‌های ما آسیب‌پذیری ویژه کودکان متولدنشده و نوزادان را نسبت به چنین دوره‌های آلودگی نشان می‌دهد و اهمیت حفاظت از آن‌ها در این مراحل حساس رشد را مشخص می‌سازد».

بر اساس این یافته‌ها که در نشریه Medical Journal of Australia منتشر شده‌اند، محافظت از زنان باردار و کودکان خردسال هنگام وقوع چنین وقایعی و همچنین در زمان بروز آلودگی‌های شدید هوا، بایستی در صدر اقدامات حمایتی از سلامت آن‌ها قرار بگیرد.

این نتایج پژوهشی با توجه به افزایش روزافزون آلودگی‌های محیطی در کشور ما ایران و به‌ویژه در مناطقی نظیر خوزستان که با آتش زدن مزارع نیشکر در فصول برداشت مواجه هستند، بایستی به شکلی ویژه مورد توجه قرار گیرند تا از رسیدن آسیب‌های درازمدت به نوزادان و کودکان جلوگیری به عمل آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha