سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 298824

اكنون كه ویروس كووید-19 خیلی از مشاغل و حرفه‌های مختلف را به ورطه تعطیلی كشانده و روزانه جان عزیزان‌مان را می‌گیرد، شایسته است عزاداری‌های امسال ما در دو ماه محرم و صفر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همراه باشد تا سلامت عزاداران سرور و سالار شهیدان به خطر نیفتد.

سلامت غذا و مخلفات نذری از دیدگاه طب سنتی

سلامت نیوز: اكنون كه ویروس كووید-19 خیلی از مشاغل و حرفه‌های مختلف را به ورطه تعطیلی كشانده و روزانه جان عزیزان‌مان را می‌گیرد، شایسته است عزاداری‌های امسال ما در دو ماه محرم و صفر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همراه باشد تا سلامت عزاداران سرور و سالار شهیدان به خطر نیفتد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،با توجه به این‌كه طب سنتی تدابیر كلی برای مواجهه و مقابله با شیوع عفونت و انواع بیماری‌ها دارد، علاوه بر عمل به دستورات بهداشتی ستاد ملی مقابله با كرونا، دكتر الهام پارسا پزشك متخصص طب سنتی در گفت‌وگویی كوتاه، نكات زیر را برای آگاهی عزاداران حسینی در رابطه با نحوه عزاداری و نوع نذری‌دادن و نذری‌گرفتن با ما در میان گذاشته است.در روزهای درگیری با بیماری كرونا شركت در مراسم عزاداری در فضاهای دربسته اكیدا توصیه نمی‌شود، زیرا از نظر طب سنتی تهویه بد و هوای آلوده سبب ضعف مغز می‌شود.

بعد از سینه‌زنی و تعریق زیاد مصرف نوشیدنی‌ها و شربت‌های خیلی خنك و دارای یخ مناسب نیست. نوشیدنی‌ها بهتر است در یخچال یا به‌طور غیرمستقیم با قراردادن ظرف نوشیدنی بین یخ‌ها خنك شود.خوردن غذاهای بسیار پرچرب و پرادویه و شور به‌خصوص برای سلامت افرادی كه مزاج گرم و خشك دارند در این روزهای گرم آسیب‌زاست.

تشنگی بعد از غذاهای چرب از مواردی است كه افراد را به سمت مصرف زیاد مایعات خیلی سرد و نوشابه و هنداونه سوق می‌دهد. خوردن نوشیدنی‌های خنك نه‌تنها این نوع تشنگی را برطرف نمی‌كند بلكه آن را بدتر می‌كند. بهترین نوشیدنی برای برطرف‌كردن عطش ناشی از غذاهای بسیار چرب،آب‌جوش، شربت آبلیمو یا سكنجبین است.

كسانی كه توفیق نذری‌دادن دارند برای این‌كه عزاداران دچار مشكلات گوارشی نشوند، بهتر است از مواد اولیه مرغوب استفاده كرده و تا حد امكان در تهیه غذاها از گوشت گاو و گوساله استفاده نكرده، خورش‌ها كم‌چرب و حبوبات غذا به طور كامل پخته و از برنج ایرانی استفاده شود.انتخاب مخلفات همراه نذری‌ها باید با آگاهی بیشتری صورت بگیرد. مصرف ماست، دوغ، هندوانه و... همراه غذا برای هیچ مزاجی توصیه نمی‌شود.

اما مصرف سبزی‌خوردن در صورتی كه به‌صورت بهداشتی، شسته و ضدعفونی شود همراه غذا اشكال ندارد.انواع شله‌زرد، فرنی و شیر برنج در صورتی كه با برنج ایرانی و كم‌روغن و به صورت بهداشتی طبخ‌شده باشند، خوراكی‌های مناسبی هستند.در بین آش‌های نذری، آش رشته به‌دلیل ایجاد مواد غلیظ در بدن كمتر توصیه نمی‌شود اما آش جو گزینه مناسبی است.

حلوا، غذایی غلیظ با هضم سخت بوده و بهتر است این خوراكی خوشمزه از نذری‌ها حذف شود.در بین نوشیدنی‌های خنك بهتر است از نوشیدنی‌های طبیعی و شربت‌های مناسب با مزاج معتدل مانند شربت گلاب و بیدمشك و زعفران و... استفاده شود.در صورت پذیرایی، چای با فاصله از غذا میل و چای كمرنگ و با شیرینی‌های طبیعی مثل كشمش و توت و خرما، آن هم به میزان كم خورده شود.

شیر نذری بهتر است با مقداری دارچین جوشیده شده و بدون افزودن شكر بین عزاداران توزیع شود.در نظر داشته باشید كه باتوجه به بیماری كرونا بهتر است، قبل از مصرف، غذاهای نذری خوب داغ شده و سپس خورده شود.استفاده از غذاها، نوشیدنی‌ها و خوراكی‌های بسته‌بندی در حفظ سلامت عزاداران اهمیت ویژه‌ای دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha