سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
کد خبر: 298842

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرانجام پس از 8‌ماه که از شیوع بیماری کرونا در ایران می‌گذرد، اذعان کرد که این صنعت، در حال ورشکستگی است و تاکنون 12هزار میلیارد تومان نیز آسیب دیده است.

نامه دیرهنگام به رئیس جمهور

سلامت نیوز:وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرانجام پس از 8‌ماه که از شیوع بیماری کرونا در ایران می‌گذرد، اذعان کرد که این صنعت، در حال ورشکستگی است و تاکنون 12هزار میلیارد تومان نیز آسیب دیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،علی‌اصغر مونسان این سخنان را در شورای معاونان و مدیران وزارت میراث فرهنگی ابراز کرد و خبر داد که با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، هشدار داده است نیمه دوم امسال بیکاری گسترده دامان صنعت گردشگری ایران را خواهد گرفت.

اظهارات دیرهنگام علی‌اصغر مونسان درخصوص وضعیت وخیم صنعت گردشگری ایران و حتی نامه هشدارآمیز او به رئیس‌جمهوری در مورد وقوع بیکاری گسترده در صنعت گردشگری، درست در شرایطی ابراز شده است که بسیاری از هتل‌ها و شرکت‌های خدمات گردشگری از ماه‌ها قبل تعطیل، ورشکسته شدند و یا به مهاجرت اجباری به بازار بورس و سرمایه تن دادند و از این صنعت خداحافظی کردند.

ماه‌هاست که فعالان صنعت گردشگری ایران در رسانه‌ها ازجمله در همین  فریاد می‌زنند که باید فکری برای نجات صنعت در حال نابودی گردشگری ایران شود. اما وزیر میراث ‌فرهنگی حالا ترجیح داده است درست در آستانه هفته دولت اعتراف کند با صنعت درحال ورشکستگی‌ و موج بیکاری گسترده در آن مواجه هستیم.کالبد نحیف و زخم‌خورده گردشگری شهریورماه در تقویم گردشگری ایران آخرین‌ماه از فصل سفر است.

اما این‌بار کرونا و اتفاقات پیش‌از آن کاری با صنعت گردشگری کشور کرده است که حتی هشدار علی‌اصغر مونسان، وزیر گردشگری به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز زخم‌های کالبد نحیف گردشگری ایران را التیام نخواهد داد.هفته گذشته، امیر سزاوار، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان خراسان رضوی اعلام کرد که در 6 ماه گذشته خسارت وارد شده به هتل‌های شهر مشهد حدود ۹۰۰میلیارد تومان است.

به‌گفته او، تنها 60هتل از 238هتل موجود در شهر مشهد یعنی یک چهارم از هتل‌های این شهر به ضریب اشغال تا 6درصد رسیدند و 80درصد از 9هزار شاغل مستقیم هتل‌های شهر مشهد، یعنی 7هزار و 200شاغل مستقیم در هتل‌های این شهر تعدیل، اخراج و بیکار شده‌اند.جمشید سلطان‌مرادی، رئیس جامعه هتلداران استان مازندران نیز خبر داده است که از 300هتل موجود در این استان 20درصد یعنی معادل 60هتل به فروش گذاشته شده‌اند. چون هتل‌های مازندران دیگر مسافر ندارند و تنها یک درصد ظرفیت اقامت در هتل‌های این استان تکمیل شده است. 

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز 2روز قبل به صدای میراث گفته بود که ۵هزار شرکت خدمات مسافرتی فعال در ایران وجود دارند و با شیوع کرونا در کشور تاکنون 4هزار دفتر خدمات مسافرتی به‌طور مطلق تعطیل شده‌اند و آن یکهزار شرکت باقیمانده هم به‌صورت نیمه تعطیل فعال هستند.

او پیش‌تر نیز به همشهری گفته بود که بالغ بر ۸۰درصد دفاتر خدمات گردشگری کشور تعطیل شده‌اند. این دفاتر یا منحل شدند یا به بازار بورس و سرمایه کوچ کردند.رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران زیان وارد شده به دفاتر خدمات مسافرتی کشور را نیز تاکنون بالغ بر 3هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.


سیاست پاسکاری 

تلاش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حتی برای حمایت مالی از تاسیسات گردشگری ایران بی‌نتیجه مانده و حالا وزیر میراث ‌فرهنگی به رئیس‌ جمهوری هشدار داده است که بیکاری وسیع در نیمه دوم سال دامان گردشگری ایران را خواهد گرفت.وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حالا ستاد مقابله با کرونا را که خود عضوی از آن است به‌دلیل سیاست‌های آن ستاد در ایجاد محدودیت‌های مسافرتی به‌منظور مقابله با کرونا به انتقاد گرفته است. علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دیروز اعلام کرد:

«در سطح ملی به کرات این موضوع مطرح است که سفر موجب تشدید کرونا می‌شود؛ درصورتی که رعایت نکردن فاصله اجتماعی، ازدحام و استفاده نکردن از ماسک، عامل اصلی شیوع است و سفر کمترین تأثیر را دارد.»

این اظهارات در شرایطی مطرح شده است که ستاد ملی مقابله با کرونا به‌عنوان سیاستگذار اصلی کشور در جریان مهار و ریشه‌کنی کرونا در ایران بارها اعلام کرده است که سفر، عامل انتقال بیماری به نقاط مختلف کشور است. حالا اما وزیر میراث‌ فرهنگی می‌گوید سفر، عامل انتقال بیماری نیست بلکه رعایت نکردن فاصله اجتماعی و ماسک نزدن است که این بیماری را گسترش می‌دهد.


وام می‌دهیم سفر کنید

 واقعیت آن است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نتوانسته در مقابله با ورشکستگی، تعطیلی و حتی تعدیل گسترده شاغلان مستقیم در صنعت گردشگری ایران چاره‌اندیشی قابل قبولی کند و حالا توپ را به زمین رئیس ‌جمهوری، ستاد مقابله با کرونا و سیاست‌های ابلاغ شده در آن ستاد برای محدودسازی سفر می‌اندازد.

حتی حسین اربابی، مدیرعامل کانون جهانگردی و ایرانگردی ایران در جلسه شورای معاونین وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و در اظهاراتی عجیب از تصویب وام ۵۰۰میلیارد تومانی در هیأت مدیره یکی از بانک‌ها برای دادن وام سفر با سود 4درصد به مردم خبر داده و گفته است که احتمال افزایش این وام تا ۲۰هزار میلیارد تومان نیز وجود دارد.

او که این سخنان را در آستانه هفته دولت در حضور وزیر میراث‌ فرهنگی ارائه کرده است در تشریح جزئیات بیشتر گفته است:‌ «این وام 4‌ماه تنفس دارد و مدت بازپرداخت آن نیز 8ماه است که می‌تواند عاملی برای تحریک بازار و تقاضا باشد.»همین دیروز اما حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همشهری گفت: وضعیت صنعت گردشگری به مرحله انفجار و التهاب رسیده و حتی فعالان گردشگری به فکر برگزاری تجمع هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha