چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳

از ابتدای مرداد امسال و پس از دو دهه، بالاخره براساس بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حقوق آنها اعمال شد، به‌طوری که بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی، به حقوق مستمری‌بگیرانی که ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، ۳۶۵‌هزار تومان افزوده شد، همچنین مستمری‌بگیرانی هم که ۳۵ سال به بالا سابقه پرداخت حق بیمه دارند، از این ماه ۴۶۵‌هزار تومان به حقوقشان اضافه شده است.

بازنشسته‌تر از قبل

سلامت نیوز: از ابتدای مرداد امسال و پس از دو دهه، بالاخره براساس بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حقوق آنها اعمال شد، به‌طوری که بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی، به حقوق مستمری‌بگیرانی که ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، ۳۶۵‌هزار تومان افزوده شد، همچنین مستمری‌بگیرانی هم که ۳۵ سال به بالا سابقه پرداخت حق بیمه دارند، از این ماه ۴۶۵‌هزار تومان به حقوقشان اضافه شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،در این بین بسیاری از بانشستگان به کمبود میزان حقوق‌شان اعتراض داشته‌اند و در یک ماه گذشته اعتراض خود را به نحوه‌های مختلف بیان کرده‌اند، چراکه قرار بود همسان‌سازی به‌نحوی انجام شود که دریافتی ماهانه هیچ‌بازنشسته‌ای زیر دو‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان نباشد. اما حالا هم مبلغ دریافتی بسیاری از افراد زیر این عدد است و هم سنوات مشاغل سخت و زیان‌آور در این طرح لحاظ نشده است.

بر اساس آنچه دولت وعده داده بود، قرار بود با اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، دریافتی هیچ ‌فرد بازنشسته‌ای زیر دو‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان نباشد و افرادی که سال‌های کمتری بیمه بوده‌اند هم زیر دو‌میلیون تومان دریافت نکنند. اما حالا با اجرای این طرح هیچ‌کدام از این وعده‌ها محقق نشده است.یکی از آنها که با 17 سال خدمت بازنشسته شده است،  می‌گوید: قرار بود حداقل حقوق ما به دومیلیون تومان برسد، آخرین میزان حقوق من یک‌میلیون‌و 100‌هزار تومان بود که در پایان مردادماه، 220‌هزار تومان به آن اضافه شده‌ است.

این افزایش 200‌هزار تومانی چقدر از هزینه‌های کرایه خانه، هزینه فرزندان دانشجو و ‌هزار درد و درمان را پوشش می‌دهد. ظاهرا دولت از تورم جامعه و هزینه‌های درمان ما خبر ندارد. سال‌ها برای این کشور زحمت کشیدیم، اما در انتها با ‌هزار وعده و وعید 200‌هزار تومان به حقوق ما اضافه کردند! یکی دیگر از بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گوید:

240‌هزار تومان که برای متناسب‌سازی واریز کردید پول دوکیلو گوشت نمی‌شود. این مبلغ چه دردی را از ما دوا می‌کند! این همسان‌سازی برای حقوق بالا یا حداکثر بگیران فایده دارد، برای ما حداقل بگیران با این تورم کمرشکن به اندازه‌ سر سوزن نیز فرق ندارد. به مدیران تامین اجتماعی سلام ما را برسانید و بگویید خودشان با یک‌میلیون و 400‌هزار تومان می‌توانند زندگی کنند و هزینه‌ ماهانه‌شان را تامین نمایند؟


سه آیتم اصلی در افزایش دستمزد
در ادامه به سراغ رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران رفتیم و علی دهقان‌کیا در این رابطه به «آرمان ملی» می‌گوید: یکی از گلایه‌های بازنشستگان تامین اجتماعی به‌دلیل این است که اکثر آنها خودشان را با بازنشستگان لشگری و کشوری مقایسه می‌کنند و می‌گویند اختلاف دریافتی و افزایش حقوق ما با آنها تفاوت بسیار دارد، اما آنها با 30 سال خدمت بازنشسته شده‌اند و تنوع بازنشستگی در سازمان تامین اجتماعی خیلی زیاد است.

تفاوت دریافتی بازنشسته‌ای با 10 سال سابقه و 60 سال سن، با بازنشسته‌ای که 30 تا 35 سال حق بیمه پرداخت کرده است، بسیار زیاد است. آن دسته از بازنشستگانی که به افزایش حقوق‌‌ 220 تا 240‌هزار تومانی‌شان اعتراض دارند، باید به این نکته دقت کنند که برای این افراد نیز 100‌هزار تومان بن مسکن اضافه شده و به آن بازنشسته‌ای که 35‌ساله خدمت کرده نیز همان100‌هزار تومان بن را دریافت می‌کند.


دهقان کیا در ادامه خاطرنشان می‌کند: بازنشسته‌ای که 35 سال حق بیمه پرداخته است با فردی که 10 سال بیمه پردازی داشته، نباید به یک اندازه افزایش حقوق داشته باشند. هر بازنشسته‌ای بیمه پردازی بیشتر داشته باشد، امتیاز بیشتری در قانون همسان سازی حقوق می‌گیرد. فردی که با 10 سال بازنشسته شده، 150‌هزار تومان بابت سابقه به آنها افزوده شد و فردی که 30 سال سابقه دارد تقریبا 380‌هزار تومان اضافه پرداختی دارد. بازنشسته‌های 35‌ساله نیز 465‌هزار تومان اضافه پرداخت دارند و این نهایت امتیاز در قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است.

موضوع دوم در این رابطه به مبالغ پرداختی آنها به سازمان تامین اجتماعی بازمی‌گردد، مبلغ بیمه پردازی نیز در امتیازدهی بازنشستگان لحاظ شده و ما افرادی داریم که در زمان بازنشستگی چهار برابر حداقل دستمزد را دریافت می‌کرده است به مرور زمان از این مبلغ کم شده و به دو برابر رسیده است، اگر این فرد 30 سال سابقه داشته باشد و چون دو حداقل دستمزد از او کم شده،760‌هزار تومان به او تعلق می‌گیرد. آیتم سوم در امتیازهای تشویقی است، مثلا اگر فردی 25 سال سابقه دارد، یک‌درصد حداقل دستمزد به حقوق آنها اضافه می‌‌شود، آن فردی که 30 سال سابقه دارد، سه‌درصد حداقل دستمزد به شکل تشویقی به او تعلق می‌گیرد.

بازنشسته‌ای که با 35 سال بازنشسته شده ، به‌صورت پلکانی هشت‌درصد حداقل دستمزد به او تعلق می‌گیرد، ولی این تشویقی به آن فردی که با 10 تا 20 سال بازنشسته شده افزوده نمی‌شود، چون میانگین پرداخت بیمه در تامین اجتماعی 21 سال است و کمتر از آن برای این سازمان مشکل ساز است. با این قانون تشویقی تامین اجتماعی قصد دارد که مردم را به بیمه پردازی بیشتر ترغیب نماید. این سه آیتم، (مدت زمان، میزان پرداختی و تشویقی) در افزایش حقوق بازنشستگان بسیار موثر بود.


شغل‌های سخت و زیان‌آور
بیش از بازنشستگان دیگر، افرادی که جزء مشاغل سخت و زیان آور بوده‌اند و با 20 سال خدمت بازنشسته شده‌اند، اعتراض داشته‌اند. بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور تامین اجتماعی بر این باورند که در همسان‌سازی حقوق، آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته‌اند؛ آنها معتقدند که سنوات آنها در همسان‌سازی محاسبه نشده است و از 30 سال سابقه خدمت آنها فقط 20 سال محاسبه شده، یعنی میزان سختی کار آنها در همسان‌سازی، به حساب نیامده است. البته مسئولان سازمان تامین اجتماعی اظهار می‌‌کنند که در روزهای‌جاری، جزئیات پایه سنواتی این افراد بازنگری خواهد شد.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی درباره این موضوع نیز می‌گوید: بازنشسته‌ای که با 20 سال سابقه بیمه‌پردازی دارد، ولی چون جزو مشاغل سخت و زیان‌آور بوده، به‌جای 30 سال، با 10 سال کمتر بازنشسته شده‌اند، آنها معتقدند که باید بنا به اندازه بازنشسته‌های 30‌ساله امتیاز دریافت کنند، در جلسه‌ای که با مدیرعامل داشتیم قرار شد که آن چهار‌درصدی که آنها بابت بیمه کار سخت و زیان‌آور پرداخت کرده‌اند، محاسبه کنند و هر چند سال شد به دستمزد 20‌ساله آنها اضافه ‌شود.

منتها برخی از بازنشستگان اعتراض دارند که باید ما را با 30 ساله‌ها یکی بدانید که فعلا امکانپذیر نیست. وی در پاسخ به این سوال که چرا مبالغ دریافتی بازنشستگان کمتر از اعلام نخست سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه است، اظهار می‌کند: رقمی که بین سه‌میلیون و 300‌هزار بازنشسته تقسیم شده، در متناسب سازی حقوق حدود 14‌هزار 500‌میلیارد تومان است و سه‌هزار‌میلیارد تومان بابت بن و مسکن لحاظ شده است.

این رقم بعد از پیروزی انقلاب بی‌سابقه بوده و در این شرایط بد اقتصادی کشور ما تشکر می‌کنیم از همه کانون‌های استانی، کانون‌های عالی، مدیرعامل، وزیر و دولت که این مبلغ را اختصاص دادند. هر چند که این تورم سخت و لجام گسیخته در جامعه باعث شد افزایش حقوق و دستمزدها باز هم سفره بازنشستگان را پررنگ نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha