چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 298883

یكی از مسائلی كه متاسفانه این روزها بین افراد به چشم می‌خورد، پنهان‌ كردن ابتلا به كرونا است. مشكل دیگری كه دردسرساز شده است، نوع برخورد در جامعه، محیط كار، خانه و... با اطرافیان غیرمبتلای فرد مبتلاست.

معضل پنهان‌كردن كرونا

سلامت نیوز:یكی از مسائلی كه متاسفانه این روزها بین افراد به چشم می‌خورد، پنهان‌ كردن ابتلا به كرونا است. مشكل دیگری كه دردسرساز شده است، نوع برخورد در جامعه، محیط كار، خانه و... با اطرافیان غیرمبتلای فرد مبتلاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،در مورد پنهان‌سازی بیماری، افرادی كه مبتلا شده‌اند و ترس از اعلام بیماری دارند و در ذهن خودشان از این‌كه دچار انزوای اجتماعی شوند می‌هراسند یا نگران هستند كه دیگران در مورد آنها چه قضاوتی خواهند كرد. این افراد ابتلا به بیماری كووید-19 را در ذهن خود نشانه ناتوانی و ضعف می‌پندارند و تصور می‌كنند اگر اطرافیانشان بدانند مبتلا هستند، برخورد بدی خواهند كرد و آنها را فردی منفور خواهند دانست.

همین مسأله باعث می‌شود این افراد بیماری خود را پنهان كنند.  همچنین با این‌كه فرد بهبودیافته و نتایج آزمایشات او حاكی از سلامت فعلی اوست، اما كماكان تصور می‌كند نباید بگوید مبتلا شده و بهبود یافته است. زیرا نگران قضاوت اطرافیان خود می‌شود و به دلیل ترس و اضطراب و نگرانی، از اعلام و هشدار به اطرافیان خود پرهیز می‌كند یا در مدت‌زمان كافی در قرنطینه باقی نمی‌ماند تا اطرافیان او شك نكنند كه مبتلا باشد.فراموش نكنیم بیمار بودن به معنی مجرم بودن نیست.

برخی افراد با این‌كه دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت كرده‌اند، به هر دلیلی مبتلا شده‌اند و نباید برخورد ما به گونه‌ای باشد كه این افراد را كثیف و غیربهداشتی بدانیم.باید توجه داشته باشیم آلوده شدن به ویروس كووید-19 فقط نوعی بیماری جسمی است و به معنای آلودگی اخلاقی و روانی نیست. اما متاسفانه نوع برخورد جامعه و اطرافیان می‌تواند باعث شكل‌گیری افكار توهین‌آمیز و نهایتا اضطراب و ناراحتی و تضعیف روحیه این افراد شود.

شكی نیست دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و تلاش برای منتشر نشدن این ویروس لازم است رعایت شود. اما نوع برخورد گروهی از مردم با مبتلایان یا حتی افرادی كه مبتلا نیستند و ممكن است تك‌سرفه‌ای عادی داشته باشند، نادرست و گاهی توهین‌آمیز است. این برخوردها تا جایی گسترش می‌یابد كه برخی به خودشان اجازه می‌دهند، حتی به افراد غیرمبتلایی كه كوچك‌ترین علامتی شبیه ویروس كرونا داشته باشند، رفتارهای اجتنابی شدید نشان دهند و آنها را كثیف‌ترین موجود بدانند و به شكل وسواس‌گونه‌ای همه افراد را ناقل و آلوده دانسته و فاصله‌های افراطی و توهین‌آمیز با دیگران داشته باشند. حفظ و ایجاد فضای آرام و رعایت دستورالعمل‌ها و پنهان‌ نكردن بیماری از مهم‌ترین وظایف و مسؤولیت‌های فردی هر انسانی در شرایط فعلی است و لازم است در مورد رفتارهای خود بازنگری داشته باشیم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha