چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 298887

با همه ادعا و تجربه‌ای که در آشپزی داریم گاهی رعایت نکردن اصولی ساده و ناچیز باعث می‌شود که به نتیجه دلخواهی دست پیدا نکنیم. این اشتباهات گاهی ناشی از کم‌حوصلگی و عجله در دنیای شلوغ امروزی است که با وجود هزینه‌کردن برای استفاده از مواد باکیفیت باعث می‌شود آن‌طور که باید از غذا لذت نبریم.

نبایدهای پخت و پز در آشپزخانه

سلامت نیوز:با همه ادعا و تجربه‌ای که در آشپزی داریم گاهی رعایت نکردن اصولی ساده و ناچیز باعث می‌شود که به نتیجه دلخواهی دست پیدا نکنیم. این اشتباهات گاهی ناشی از کم‌حوصلگی و عجله در دنیای شلوغ امروزی است که با وجود هزینه‌کردن برای استفاده از مواد باکیفیت باعث می‌شود  آن‌طور که باید از غذا لذت نبریم.در این مطلب به برخی از اشتباهات رایج در پخت غذا می‌پردازیم.

1- بی توجهی به دستور پخت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،پیش از شروع به‌کار دستور پخت را با دقت بخوانید، مواد و ابزار مورد نیاز را آماده کنار دست و روی میز کارتان داشته باشید. اگر غذای مد نظر قرار است برای نخستین‌بار پخته شود بهتر است از هرگونه دخل و تصرف در  دستور پخت اصلی غذا دوری کنید.

 2- چشمی اندازه‌گیری نکنید

توجه به اندازه‌گیری دقیق مواد اولیه به‌خصوص در پخت شیرینی‌ برای رسیدن به نتیجه ایده‌آل اثرگذار خواهد بود. اگر ترازوی دیجیتال مناسب در اختیار داشته باشید کارتان راحت و دقیق‌تر است اما درصورت نداشتن ترازو باید تفاوت اندازه مواد مختلف بر اساس پیمانه را یاد بگیرید.

3- مواد را جایگزین نکنید

این‌که به هر دلیلی از یک ماده اولیه غذایی خوشتان نیاید و به فکر جایگزین کردن آن بیفتید راه حل درستی نیست. بهتر است برای هر جایگزینی از یک آشپز حرفه‌ای یا یک منبع معتبر آشپزی کمک بگیرید.

این دسته از اشتباهات معمولا در قنادی، نانوایی و شیرینی‌پزی حساس‌تر و جبران‌ناپذیر است.

 4- ماهی تابه را از قبل گرم کنید

ریختن مواد در ماهی تابه سرد قبل از گرم شدن روغن باعث می‌شود روغن زیادی جذب مواد شود . دراین‌صورت گاهی مجبور می‌شوید دوباره کمی روغن اضافه کنید که نتیجه‌اش تحویل گرفتن یک غذای چرب و چیلی است.

ضمن این‌که گرم بودن ماهی تابه و روغن درون آن از چسبیدن مواد به کف ظرف هم پیشگیری می‌کند.5- ظرف پخت را زیادی پر نکنیدبرای تفت دادن ظرفی را انتخاب کنید که متناسب با مقدار مواد غذایی است که قرار است به‌تدریج به آن اضافه شود. ماهی تابه خیلی شلوغ منجر به پخت غیر یکنواخت می‌شود. حتی اگر ظرف بزرگ تری در دسترس‌تان نبود بهتر است حجم مواد غذایی را کم کنید و در چند مرحله آن را تفت دهید. با این‌که وقت‌گیر است اما نتیجه بهتری خواهد داشت.

6-  بیش از حد هم نزنید

اغلب به اشتباه تصور می‌کنند برای جلوگیری از سوختن مواد غذایی، مواد باید مرتب هم زده شود. مگر این‌که در دستور غذایی خاص به شما تاکید شده باشد که هم زدن باید دایم صورت بگیرد. برای پخت غذا صبوری کنیم و به غذا فرصت بدهیم تا مواد اصلی با طعم و عطر آزاد شده از ادویه‌ها و چاشنی‌ها ترکیب شوند و غذا به‌تدریج رنگ بگیرد.

7- قاشق فلزی را برای همیشه کنار بگذارید

اگر عادت به آشپزی در ظروف نچسب دارید، دقت کنید که تماس قاشق‌های فلزی با سطح این ظروف، آن‌ها را خش‌دار و زشت می‌کند. ضمن این‌که باعث می‌شود کربن از پوشش نچسب ظروف آزاد و ناخواسته همراه غذا وارد بدن‌تان شود.

توصیه می‌شود حتما از قاشق‌های چوبی استفاده کنید.

8- زمان‌بندی در آشپزی اهمیت دارد

مواد غذایی بسته به بافت، آبدار بودن یا در نوع غذایی که قرار است به‌کار گرفته شود مدت زمان پخت متفاوتی دارند. مثلا سبزیجات اغلب سریع‌تر از سایر مواد آماده می‌شوند، برای پخت این مواد به روش آب‌‌پز یا بخارپز، 3 تا 7 دقیقه  زمان کافی است. برای طبخ گوشت نیازی نیست زمان زیادی را به پختن آن اختصاص بدهید.این کار باعث چروکیده شدن گوشت و تغییر شکل ظاهری آن می‌شود بنابراین گوشت را با حرارت ملایم و زمان کافی بپزید.

9- از مواد با کیفیت استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین اصول در آشپزی، استفاده از مواد اولیه سالم، تازه و باکیفیت است. اگرچه امروزه با توجه به مشغله‌های فردی و تغییر سبک زندگی، انواع ترکیبات گوشتی، سبزیجات و... به شکل فریزی استفاده می‌شوند، ولی با استفاده از سبزیجات، لبنیات و حتی حبوبات تازه یک آشپزی خوشمزه و در عین حال مقوی را تجربه می‌کنیم.

10- بیش از حد چاشنی نزنید

استفاده اغراق‌آمیز از ادویه‌ ها برای چاشنی دادن به غذاها، طعم غذا را مبهم می‌کند. یک غذای خوب در بهترین حالت 3 یا 4 طعم اصلی متفاوت همراه با رایحه‌های مختلف دارد. عادت کنید غذا را هنگام پخت بچشید و چاشنی و ادویه بیشتری را اضافه کنید.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha