چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 298891

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست از ابلاغ طرح جامع احیای تالاب انزلی خبر داد و گفت: به زودی حق‌آبه این تالاب از ۱۱ رودخانه منتهی به آن معین می‌شود تا پیش از سدسازی‌های بیشتر در حوضه آبخیز سهم تالاب مشخص شده باشد.

حق‌آبه تالاب انزلی به زودی مشخص می‌شود

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست از ابلاغ طرح جامع احیای تالاب انزلی خبر داد و گفت: به زودی حق‌آبه این تالاب از ۱۱ رودخانه منتهی به آن معین می‌شود تا پیش از سدسازی‌های بیشتر در حوضه آبخیز سهم تالاب مشخص شده باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،مسعود باقرزاده کریمی ضمن اشاره به تصویب و ابلاغ طرح جامع هفت ساله احیای تالاب انزلی در ستاد ملی هماهنگی ومدیریت تالاب های کشور اظهار کرد: این طرح که با همکاری دولت ژاپن تدوین شده است از امسال اجرایی می‌شود و تا سال ۱۴۰۵ ادامه دارد.


وی با بیان اینکه هفت کارگروه تخصصی برای احیای تالاب انزلی در استان گیلان تشکیل شده است و دستگاه‌های مختلفی در آن عضو هستند، تصریح کرد: این کارگروه‌ها عبارتند از گروه آبخیزداری، گروه آب و فاضلاب، پسماند، آموزش، اکوتوریسم و گروه حقوقی.


مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه وظایف مختلفی برای دستگاه‌ها در قالب طرح احیای تالاب انزلی تعریف شده است، گفت: اگر سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی می‌خواست مجری این طرح شود، احیای تالاب انزلی به جایی نمی‌رسید چرا که مدام باید دستگاه‌های مختلف را مجاب به انجام وظایفشان می‌کرد.


باقرزاده کریمی در ادامه با اشاره به پروژه‌های مصوب برای اجرا در داخل تالاب انزلی و حریم قانونی آن که با مسئولیت مستقیم سازمان محیط زیست و همکاری سایر دستگاه‌ها صورت می‌گیرد، گفت: بررسی رسوب در تالاب انزلی و ارائه راهکارهای مدیریت آن، مدیریت رسوب در محل اتصال رودخانه‌ها به تالاب و طرح‌های حفاظت و احیای گونه‌های شاخص و مقابله با گونه‌های غیر بومی از جمله پروژه‌های مصوب است.


وی همچنین درباره پروژه‌های مصوب طرح جامع احیای تالاب انزلی در خارج از تالاب و در حوضه آبخیز تصریح کرد: تکمیل سامانه تصفیه فاضلاب شهرهای رشت، انزلی، صومعه‌سرا و فومن از جمله این طرح‌ها است همچنین استانداری و محیط زیست گیلان و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موظف به جمع‌آوری پسماند از تالاب و رودخانه‌های منتهی به آن شده‌اند.


مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حق‌آبه تالاب انزلی هنوز مشخص نشده است، اظهار کرد: در مجموع ۱۱ رودخانه به تالاب انزلی راه دارند و ما باید ابتدا جریان زیست محیطی این ۱۱ رودخانه را تعیین کنیم. پس از آن مشخص می‌شود که حق‌آبه سالانه تالاب از این رودخانه‌ها چه‌قدر است.


باقرزاده کریمی در پایان  با اشاره به اینکه حق‌آبه تالاب به زودی مشخص می‌شود، گفت: در مجموع طرح احیای تالاب انزلی با اعتباری حدود ۲۵۵۸ میلیارد تومان به تصویب رسیده است و از امسال اجرایی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha