در آستانه تعطیلات تاسوعا و عاشورا و روزهای پایانی شهریور ماه نگرانی مسئولان وزارت بهداشت در خصوص مسافرت‌های تفریحی و غیر ضروری مردم بیشتر شده است و البته هستند هموطنانی که بدون توجه به توصیه‌های کادر درمان به مسافرت می روند.

خواهشا سفر نکنید!

سلامت نیوز:در آستانه تعطیلات تاسوعا و عاشورا و روزهای پایانی شهریور ماه نگرانی مسئولان وزارت بهداشت در خصوص مسافرت‌های تفریحی و غیر ضروری مردم بیشتر شده است و البته هستند هموطنانی که بدون توجه به توصیه‌های کادر درمان به مسافرت می روند.

به گزارش سلامت یوز به نقل از آنا، کرونا ویروس همچنان قربانی می‌گیرد و هنوز بزرگترین نگرانی مسئولان وزارت بهداشت و کادر درمانی کشور، سفر مردم به دیگر استان‌های کشور در ایامی است که چندروز تعطیلی پشت سر هم وجود دارد.


کارشناسان حوزه بهداشت و درمان سفرهای غیر ضرور را یکی از مهمترین راه‌های انتقال و گسترش ویروس کرونا در مناطق مختلف کشور می‌دانند و به همین دلیل ضمن هشدار به مردم و هموطنان در خصوص عدم سفر مخصوصاً در ایام تعطیل از آنان می‌خواهند فعلاً به شهرها و استان‌های دیگر سفری نداشته باشند.


سفر و کرونا
 در آستانه تعطیلات تاسوعا و عاشورا و روزهای پایانی شهریور ماه نگرانی مسئولان وزارت بهداشت در خصوص مسافرت‌های تفریحی و غیر ضروری مردم بار دیگر بیشتر شده که هموطنان بدون توجه به توصیه‌های بهداشتی مسافرت کنند و پس از چند هفته ویروس کرونا اوج بگیرد که این موضوع می‌تواند برای مردم مشکل ساز شود.


نگرانی وزیر بهداشت از سفر‌های مردم
البته چند روز قبل سعید نمکی وزیر بهداشت درباره سفرهای مردم هشدار داده بود. او با ابراز نگرانی از وضعیت دو استان خراسان رضوی و مازندران، به تعداد بالای سفر به این دو استان اشاره و به مردم توصیه کرد که به مسافرت نروند و نقاط قرمز را بشناسند.


وزیر بهداشت علاوه‌بر ابراز نگرانی درباره مسافرت‌ها به شهر مشهد، تاکید کرد که استان مازندران نیز در بدترین شرایط به سر می‌برد و تردید نداریم که مسافرت موجب تشدید بیماری می‌شود.نه تنها وزیر بهداشت که فرمانده ناجا نیز مردم را به پرهیز از سفر در تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی دعوت کرد. سردار حسین اشتری از مردم و به ویژه عزاداران حسینی خواست که برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌هایشان، توصیه‌ها و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را جدی بگیرند و از سفرهای غیرضروری جدا خودداری کنند و به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقید باشند.


خواهشا سفر نکنید!
نگرانی‌ها از سفرهای مردم به صورتی شده است که مسئولان وزارت بهداشت بارها به  موضوع عدم سفر مردم تاکید کردند، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت با در خواست از عدم مسافرت مردم اظهار کرد: مسافرت‌های غیرضروری شهریور ماه باید به تعویق بیافتد، توصیه می‌کنیم جوانان و خانواده‌ها از مسافرت پرهیز کنند و طبق سنتی که مردم عاشورا و تاسوعا به شهر‌های زادگاه سفر می‌کردند درخواست می‌کنیم سفر را به هر دلیلی به حداقل برسانیم و از مسافرت پرهیز کنند هرچند ما متوجه هستیم که برخی از استان‌ها محور تورسیم است.
وی افزود: بی تردید هر نوع سفر در شرایطی فعلی دامنه گسترش ویروس کرونا را در مناطق مختلف کشور بیشتر و تلاش‌های جهادگران سلامت و دیگر هموطنان را بی اثر می‌کند لذا شایسته است مردم فهیم و آگاه به منظور حفظ سلامت خود با لغو مسافرت غیر ضروری، زنجیره گسترش کرونا را قطع کنند تا بزودی شاهد نابودی ویروس و بازگشت به شرایط عادی زندگی باشیم.
در این میان بسیاری از مسئولان استان‌های شمالی هم ضمن درخواست از مردم برای سفر نکردن به این استان‌ها در وضعیت فعلی، از ستاد ملی مقابله با کرونا هم خواستند تا تصمیم‌های سختگیرانه‌ای را برای ممنوعیت سفر به شمال کشور در تعطیلات پیش رو اتخاذ کند.


۲۱ هزار جان‌باخته و دیگر هیچ!
از سوی دیگر، توصیه‌ها به مردم برای پرهیز از سفر در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی با توجه به آن صورت می‌گیرد که همچنان آمار روزانه از ابتلای بیش از دو هزار نفر حکایت دارد. بر اساس آخرین گزارش آماری سیما سادات‌لاری، از زمان شیوع کونا در کشور تا ظهر روز گذشته (چهارم شهریور ۱۳۹۹)، حدود ۲۱ هزار نفر تاکنون به دلیل کرونا فوت کرده‌اند ضمن اینکه در این مدت ۳۶۳ هزار و ۳۶۳ نفر مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند. از این میان، هزار و ۱۳۲ مورد در بیمارستان‌ها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۳۶۱ هزار و ۱۵۰ رسیده است. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت که در این بازه زمانی، ۱۳۳ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و به این ترتیب، مجموع جان‌باختگان این بیماری تاکنون به ۲۰ هزار و ۷۷۶ نفر رسیده است. 


کرونا فقط در سواحل شمال وجود ندارد!
کووید-۱۹ همچنان در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت هم روز گذشته از مردم خواست از سفرهای غیرضروری در تعطیلات تاسوعا و عاشورا خودداری کنند. با توجه به در پیش بودن فصل پاییز و زمستان که کارشناسان اعتقاد دارند شرایط برای مبارزه با کرونا با توجه به وجود آنفلوانزای فصلی سخت و طاقت فرسا خواهد شد به نظر می‌رسد در صورت انجام مسافرت‌های غیر ضروری، شیوع و ابتلای مردم به ویروس کرونا و در نتیجه فوتی‌ها نیز به شکل بی سابقه‌ای افزایش خواهد یافت که نگران کننده است.


شاید بی‌راه نباشد اگر اینگونه از برخی هموطنان انتقاد کردند که می‌پندارند با سفر کردن به مناطق شمالی کشور کرونا به سمت آنان نمی‌آید و این ویروس منحوس را در دیگر تجمع‌ها! می‌پندارند؛ موضوعی که این روزها انتقاد بسیاری از مردم را به دنبال داشته و به مسافران شمال به چشم افرادی بی‌خیال و خودپسند نگاه می‌کنند.


لذا انتظار می‌رود ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در مورد سفر مردم و جلوگیری از این موضوع تصمیمات جدی بگیرد تا مشکل ساز نشود، در این میان در صورت افزایش مسافرت‌ها از هم اکنون می‌توان نگرانی مدافعان سلامت را پیش بینی کرد که باید خستگی مضاعف افزایش بیماران را تحمل کنند و شاهد تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستان و در نتیجه از دست دادن بیماران بیشتر و قرمز شدن شرایط در مناطق باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha