عضو هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: داروی مایفورتیک که برای جلوگیری از پس زدن پیوند بیماران کلیوی کاربرد دارد، مدتی است نایاب شده و بیماران مصرف کننده این دارو برای تامین آن دچار مشکل شده‌اند.

کمبود داروی مایفورتیک، مشکلی برای بیماران پیوند کلیه

سلامت نیوز:عضو هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: داروی مایفورتیک که برای جلوگیری از پس زدن پیوند بیماران کلیوی کاربرد دارد، مدتی است نایاب شده و بیماران مصرف کننده این دارو برای تامین آن دچار مشکل شده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمد سعید الموسوی، افزود: داروی مایفورتیک در کنار داروی سلسپت دو داروی اصلی است که بیماران کلیوی بعد از پیوند کلیه باید برای جلوگیری از پس زدن پیوند تا آخر عمر مصرف کنند هر یک از بیماران پیوند کلیه باید با دستور پزشک روزانه این داروها را مصرف کنند و معمولا با توجه به ترس و نگرانی از خطر پس زدن کلیه بیماران پیوندی داروی خود را تغییر نمی دهند و ریسک و خطر تغییر دارو را نمی پذیرند.


وی گفت: داروهای مشابه ایرانی نیز برای جلوگیری از پس زدن پیوند کلیه در بازار وجود دارد و ممکن است تعدادی از پزشکان این داروها را برای بیماران پیوندی تجویز کنند اما اکثر بیماران دیالیزی بعد از پیوند کلیه با تجویز پزشک از یکی از دو داروی اصلی سوئیسی که سلسپت یا مایفورتیک است، استفاده می کنند.
عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی افزود: در مورد این دو داروی اصلی بیماران پیوند کلیه متاسفانه به صورت گردشی هر چند ماه یک بار با کمبود و نایاب شدن دارو مواجه می شویم و موج استرس و نگرانی به سراغ این بیماران می آید، چند ماه پیش داروی سلسپت در ایران نایاب شده بود که خوشبختانه با همکاری مسئولان وزارت بهداشت و بانک مرکزی این دارو فعلا برای مدتی تامین شده اما اکنون با کمبود شدید و در واقع نایاب شدن داروی مایفورتیک مواجه هستیم و بخش بزرگی از بیماران پیوندی اکنون در نگرانی تامین این دارو به سر می برند.


وی گفت: بررسی های انجمن حمایت از بیماران کلیوی نشان می دهد، علت کمبود و نایاب شدن داروی مایفورتیک، تامین نشدن ارز مورد نیاز برای واردات آن است. به طوری که ثبت سفارس واردات این دارو انجام شده و شرکت سوئیسی نیز آمادگی لازم را برای ارسال دارو دارد اما برای هزینه خرید این محموله دارویی، دو میلیون یورو ارز (۴۲۰۰ تومانی) لازم است و در صورتی که این ارز تامین شود، این داروی مورد نیاز بیماران پیوند کلیه نیز تامین می شود.


الموسوی افزود: اکنون در شرایط کرونایی، پیوند کلیه بسیار کم انجام می شود و بیماران پیوندی به علت کمبود این دارو، نگران پس زدن کلیه هستند، داروی سلسپت تا حدی تامین شده اما در زمانی که سلسپت نایاب شده بود عده زیادی از بیماران پیوندی که سلسپت مصرف می کردند با دستور پزشک داروی خود را عوض کردند و به جای سلسپت مصرف کننده مایفورتیک شدند. اکنون عده زیادی از این افراد به علت کمبود مایفورتیک دچار مشکل شده اند و تغییر داروی این بیماران و رفتن به سمت مصرف سلسپت نیز امکانپذیر نیست زیرا میزان داروی سلسپت موجود در بازار جوابگو نیست و دوباره دچار کمبود این دارو می شویم.
وی گفت: اگر بیماران پیوندی به موقع داروی خود را مصرف نکنند، دوباره به چرخه دیالیز بر می گردند، حتی عده ای از این بیماران در خطر مرگ قرار می گیرند به همین علت اکنون بیماران کلیوی و پیوندی به شدت نگران هستند و مدام در تماس با انجمن حمایت از بیماران کلیوی، درخواست دارند که برای رفع کمبود این دارو کاری انجام شود.


عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی افزود: در هر صورت اکثر بیماران کلیوی چه آنان که روی داروی ایرانی هستند و چه آنان که داروی خارجی مصرف می کنند با توجه به دستور پزشک و نوع داروی تعیین شده، تمایلی به تغییر دارو ندارند و می ترسند داروی خود را عوض کنند.


وی گفت: داروی مایفورتیک بیماران پیوند کلیه تحریم نیست و شرکت سوئیسی نیز با توجه به کانال مالی ایجاد شده آمادگی لازم را برای ارسال این دارو دارد، فقط لازم است با همکاری بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای واردات آن تامین شود.
الموسوی افزود: داروی مایفورتیک هم مانند داروی سلسپت تحت پوشش حمایت دولت و وزارت رفاه است. دولت حدود ۹۰ درصد هزینه آن را می پردازد و ۱۰ درصد هزینه آن سهم بیمار است که ماهانه حدود ۱۲۰ هزار تومان می شود، البته بیماران پیوندی هزینه های دیگری هم دارند و هر ماه باید یک بار به پزشک مراجعه کنند و نسخه جدید بگیرند که هزینه دارد. ضمن اینکه در این شرایط سخت کرونایی باید در شهر بچرخند و از این داروخانه به آن داروخانه بروند تا بتوانند داروی خود را پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha