سلامت نیوز : پزشكان 3 ژن جدید موسوم به ژنهای «مرگ سلولی» را شناسایی كرده‌اند كه ادعا می‌كنند این ژنها برای بهبود عملكرد داروهای ضد سرطان، حیاتی و ضروری هستند و این یافته راه را برای درمان بهتر سرطان‌های گوناگون هموار خواهد كرد.

به گزارش ایسنا، فرآیند برنامه‌ریزی شده مرگ سلولی یا فرآیند آپوپتوسیز، سلولهای ناخواسته و خطرناك را از بدن انسان خارج می‌سازد و بنابراین از بدن در برابر سرطان و بیماریهای سیستم ایمنی خودكار محافظت می‌كند. این فرآیند توسط خانواده‌ای از ژن‌ها موسوم به 2-BC1 تنظیم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هم اكنون گروهی از متخصصان انستیتو والتر والیزاهال به سرپرستی دكتر لینا هپو، 3 ژن 2-BC1 را شناسایی كرده‌اند كه پیوما، نوكزا و بیم نام دارند و به سلولهای سرطانی دستور می‌دهند كه پس از درمان با داروهای معمولی شیمی درمانی، خودكشی كنند.

دكتر هپو در تشریح این فرآیند افزود: ما در این بررسی‌ها دریافتیم كه سه ژن مزبور برای سازماندهی مرگ سلول سرطانی با همدیگر عمل می‌كنند و درست در لحظه‌ای حمله می‌كنند كه DNA در سلول سرطانی در اثر شیمی درمانی آسیب دیده است اما در صورتی كه هر سه ژن نتوانند همزمان با هم عمل كنند و یا حتی یكی از آنها وجود نداشته باشد سلولهای سرطانی به حیات خود ادامه می‌دهند و رشد تومور نیز ادامه پیدا می‌كند.

پزشكان در نظر دارند با این اطلاعات جدید تاثیر شیمی درمانی را در درمان سرطان‌ها بهبود بخشیده و در نتیجه به طول عمر بیماران سرطانی كمك كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha