محرم امسال هم با همه اما و اگرهای كرونایی آمد و كوی و برزن را سیاهپوش سوگ سرور و سالار شهیدان كربلا كرد. ماهی كه بیش از هر زمان دیگری، شاهد تجمع‌ مردم در نقاط مختلف شهر از اماكن متبركه تا تكیه‌ها هستیم. نذری دادن و نذری گرفتن از سنت‌های دیرین و ریشه‌دار شیعیان در این ماه است.

حـافظ سلامت نذورات حسینی باشیم

سلامت نیوز:محرم امسال هم با همه اما و اگرهای كرونایی آمد و كوی و برزن را سیاهپوش سوگ سرور و سالار شهیدان كربلا كرد. ماهی كه بیش از هر زمان دیگری، شاهد تجمع‌ مردم در نقاط مختلف شهر از اماكن متبركه تا تكیه‌ها هستیم. نذری دادن و نذری گرفتن از سنت‌های دیرین و ریشه‌دار شیعیان در این ماه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،هرسال اگر با خیال راحت نذری می‌دادیم و می‌گرفتیم، با توجه به شیوع بیماری كووید- 19 امسال باید به شكل ویژه، نكته‌هایی را برای حفظ سلامتی خودمان و آنهایی كه از ما نذری می‌گیرند، رعایت كنیم. فراموش نكنیم به خطر نیانداختن سلامت خودمان و اطرافیانمان به‌عنوان عزاداران سیدالشهدا(ع) در هیات‌های عزاداری و هم در زمان پخت، توزیع و دریافت نذری بر همه واجب است.در ادامه به بررسی نکته‌های بهداشتی در دو بخش، آداب نذری‌دادن و نذری‌گرفتن می‌پردازیم.

برای آنهایی كه نذری می‌گیرند

شرایط امسال متفاوت از محرم‌ سال‌های پیش است. به این دلیل كه تجمع و صف، صحبت از فاصله نزدیك و خوردن نذری‌ كه سالم نیست، می‌تواند روند شیوع بیماری را شعله‌ور كند. بنابراین به این موارد دقت كنید:صف نبندید: بهتر است وارد تجمع یا صف نشوید. اگر هم ناگزیر از ایستادن در صف نذری شدید، حتما از ماسك استفاده و فاصله ایمنی را رعایت كنید.همان‌ جا نخورید: درست است كه لذت نذری به خوردنش در همان لحظه است؛ اما بهتر است امسال این كار را نكنید.

علاوه براین‌كه با برداشتن ماسك احتمال انتقال ویروس را چند برابر خواهید كرد، ‌بنابراین بهتر است غذا را به منزل ببرید، دست‌ها را بشویید، غذا را گرم و سپس میل كنید.غیربسته‌بندی مناسب نیست: این رسم رایجی است كه در طول دهه اول محرم، هرجای شهر كه بروی، سینی شربت، شیر یا آبمیوه به‌عنوان نذری تعارفتان می‌كنند. در این هوای گرم هم این نوشیدنی‌ها می‌چسبد. اما برای حفظ سلامت خود و دیگر عزاداران حسینی امسال از این سینی‌ها، چیزی برندارید. به نذری‌دهندگان هم دوستانه یادآور شوید امكان انتقال ویروس كووید- 19 از این طریق بسیار بالاست و بهتر است از شیوه سالم‌تری برای توزیع نذری خود استفاده كنند.

احتمال انتقال ویروس از طریق خوردن شیرینی‌ها، حلوا، شله‌زرد یا لقمه‌های دست‌پیچ هم بالاست. به این دلیل كه نمی‌دانید چند لحظه قبل چه اتفاقی برای سطح درتماس این خوراكی‌ها با هوای آزاد، افتاده است.نكته: این نوع نذری‌ها اگر از نظر شرعی قابل تبدیل به خوراك بسته‌بندی شده نیست بهتر است با هماهنگی مراكز بهزیستی در شرایط بسیار ایمن و ایزوله‌ای آماده شوند و در اختیار نیازمندان قرار گیرند.بسته‌بندی در اولویت: به این دلایل بهتر است نذری‌هایی را انتخاب كنید كه به شكل بسته‌بندی ارائه شده‌اند:   

 تماس نداشته‌اند: بسته‌بندی مانع از تماس مستقیم ویروس با موادغذایی می‌شود.     ضدعفونی كردن: به‌راحتی می‌توانید بسته كیك، آبمیوه  و... را ضدعفونی كرده و بعد آن را بخورید.     نگهداری خوب: اگر همان لحظه هم میل به خوردن خوراكی‌ نداشته باشید، به‌راحتی می‌توانید آن را به منزل ببرید، بشویید یا ضدعفونی و نگهداری كنید و بعد آن را میل كنید.     صف نیست: معمولا این‌طور نذری‌ها به‌سرعت ارائه و دریافت می‌شوند. بنابراین صف یا تجمع برای آنها ایجاد نمی‌شود و خطر انتقال ویروس بالا نمی‌رود.


برای آنهایی كه نذری می‌دهند

درست است كه ویروس كووید - 19 از راه خوردن غذای پخته یا نوشیدنی گرم، منتقل نمی‌شود. این هم درست است كه حرارت، باعث از بین رفتن ویروس می‌شود. به همین دلیل هم توصیه براین است كه حتی اگر غذایی را از رستوران می‌خرید، حتما آن را كاملا گرم كنید و بعد بخورید. اما آنچه باعث انتقال ویروس می‌شود، رعایت نكردن نكته‌های بهداشتی در حین توزیع غذا یا نذری است. بنابراین به این نكته‌ها به‌خوبی دقت كنید.پوشش كامل: در حین آماده كردن مواد اولیه نذری، نكته‌های بهداشتی را رعایت كنید.

به این معنی كه از ماسك و دستكش در حین تمیزكردن و خردكردن مواد اولیه استفاده كنید. این كار كمك می‌كند تا اگر فرضا شخصی ناقل باشد هم ویروس را به مواد غذایی  منتقل نكند.خوب بشویید: مواد اولیه را با آبگرم و در صورت نیاز (مانند شستن سبزی) با استفاده از مواد ضدعفونی‌كننده تمیز كرده و در حین شستن و آماده‌سازی نیز از ماسك و دستكش استفاده كنید.بسته‌های سالم: غذای نذری یا نوشیدنی باید داخل ظرف تمیز و سالم ارائه شود. برای این منظور به این موارد  توجه كنید: از ظروف یك‌بار مصرف باز استفاده نكنید.

پیش از باز كردن بسته، روی بسته را با الكل یا دستمال ضدعفونی‌كننده، كاملا تمیز و ضدعفونی كنید.اگر نذری غذاست، از ظرف‌های یك‌بار مصرفی استفاده كنید كه در دارند. این نكته به حفظ بهداشت نذری، كمك بسیاری می‌كند.تا لحظه ریختن نذری در ظرف، آنها را از بسته اصلی بیرون نیاورید، چون عطسه یا سرفه یا دست‌زدن بیمار یا فرد ناقل می‌تواند باعث آلودگی ظرف شود.با دستكش ظرف‌ها را بیرون آورده و نذری را داخل آن بریزید و سریعا در آن را ببندید.قاشق ندهید: از ارائه قاشق همراه با غذا، خودداری كنید. به این دلیل كه تكرار دست‌زدن به قاشق از آنجا كه معمولا داخل بسته نیز قرار نمی‌گیرد، می‌تواند باعث انتقال ویروس كووید- 19 شود.با بهداشت ارائه كنید: در حین توزیع نذری حتما از ماسك و دستكش استفاده كنید.

باوجود رعایت فاصله، ممكن است تجمع افراد در منزل یا بیرون آن، باعث انتقال ویروس شود.سرد مناسب نیست: از دادن نذری‌هایی كه قابل گرم‌كردن مجدد نبوده و پیش از توزیع هم باید سرد شوند مانند شله‌زرد، شیربرنج، فرنی و... خودداری كنید.  نكته:  غذا، عامل انتقال ویروس نیست. اما عطسه و سرفه یا تماس بیمار با غذا می‌تواند آن را آلوده كرده و باعث انتقال بیماری شود، بنابراین حتما باید غذایی كه از بیرون گرفته می‌شود، كاملا گرم شود.

«بسته‌بندی» بهترین است: امسال، از ارائه شربت، شیر، آبمیوه و... باز خودداری كنید. بهتر است تعداد را كم كنید (زیرا هزینه انواع بسته‌بندی بیشتر است) و از نذری‌های بسته‌بندی شده مانند كیك، شیر، آبمیوه، شربت و... استفاده كنید. به این ترتیب تاحد زیادی مانع دریافت یا انتقال ویروس كووید- 19 خواهید شد.


نكات ساده، اما مهم

بعضی نكته‌ها شاید پیش‌پا افتاده و ساده به نظر برسند، اما رعایت‌شان بسیار مهم است؛ به‌ویژه در شرایط خاصی مانند وضع فعلی شیوع كووید - 19 به این نكته‌ها دقت كنید:بچه‌ها را نبرید: اگر برای گرفتن یا دادن نذری و حضور در مراسم، بیرون از منزل می‌روید، بچه‌ها را همراه نبرید. آنها ممكن است به ظاهر از ابتلا مصون باشند، اما به‌راحتی می‌توانند ناقل باشند. بنابراین امسال آنها را همراه خودتان در هیچ مراسمی نبرید. در عوض از طریق تلویزیون و فضای مجازی شرایط عزاداری و آشنایی با درس‌های واقعه عاشورا را در خانه برایشانمهیا كنید.سالمندان نیایند: بهتر است در این شرایط، سالمندان برای حضور در هیچ مراسمی از منزل بیرون نیایند.

خوشبختانه مراسم هیات‌های پرشور كشور از طریق تلویزیون قابل تماشا و پیگری است. شرایط شیوع كرونا را امسال لازم است درك كنیم. بهتر است سالمندان به غیر از خوراكی‌های بسته‌بندی ارائه شده به عنوان نذری، غذاهای دیگر را نخورند.حفظ فاصله اجتماعی را رعایت كنید: اگر مسجد یا تكیه می‌روید یا درنذری دادن كمك می‌كنید، حتما از ماسك و دستكش استفاده كنید. به محض خیس و مرطوب‌شدن ماسك، آن را از صورت بردارید، دست و صورت را بشویید و ماسك جدید بزنید.در یك ظرف شریكی غذا نخورید:

از گذشته‌های دور گاهی غذا یا نوشیدنی‌ها در هیات‌ها، به شكل روباز و گاهی حتی در یك سینی چند نفره ارائه می‌شود. این كار گرچه رسمی سنتی و رایج است، اما امسال به این شكل نذری ارائه نكنید. اگر هم به این شكل برای شما نذری آوردند، محترمانه نپذیرید. به‌هیچ عنوان در ظرف غذای مشترك، حتی اگر این ظرف سینی بزرگی باشد، شریك نشوید.

استراحت كنید: اگر به‌تازگی بیماری كرونای شما درمان شده است، در تجمع‌ها حضور نیابید و تحرك بدنی زیاد هم نداشته باشد؛ به دو دلیل. نخست این‌كه می‌توانید ناقل باشید. دوم این‌كه ضعف بدنی می‌تواند بدن شما را مستعد ابتلا به بیماری‌های دیگر حتی كرونا كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha