سلامت نیوز :مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران عنوان كرد: رژیم غذایی مدیترانه‌ای، بهترین رژیم برای سالمندان در جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر است.

معصومه صالحی در گفت وگو با ایسنا، درباره ارتباط تغذیه با بیماری آلزایمر اظهار كرد: رژیم غذایی مدیترانه‌ای، یك رژیم گیاهی شامل غلات، میوه‌ها، گوشت سفید مرغ و ماهی است كه برای سالمندان بسیار مناسب است و به آنها در كاهش ابتلا به بسیاری از بیماریها بویژه آلزایمر كمك می‌كند.

وی همچنین اضافه كرد: رعایت یك رژیم غذایی مطلوب كه شامل انواع ویتامین‌ها و دارای انرژی باشد برای بیماران آلزایمری لازم است. مصرف دوبار ماهی در هفته، پروتئین‌های گیاهی، غلات، سبزیجات و میوه‌ها در اینكه بیمار كمتر دچار گرفتگی عروق یا مشكلات عدم خون رسانی به مغز شود، موثر است. همچنین استفاده از روغن زیتون و روغن هسته انگور كه كلسترول پایین دارند نیز توصیه می‌شود. آلزایمری‌ها نباید از چربی‌های اشباع مانند روغن‌های جامد كه اسید چرب ترانس بالا دارند استفاده كنند.

صالحی در پاسخ به این پرسش كه مبتلایان به آلزایمر چه نوع مواد غذایی را باید از برنامه غذایی خود حذف كنند، گفت: همه مواد غذایی كه برای بیماران قلبی و عروقی مضر است، برای بیماران آلزایمری هم منع مصرف دارد كه چربی‌های اشباع، گوشت‌ قرمز، مواد افزودنی و فست‌فودها از جمله این مواد هستند.

وی همچنین ادامه داد: درصدی از بیماران قلبی به این علت كه مشكلات عروقی باعث می‌شود خون رسانی به مغزشان به خوبی انجام نشود دچار سكته‌های مغزی و قلبی شوند ضمن آن كه آنها را مستعد ابتلا به آلزایمر نیز می‌كند.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران، سن ابتلا به بیماری آلزایمر را بالای 65 سال دانست و بیان كرد: اخیرا با بیماران زیر60 سال نیز روبه‌رو بوده‌ایم البته این آمار بالا نبوده است. حدود 20 درصد مراجعان ما سنین بین 50 تا 60 سال داشته‌اند. بر طبق آمار جهانی در هر 7 ثانیه در دنیا یك نفر مبتلا به آلزایمر می‌شود كه براساس آخرین برآوردها و تحقیقات انجام شده این آمار در ایران یك نفر در هر 12 دقیقه است.

صالحی درصد ابتلای زنان به آلزایمر را بیشتر از مردان عنوان و اظهار كرد: شش درصد همه سالمندان بالای 65 سال به آلزایمر مبتلا می‌شوند كه 44 درصد از این آمار را مردان و 56 درصد را زنان تشكیل می‌دهند.

وی درباره سایر ریزفاكتورهای موثر در ابتلا به آلزایمر توضیح داد: داشتن فشار خون بالا، مصرف دخانیات، نداشتن فعالیت بدنی، قند و چربی بالا و عوامل محیطی چون نداشتن فعالیتهای ذهنی، كم بودن سواد، روش زندگی نادرست و برنامه غذایی نامناسب همگی در مبتلا شدن به آلزایمر دخیل هستند.

صالحی درباره چگونگی برخورد با بیماران آلزایمری در منزل، گفت: هر بیمار آلزایمری رفتار خاص خودش را دارد. یك بیمار آلزایمری به زمان و مكان آگاه نیست و به این خاطر كه حافظه كوتاه مدتش را از دست داده است مسائلی را فراموش كرده و یك جمله را بارها و بارها تكرار می‌كند. مراقب‌ها باید آموزش ببینند كه چگونه با این بیماری برخورد كنند به عنوان مثال بدانند كه چگونه باید ذهن بیمار را از مسئله‌ای كه برایش پیش آمده منحرف كنند تا آرام‌تر شود یا زمانی كه هوا تاریك می‌شود چراغ‌های بیشتری را روشن كنند تا بیمار دچار وحشت، اضطراب و نگرانی نشود. آموزش به مراقبان بیماران آلزایمری در انجمن آلزایمر انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha