سلامت نیوز : احتمال ابتلا به بیماری پاركینسون در افرادی كه فرد درجه یك خانواده‌شان مبتلا به این بیماری است دو تا سه برابر بیشتر است.

به گزارش ایسنا، رییس گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان گفت: حدود 15 تا 25 درصد افراد مبتلا به پاركینسون دارای یك خویشاوند مبتلا به این نوع بیماری هستند و افرادی كه دارای یك خویشاوند درجه اول به پاركینسون مانند پدر، مادر یا خواهر و برادر مبتلا هستند احتمال ابتلا به این بیماری حدود 2 تا 3 برابر جمعیت عادی است.

دكتر نگهی ادامه داد: البته بسیاری از محققان با موضوع ارث و تاثیرش در پیدایش پاركینسون مشكل دارند و آن را بی‌تاثیر در این زمینه می‌دانند، حتی افرادی به این نوع بیماری مبتلا می‌شوند كه ارتباط خانوادگی ندارند.

وی دیگر عوامل این بیماری را تماس با سموم و آفت كش‌ها، اثر داروها، تاثیر جنسیت و سیستم هورمونی عنوان و توصیه كرد: افراد مبتلا به پاركینسون از حمام گرم و ماساژ برای پیشگیری از سفتی عضلانی استفاده كنند و ورزش منظم داشته باشند چرا كه كمك بزرگی به بهبود تحرك، تعادل، میزان حركت و حتی احساس سرخوشی دارد.

وی ارتباط تنگاتنگ با پزشك، خوردن غذاهای سالم شامل میوه‌های تازه، سبزیجات و غلات كه دارای فیبر زیاد باشد، همچنین كم كردن اضافه وزن و فیزیوتراپی را برای بهبود و تعادل راه رفتن و كاهش لرزش‌ها ذكر كرد.

رییس گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان خاطرنشان كرد: زندگی با هر نوع بیماری مزمنی می‌تواند بسیار طاقت فرسا و مشكل ساز باشد و طبیعی است كه بیمار در مواجهه با مشكل حاصل از بیماری احساس خشم، افسردگی و بعضی اوقات دلسردی كند. در این میان بیماری پاركینسون هم مشكلات خاصی را با خود به همراه می آورد كه حتی ممكن است در مقایسه با سایر بیماری‌ها سخت‌تر باشد چرا كه این نوع بیماری با ایجاد تغییرات شیمیایی در مغز می‌توانند احساس اضطراب و افسردگی در بیمار را تشدید كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha